Také Rumunsko pociťuje tvrdé dopady globální recese, odhady Mezinárodního měnového fondu pro letošní rok hovoří o poklesu hrubého domácího produktu o sedm i více procent. Ani příští rok se nečeká výraznější ekonomické oživení. Pro české exportéry a investory to není dobrá zpráva. Přesto se snaží o proniknutí na rumunský trh. "Patrné jsou silnější marketingové aktivity některých firem. Tento trend jsme vysledovali například na veletrzích na mezinárodním výstavišti v Bukurešti. Počet vystavovatelů se sice snížil o 30 procent a stánky jsou na mnoha místech skromnější, přesto kvalita nabízených výrobků a komplexnost nabízených služeb českých firem, ale také jejich zahraniční konkurence dosahují vysokého standardu," dělí se o poznatky zástupce agentury CzechTrade v Bukurešti, Michal Holub.

O snaze našich firem svědčí fakt, že na jeho kancelář v Bukurešti se i v tomto období obracejí čeští podnikatelé z firem dodávajících nejrůznější strojírenské technologie, z obalového průmyslu, z oblasti IT technologií a také ze stavebního průmyslu. Právě z tohoto oboru se zástupce stavební firmy PSG International zúčastnil na jaře letošního roku stavebního veletrhu Construct Expo Antreprenor na mezinárodním výstavišti Romexpo v Bukurešti. Firma pro svou prezentaci využila stánku CzechTrade a pro schůzky s potenciálními zájemci o obchodní spolupráci placenou asistenci uvedené proexportní agentury. Tato aktivita by se mohla zdát s ohledem na premisy zamrznutého stavebního trhu jako zbytečná. Opak byl pravdou. Alespoň podle názorů přítomných účastníků zastupujících zkušené české firmy na stánku CzechTrade, kteří se shodli na tom, že právě současná ekonomická krize je šancí pro naše dodavatele. Rumunští podnikatelé totiž aktuálně přehodnocují své pozice a možnosti, takže se do jisté míry otevírá prostor v portfoliu obchodních partnerů.

"Oprávněnost této strategické úvahy lze doložit nejen četnými schůzkami na zmíněném veletrhu, ale i zvýšeným zájmem rumunských firem o české dodavatele nejrůznějšího zboží z poslední doby, ať už se jedná o geotextilie nebo komponenty pro výrobu lustrů. Mimochodem i místní média projevila zájem o prezentaci českých firem," uvedl Michal Holub.

Podle něho se však marketingové aktivity firem, samostatné či za asistence kanceláře CzechTrade v Bukurešti, ať už jde o vyhledání obchodního partnera, monitoring obchodních příležitostí, prezentace firmy na mezinárodních veletrzích aj., mohou plně zhodnotit nejspíše až v roce 2011. Dopady recese přece jen přinášejí řadu otazníků a rizik.

Přirozeně že jako na každém trhu a při každém obchodování je třeba i v Rumunsku kalkulovat s možnými riziky. "Každá firma musí řešit individuální rizika, ale existují i ta obecná. Jde zejména o oslabování rumunské měny, časté úpravy daňového zákona, vysokou základní úrokovou sazbu, nestabilní politickou scénu," říká Michal Holub a popisuje detaily:

Delší dobu trvající oslabování domácí měny, v červenci 2007 byl kurz 3,1 Lei za euro, nyní je aktuální kurz 4,2 Lei za euro, zdražuje úvěry v cizích měnách a krátí marže obchodníků. Příliš časté jsou úpravy daňového zákona. Například od 1. května 2009 platí nový systém tzv. minimální daně pro podnikatele. V praxi to znamená, že pokud je firma ve ztrátě, odvozuje se výše daně pouze od obratu firmy dosaženého v předchozím roce. Naopak, pokud vytváří zisk, platí daň z příjmu 16 procent, ne však méně, než je limit vyplývající z jejího obratu. Pro jednotlivé limity jsou stanovena příslušná obratová pásma. Nejnižší limit minimální daně je 2 200 Lei (cca 500 eur) pro společnosti s maximálním ročním obratem 52 000 Lei (cca 12 000 eur), pak 4 300 Lei (cca 1 000 eur) při ročním obratu mezi 52 000 a 215 000 Lei. Existuje ještě dalších pět pásem, přičemž v posledním - při obratu přesahujícím 129 milionů Lei, zaplatí společnost roční daň minimálně 43 000 Lei (cca 10 000 eur). Daň se platí čtvrtletně a nevztahuje se na firmy založené v roce 2009. Tento systém tak doplňuje současnou jednotnou daň z příjmů ve výši 16 procent ze zisku pro rumunské firmy.

Určitou komplikací je vysoká, osmiprocentní základní úroková sazba Rumunské národní banky. Snížení by však podle banky stejně nesnížilo tržní úrokové sazby a nezvýšilo aktuální neochotu komerčních bank půjčovat.

V neposlední řadě je rizikem nestabilní politická scéna, konkrétně vnitropolitická krize v podobě rozpadu vládní koalice a blížící se prezidentské volby s vlivem na personální změny na mnoha rozhodujících úřadech a státem řízených institucích a podnicích. Ty jsou ostatně poměrně časté.

Nehledě na rozdílnost oborů, z nichž pocházejí zájemci o podnikání na rumunském trhu poptávající informace, shodují se na několika hlavních okruzích dotazů. "Nejčastěji se nás čeští podnikatelé ptají na nedostatečné rumunské lidské zdroje pro jejich exportní záměr. Ať už se jedná o potřebu získání zámečníků nebo svářečů pro montážní práce na získané zakázce nebo potřebu získání kvalitního obchodníka pro vlastní nově vznikající pobočku v Rumunsku. Často potřebují i informace o formálních náležitostech potřebných pro založení rumunské firmy, ať už obdoby české s. r. o nebo a. s. Nezřídka také zjišťují možnost prověření finančního profilu a zdraví obchodního partnera," uvádí ředitel kanceláře CzechTrade v Bukurešti, Michal Holub.

Nehledě na v současné době stoupající nezaměstnanost, kvalitní pracovníky není jednoduché najít. "Je to dlouhodobý problém, který má řadu příčin. Patří k nim nepružný zákoník práce, silná přítomnost odborů a z nich odvozené nevýhodné kolektivní smlouvy. Mladí rumunští absolventi škol mají také příliš vysoká finanční očekávání, nehledě na minimální praxi v oboru. U zkušenějších kvalifikovaných pracovníků v některých případech hrozí, že i přes odpovídající ohodnocení jsou kvůli výši odměn nebo jiným benefitům schopni odejít i od rozpracovaného projektu ke konkurenci," upozorňuje Michal Holub. Podle něho je proto lepší si pro získání vlastního pracovníka najmout profesionální personální agenturu a zaplatit jí až po úspěšném výběru alespoň jednoho vhodného kandidáta.

Z výše uvedených důvodů se českým firmám doporučuje vyzkoušet nejprve externí spolupráci s rumunskými firmami, pokud jim to povaha exportního záměru umožňuje. "Je vhodnější nechat si zrealizovat montážní práce subdodavatelsky a stejně tak se pokusit uplatnit své výrobky na trhu přes solidního a zkušeného rumunského distributora, resp. obchodně-servisní firmu," říká Michal Holub. Jak uvádí šéf kanceláře CzechTrade, právě ve vyhledání vhodných partnerů může nabídnout svou aktivní placenou asistenci. "Doporučení vhodné personální agentury se snažíme řešit až jako druhý krok nebo na výslovné vyžádání české firmy," dodává.

Ohledně formálních náležitostí potřebných pro založení firmy spolupracuje bukurešťská kancelář CzechTrade s několika renomovanými právními a účetními kancelářemi. Výhodou je, že v některých z těchto kanceláří působí čeští nebo slovenští pracovníci, čímž odpadá jazyková bariéra.

K prověření finančního profilu a zdraví rumunského obchodního partnera Michal Holub doporučuje využití internetového portálu www.recom.ro. Na něm se však podnikatel na rozdíl od českého obchodního rejstříku dozví o rumunské firmě pouze IČ a DIČ, datum registrace a zda není zrušena či zda neprobíhá konkurz. Hospodářské výsledky jsou pouze orientační, většinou se neuvádí poslední účetní období. "Z těchto důvodů se doporučuje, aby firmy využily služeb specializovaných agentur, zabývajících se prověřováním finančního profilu obchodního partnera. A to před podpisem smlouvy o dodávce nebo o obchodním zastupování. Pokud mezi oběma stranami panuje důvěra, je účelné najmout právníky pro sestavení oboustranně výhodné smlouvy o obchodní spolupráci. Prevence zde platí stejně jako v případě náboru lidských zdrojů," podotýká Michal Holub.


Možnosti spolupráce českých exportérů s kanceláří CzechTrade v Bukurešti a dalších zahraničních kanceláří této proexportní agentury v roce 2010 lze prodiskutovat s jejím ředitelem ing. Michalem Holubem na Exportní konferenci na téma "Jak úspěšně exportovat do Rumunska, Bulharska, Turecka a Egypta", která proběhne dne 25. 11. 2009 v Praze. Podrobnosti zjistíte na webových stránkách CzechTrade: www.czechtrade.cz/kalendar-akci/akce-exportni-konference-jak-uspesne-exportovat-do-1/ nebo mohou kontaktovat přímo specialistu exportního vzdělávání CzechTrade Mgr. Moniku Dostálovou na e-mail: monika.dostalova@czechtrade.cz; tel.: 224 907 532; fax: 224 911 309. -



Ponikání v Rumunsku

Silné stránky

- člen Evropské unie
- geograficky příznivá poloha mezi Evropou, Ruskem, Blízkým východem a Asií
- černomořský přístav Konstanca
- blízkost dalším rozvijícím se trhům (země bývalé Jugoslávie)
- srovnatelně nízké mzdy
- pracovní síla s poměrně slušnými znalostmi cizích jazyků
- rovná daň ve výši 16 %

Slabé stránky

- nízká produktivita práce
- neefektivní veřejná správa
- nedostatky právního systému
- nedostatečná infrastruktura (výstavba dálnic pokračuje velmi pomalu)
- výsledky výběrových řízení bývají často od konkurence zpochybňovány

Šance

- prostředky ze strukturálních fondů
- vysoká poptávka po investicích ve veřejném i soukromém sektoru
- vysoká poptávka po službách
- vývojový potenciál v regionech
- pomalá výstavba infrastruktury
- náznaky decentralizace a odbyrokratizování
- silná význam dodavatelského průmyslu
- kredity MMF

Rizika

- pomalé reformy
- stoupající mzdové náklady
- rostoucí míra nezaměstnanosti
- zvyšující se zadluženost¨
- kurzové turbulence domácí měny
- navrhovaná protikrizová opatření nejsou uváděna do praxe
- nestabilní vládní koalice