Apollo

Moravskoslezský kraj

Přírodní katastrofy firmě Apollo nahrávají. "Nabízíme kompletní sanační a dekontaminační služby tak, že se klient nemusí o nic starat ani shánět jiné firmy, a zařídíme i rekonstrukci. Tím se lišíme od konkurence," tvrdí zakladatel firmy Ivan Baier, který podle svých slov největší rebelii v životě provedl tak, že se snažil razit svůj názor i proti vedení nadnárodní firmy, kde dříve pracoval.

"Nakonec jsem byl odejit a založil jsem si vlastní byznys," vysvětluje. Po dvou letech má firma s dvanácti zaměstnanci roční tržby přes deset milionů korun a za svou největší výzvu považuje přesvědčit zákazníka o nutnosti sanačních prací.

"To je ale způsobeno nedostatečnou osvětou mezi klienty, voda vyschne rychle, ale pak pracuje nenápadně," dodává Baier, který objíždí se svými prezentacemi bytová družstva, ale i obecní úřady nebo pojišťovny. Budoucnost svého byznysu vidí Baier pozitivně, i když to může v době přívalových dešťů a bleskových povodní působit mírně morbidně.

"Myslíme si, že další chod naší firmy bude mírně růst, protože požáry a povodně se vyskytují čím dál tím častěji," říká zakladatel firmy. Největší zakázku zatím firmě nepřinesla voda, ale naopak oheň, když odklízeli škody ve vyhořelé nemocnici v Ostravě-Porubě.

Ivan Baier, zakladatel firmy

Elektroinstalace

Olomoucký kraj

Elektroinstalace dělá spousta podnikatelů. Zbyněk Maršálek na to ale jde jinak. Péče o zákazníky je pro něj na rozdíl od řady konkurentů mimořádně důležitá. Samozřejmě nabízí komplexní služby v oblasti elektro od navržení až po samotnou realizaci projektu a veškeré domovní a průmyslové elektroinstalace provádí pečlivě tak, aby se maximálně předešlo možným problémům či nečekaným výpadkům.

Za své služby ručí, celou řadu součástí si vyrábí sám. Třeba některé kovové části nebo všechny druhy rozvaděčů, řídících a ovládacích částí. Ty pak sám naprogramuje. Když se přece jen něco stane, nabízí nonstop poruchovou službu po celé republice. Mezi jeho zákazníky patří hlavně provozovatelé čerpacích stanic a vodohospodářských staveb, úpraven a čističek odpadních vod. Domácnostem pak nabízí hlavně ozvučení místností a instalaci zabezpečovacích systémů, počítačových sítí a satelitních kompletů.

"Zajímavá zakázka byla i montáž obslužných elektrolávek v ostravském obchodním domu IKEA," říká Zbyněk Maršálek, který podniká čtyři roky. Jenže specializace na elektroinstalace Zbyňkovi Maršálkovi nestačí. Stíhá se ještě věnovat své motocyklové vášni a opravuje hlavně japonské a německé motorky, na které prodává i příslušenství.

Zbyněk Maršálek, majitel firmy

AMILO Car

Zlínský kraj

Kupovat auto v bazaru někdy nebývá příliš příjemné. Řada prodejců na pohodlí zákazníků moc nemyslí. Auta stojí často v blátě a smlouvy se podepisují nezřídka ve stavebních buňkách. Zakladatelé zlínské firmy Amilo car se rozhodli jít na prodej ojetých aut úplně jinak - vždyť i na starší vůz lidé často řadu let šetří.

"Společnost Amilo Car vznikla z lásky k autům a ze soucitu k zákazníkům stávajících autobazarů a některých autosalonů. Naše strategie proto nestojí jen na kvalitě aut, férových cenách a obsluze, ale i na důstojném prodejním prostředí," objasňuje ředitel pro marketing Libor Zezulka.

Amilo Car se specializuje na vozy do tří let stáří stejně jako velké množství konkurentů. Od ostatních prodejců se však liší.

Automobily jsou umístěny v autosalonu, ve kterém o vás firma pečuje stejně dobře jako u autorizovaného dealera světoznámé značky. Řada klientů má proto v prvních okamžicích pocit, že si spletli obchod.

I samotná koupě automobilu probíhá jinak. Zákazník si nemusí brát nikoho, kdo by pak odjel s jeho vozem. Přímo do bazaru jej totiž přiveze odkudkoliv z Česka luxusní limuzína.

Milan Hasala, obchodní ředitel

Hezká kuchyň

Jihomoravský kraj

Společnost Hezká kuchyň nechává zákazníky, aby si kuchyň pořádně dopředu vyzkoušeli. Když už je totiž namontovaná v jejich kuchyni, bývá na stížnosti pozdě. Hezká kuchyň proto nabízí maximální předprodejní servis, skoro jako když si kupujete automobil. I u nich totiž můžete využít službu, které sami říkají "zkušební jízda v kuchyni".

Díky ní si zákazník svou kuchyň sestaví z reálných dílů skutečné velikosti. Hned si může vyzkoušet její funkčnost a dosažitelnost všech prvků a navrhovat případné změny. Uvidí tudíž kuchyni dříve, než se začne vyrábět a montovat, a předejde mnoha problémům, nedorozumění a často i konfliktům. "Zákazníci si sice zatím nenosí své nádobí, ale službu opravdu využívají. Když si kupujete nové auto, sako nebo mobil, chcete si ho vyzkoušet, jestli vám bude vyhovovat," říká majitel společnosti Aleš Krč s tím, že stejné je to i s kuchyní. Podle něj ale zdaleka nestačí jen nabídnout lidem sestavení kuchyně. Důležité je samozřejmě i držení kroku s konkurencí. "Při navrhování kuchyní sledujeme nové trendy. Chceme být jedním z nejinovativnějších výrobců kuchyní," plánuje Krč. Hezkou kuchyň využilo za posledních deset let přes 800 zákazníků v Česku.

Aleš Krč, majitel společnosti

Vývoj Třešť

Kraj Vysočina

Aby evropské oděvní firmy mohly obstát v konkurenci s levnou produkcí z Asie, musí mít nápady. Oděvní družstvo Vývoj Třešť přišlo s originálním řešením pro muže, kteří nechtějí ztrácet čas návštěvami obchodů a zároveň požadují, aby jim každý oblek vždy padl na míru.

Před první objednávkou zákazníka navštíví obchodník, který jej změří, pak společně vyberou vhodný střih obleku a určí materiál. "Zákazník pak čeká dva až tři týdny, než mu oblek přijde na určenou adresu," vysvětluje princip předseda družstva Vývoj Třešť Rostislav Dvořák.

Pokud chce klient další oblek, nemusí už nikam jezdit. Stačí zvolit materiál a střih. Míry už mají pracovníci firmy v databázi. "Jsme tak schopni nabídnout individuální střih za cenu sériové výroby," tvrdí Dvořák.

Tuto službu začala firma nabízet v Česku v roce 2007. Spustili ji ale už v roce 1998 ve Švýcarsku. "Češi v té době neměli zájem. Nyní už je po těchto službách poptávka i v tuzemsku," říká Dvořák. Cílovou skupinou zákazníků jsou zaměstnaní muži z řad manažerů i politiků.

Takto na zakázku dnes firma vyrobí asi 1000 obleků ročně. Je to zatím jen zlomek celkové výroby. Asi 80 procent výroby jde na export, a to především do zemí Evropské unie.

Josef Prášek, místopředseda družstva

Zdeněk Kubák

Jihočeský kraj

Tkalcovská rodinná tradice Kubákových ze Strmilova pokračuje přes tři století. Látky
z přírodního hedvábí, z vlny a lnu totiž tkal ve vlastní dílně už v roce 1870 František Kubák, praděd současného majitele tkalcovny.

Zdeněk Kubák se svou sestrou Janou Bradovou zhotovuje vlněné tkaniny, přehozy a přikrývky. Jedinečnost jim podle Bradové dodávají tradiční řemeslnou přípravou, a to hned od zpracování rouna, jeho kramplování (pozn. red. pročesávání surové ovčí vlny), spřádání, barvení příze, až po vlastní tkaní. Kvalitu ocenilo i ministerstvo kultury, které rodinné firmě udělilo titul "Nositel tradic".

Kubák se vedle tkaní věnuje výrobě ručních stavů. "Firmu založil před více než sto lety náš prapradědeček František, proto dáváme do podnikání doslova vše - podnikáme jako veřejná obchodní společnost. Tkalcovstvím udržujeme toto krásné řemeslo i pro další generace. A máme i potomky, kteří v tom budou pokračovat," říká Jana Bradová.

Tkalcovna funguje zároveň i jako muzeum řemesla, které bylo pro kraj charakteristické už od patnáctého století. Rodina ale podniká i v jiných oborech, nezůstává jen u klasického tkaní. Zdeněk Kubák stojí i za firmou Artex, která vyrábí řemeslné textilní stroje. Do rodinného stříbra ale patří i strmilovská Pražírna kávy a benzinová pumpa.

Jana Bradová, spolumajitelka tkalcovny

Muzeum řemesel

Plzeňský kraj

Zcela jistě není mnoho živnostníků, kteří mají živnostenský list na muzeum. Martin Volf z tradiční rodiny keramiků v Kolovči na Domažlicku k nim patří. "Od zrušení nevolnictví jsme byli živnostníci hrnčíři a já si ještě přibral to muzeum," popisuje Volf rodinný i svůj osud.

Na prodeji keramiky a provozu muzea ale nezbohatne. Avšak titul krajského Rebela roku si vysloužil tím, že i přes nepříliš výdělečný byznys dokázal přitáhnout do tisícihlavé Kolovče ročně na šest tisíc návštěvníků. Muzeum, které vzniklo už před patnácti lety, dnes prezentuje kromě slavné kolovečské keramiky na padesát dalších řemesel a celkem sedm tisíc exponátů.

Návštěvníci Muzea techniky a řemesel se tak na vlastní oči přesvědčí o tom, jak vypadá práce na hrnčířském kruhu, mohou si prohlédnout výtvory rodiny Volfových, ale i léta střádané historické vybavení tkalců, truhlářů, holičů, vlásenkářů, dráteníků a dalších tradičních řemeslníků.

"Díky spojení naší keramiky a muzea jsme se stali nezávislými na odběru keramiky od dalších prodejců. To se v současné složité době ukazuje pro přežití jako stěžejní. Navíc z těch tisíců příchozích návštěvníků profitují i další místní živnostníci a zvyšuje se prestiž obce," vysvětluje pohnutky svého podnikání Martin Volf.

Martin Volf, podnikatel a vlastník muzea

Martina Hanzlová

Karlovarský kraj

Teprve letos v dubnu spatřil světlo světa v karlovarském Sportstudiu Prima dětský koutek s kavárnou
a už si jeho provozovatelka Martina Hanzlová vysloužila v kraji titul Vodafone Rebel roku. Služba, která je běžná v celém sousedním Německu i v několika málo českých městech, totiž ve Varech chyběla. A maminka dvouleté dcery Daniky Martina Hanzlová, toho času stále na mateřské dovolené, bez váhání využila nabídku majitele Sportstudia Petra Weinlicha. Dětský koutek a Cafe Prima vznikly v místě dřívějšího boxerského ringu.

"Přijela jsem z Německa, kde je taková služba pro maminky s dětmi úplně běžná, a tady nic podobného nebylo. Až na výjimky třeba různých kurzů, kde děti také pohlídají. Ale pro širší veřejnost nic," popisuje Martina začátky podnikání. Tak jako tak nyní přemýšlí, jak po mateřské dovolené skloubit svůj dětský koutek s původní profesí obchodní zástupkyně firmy Coca-Cola.

Fitness, které nabízí kromě cvičení i další služby pro dámy - třeba kadeřnictví či nehtové studio, se rychle dostalo do povědomí i jako hlídací služba pro děti. Dětský koutek s kavárnou začínají využívat nejen zákaznice Primy, ale postupně i další maminky, které potřebují
v Karlových Varech v klidu nakoupit, zajít na úřad či k lékaři.

Martina Hanzlová provozuje dětský koutek

Amos

Ústecký kraj

Vzdělávací agentura Amos již druhým rokem uspořádala soutěž Miss maturita. "Překvapilo mne, že se přihlásilo i 60 chlapců. Volíme proto jak nejhezčí maturantku, tak maturanta," popisuje zákulisí soutěže Jiří Kadlec, majitel agentury.

Na Ústecku zvítězil v krajském kole soutěže Živnostník roku a také v kategorii Byznys Rebel. V oblasti vzdělávání působí v Česku již 10 let. Amos zahrnuje vzdělávací agenturu, nakladatelství, vydavatelství, jazykovou školu a několik internetových portálů. Nejznámější jsou www.KamPoMaturite.cz a www.KamPoSkole.cz. Firma, která má vedle majitele pět zaměstnanců, prodala více než 70 tisíc učebnic. V kurzech pro vysokoškolské studium připravila 20 tisíc středoškoláků a její internetové stránky navštívilo šest milionů lidí. Do všech středních škol v České republice rozdala 200 tisíc časopisů, které vydává třikrát ročně. Průměrný náklad jednoho vydání je 23 tisíc kusů. Časopisy podrobně mapují aktuální možnosti vysokoškolského studia v zemi. Amos Jiřího Kadlece působí v Litvínově, v Praze a v Brně a zaměstnává více než šedesát lektorů a učitelů. Pokud jde o tržby, šest let nepřetržitě rostou průměrně o 34 procent ročně. Marketing zaměřený na studenty je nejziskovějším produktem firmy, ročně za něj utrží tři miliony korun.

Jiří Kadlec, majitel vzdělávací agentury

NetDesign

Liberecký kraj

Byznys rebelem se v Libereckém kraji stala firma NetDesign. Neotřelý nápad, za který byla firma oceněna, sice neosloví širokou veřejnost, značně ale usnadní život výtahářským společnostem. Firma, kterou v roce 2001 založil Tomáš Přeučil, totiž pořádá každoročně v dubnu internetový virtuální výtahářský veletrh.

"V Evropě jsou jen dva výtahářské veletrhy. My jsme našli řešení
i pro menší český trh. Tím je virtuální výtahářský veletrh konaný pouze na internetu," říká jednatel firmy Přeučil. Veletrh na síti byl již otevřen osmkrát a mezi vystavovateli jsou přední čeští, zahraniční i nadnárodní výrobci. Majitelé výtahů, stavební společnosti či projektanti se nemusí trmácet na klasické "kamenné" veletrhy, které se konají střídavě v Německu a v Itálii. Stačí navštívit stránky veletrhu z tepla své kanceláře. V každém virtuálním stánku na ně čeká i virtuální průvodce, tedy zaměstnanec vystavující firmy na telefonu a e-mailu.

Vedle výtahářského veletrhu provozuje NetDesign také další národní internetové servery - například pro spojovací materiál, eskalátory či kopírovací techniku. Firma provozuje i jedny z nejnavštěvovanějších stránek pro zasílání sms, sms-zdarma.cz. Přeučil je jediným zaměstnancem firmy, spoléhá na externí spolupracovníky.

Tomáš přeučil, jednatel a zakladatel firmy

Mö Restaurace

Královéhradecký kraj

Oběd bez přítomnosti cigaretového kouře nabízí Kamil Möller ve své Mö Restauraci. Otevřel ji v Jaroměři-Josefově v roce 2007. Möller se snaží, aby se jeho vize, nabídka nejlepšího jídla pro všechny, neproměnila ve frázi. Restaurace má 120 míst, je bezbariérová a nekuřácká. Dětem nabízí dětská menu a mohou si krátit dlouhou chvíli
v dětském koutku.

Jídelní lístek je spíše inspirací než uzavřenou nabídkou jídel - šéfkuchař Möller na požádání připraví cokoliv s ohledem na speciální diety i stravovací zásady. S pětapadesátikorunovou cenou poledního menu je jídlo dostupné i seniorům, kteří si nechávají oběd zdarma přivést. Senioři dostávají navíc každé desáté jídlo zdarma a Mö Restaurace je pravděpodobně jedinou restauraci v Česku, kde mohou cyklisté pohodlně parkovat uvnitř. Výletníci tak nemusí spěchat k nehlídaným kolům a mohou se soustředit pouze na jídlo. "Prostě začínám s nabídkou služeb tam, kde u většiny restaurací končí," tvrdí Möller. Říká, že spolupracuje i s místním domem dětí
a mládeže Klíč, kde jim připravují občerstvení a pomáhají při organizaci různých dětských aktivit.

Pro děti se v restauraci konají i šachové turnaje a oslavy dětského dne. Během posledního roku otevřel Möller novou provozovnu a rozšířil služby o podávání snídaní a svačin.

Kamil Möller, majitel restaurace

Petr Hajzl

Pardubický kraj

Koně jsou jeho život. Trpišovický výrobce koňských sedel Petr Hajzl provozuje svůj byznys od roku 1992. Úzce spolupracuje s chovateli koní a žokeji, protože tak může prokonzultovat výrobu přímo na míru.

Základem jeho úspěchu je originální metoda, která se liší od klasického řemesla sedlářů. Kůži totiž rozřezává na proužky a až poté splétá. Uzly se naučil dělat už v 15ti v turistickém oddíle.

Klientela Petra Hajzla je především mezi lidmi, kteří se věnují výcviku koní a jejich majitelů, napravují problémové koně a učí je s nimi komunikovat. V jeho dílně ho lze zastihnout i o víkendech. Přitom ještě provozuje internetový obchod banghandmade.cz, kde prodává kromě sedel i vodítka, lasa, karabiny, třmeny a další kožené výrobky. Kvalitu svých výrobků Petr Hajzl zaštiťuje vlastní značkou Bang hand made. "Heslo mojí firmy zní jednoduše: Vyrob to vždy tak, jako bys to vyráběl pro sebe. Případné opravy výrobků provádím vždy přednostně a za dotované ceny," říká o své práci Petr Hajzl, který se za rebela považuje odjakživa.

"Jako rebel žiju odmala, nikdy jsem neměl rád nadřízeného nad sebou, takže si ten titul asi zasloužím," tvrdí třiačtyřicetiletý podnikatel, jehož zboží už pravidelně putuje do jedenácti zemí světa.

Petr Hajzl, výrobce koňských sedel

AVE Galerie Kotelna

Středočeský kraj

Majitelka říčanské AVE Galerie Kotelna Eva Kočová si získala porotu netradičním prodejem uměleckých děl. Zákazníci si mohou obrazy, plastiky či sochy vyzkoušet u sebe doma či v kanceláři a zjistit, jak se dílo do interiéru hodí. "Více než polovina kupců si umělecké dílo nejdříve vyzkouší. A většinou to dopadne tak, že věc koupí," říká Eva Kočová.
"Momentálně jsou v módě velké formáty obrazů. Když si máte dát takové dílo na stěnu loftového bytu, občas je těžší poznat, jestli se tam bude hodit," dodává. Kromě krátkodobého zapůjčení nabízí galerie
i možnost půjčky na delší dobu.

Ve své galerii se Kočová orientuje na díla soudobých akademických výtvarníků. K dílům poskytuje odborné poradenství o daném autorovi, jeho výsledcích v předešlých aukcích a potenciální investici
do budoucna. Galerie s plochou zhruba 500 metrů čtverečních reprezentuje také nejmladší generaci umělců, a tím nabízí zákazníkům širokou cenovou škálu. "V podnikání se řídíme krédem, že umění bylo, je a bude. Vždy klientům radíme investovat do hodnot, které nikdy hodnotou být nepřestanou," vysvětluje Kočová. Hospodářské těžkosti postihly i byznys s uměleckými díly. Aby výtvarníci své obrazy prodali, snížili podle Kočové ceny až o patnáct procent.

Eva Kočová, majitelka galerie

Miloš Winkler

Praha

Pražského podnikatele Miloše Winklera přivedl k prodávání květin jeho děda, který byl vášnivý pěstitel růží. Winkler začal podnikat v roce 1992.

"Získal jsem tehdy obchodní prostory, zrekonstruoval je a přemýšlel, co v nich provozovat. Zjistil jsem, že nikde v okolí není květinářství. A bylo jasno," říká podnikatel, který se od té doby vypracoval v jednoho z nejvýznamnějších on-line prodejců květin.

"Zpočátku byli zákazníci nedůvěřiví a báli se, že přijde nějaká uvadlá květina," vzpomíná Winkler. Firma nejdříve doručovala květiny jen po Česku, nyní je možné si objednat donášku po celém světě.

Květinářství poskytuje také individuální objednávky - na základě požadavku ceny a účelu dodání květin navrhne každému přesně, co žádá. "Náročnost zákazníků je různá. Někdo objedná několik dní za sebou pugét růží za deset tisíc, někdo pošle své dívce 365 tulipánů. Největší radost mi ale udělá babička, která je nadšená tím, že jí dcera žijící v cizině pošle květinku," říká Winkler.

Občas se stane, že si zákazník přeje s květinou poslat malý dárek - třeba mobilní telefon. Firma se od konkurence liší provozem zelené linky, kde se může zákazník zdarma poradit o možnostech výběru květin či jejich platbě.

Miloš Winkler, majitel květinářství

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist