Začátkem prosince spustí brněnský podnikatel Radim Jančura masivní antireklamu vůči ČSSD, která ovládá všech 13 krajů kromě Prahy. Do antikampaně investuje Jančura několik milionů korun.

Podnikatel řekl, že akci chce spustit na začátku prosince a potrvá deset dní. "Kampaň spustíme 3. prosince po jednání Plzeňského kraje s Českými dráhami, z taktických důvodů nebudeme prozrazovat její formu ani obsah," řekl serveru iHNed.cz Jančura.

Spor a dlouhodobé pronájmy

"Souvisí to se zadáváním zakázek za zhruba 150 miliard korun bez výběrového řízení, což je protizákonné," přiblížil Jančura svou motivaci serveru Týden.cz, který na plánovanou antireklamu upozornil.

"Půjde o první politickou antikampaň v Česku, která bude podepsaná konkrétním člověkem. Upozorňovat na protizákonné jednání krajů chceme především na internetu. Konkrétní způsoby vedení kampaně bych ale v tuto chvíli nerad prozrazoval," řekl iHNed.cz Jančura.

Ptát se Radima Jančury můžete v on-line
rozhovoru 1. prosince od 12.00 



Předmětem sporu Student Agency, resp. její dceřinné společnosti RegioJet pro vlakovou dopravu, jsou regionální železniční tratě. Po nich by na základě dohody krajů bez výběrového řízení měly po následujícíh 10 až 15 let jezdit spoje Českých drah (ČD).

Kraje se hájí, že podle právního posudku není nutné vypisovat výběrové řízení. "Postupujeme přesně podle evropské směrnice," citoval Týden.cz pardubického hejtmana Radka Martínka.

Po skončení kampaně ji chce Jančura vyhodnotit a pokud vzbudí zájem veřejnosti, uvažuje o další, mnohem rozsáhlejší akci. Na jaře před volbami do Poslanecké sněmovny chce ještě více spolupracovat s velkými reklamními agenturami.
 

Poslední kapka? Jednání Plzeňského kraje 

 
Zřejmě poslední kapkou pro Jančurův pohár trpělivosti byla praxe Plzeňského kraje. V říjnu podala společnost RegioJet nabídku do výběrového řízení na provozování regionálních tratí Plzeň - Žatec (v úseku Plzeň - Blatno), Plzeň - Domažlice - Furth im Wald (v úseku Plzeň - Domažlice) a na kratší lokální linii Nýřany - Heřmanova Huť na severu Plzeňska. Nový dopravce měl zajišťovat dopravu až do roku 2016 let.

Hodnota celé zakázky přesahovala deset miliard korun. Krajská rada poté tendr zrušila a rozhodla, že o deset let prodlouží smlouvu s ČD. Nabídky dalších tří uchazečů kraj neotevřel. "Nijak nám to nezdůvodnil," uvedl šéf RegioJetu Jiří Schmidt. Podle tiskové zprávy rozhodnutí sjednocuje postup krajů při uzavírání smluv s ČD, které vychází z memoranda uzavřeného mezi všemi kraji a ministerstvy financí a dopravy.

Jančura: Nabídli jsme nižší ceny a nové vlaky

Podle šéfa Sdružení železničních společností Jiřího Mužíka přišel kraj vinou zrušení tendru o peníze a lidé o vyšší komfort dopravy. "Všude, kde se výběrově řízení konalo, dosáhly kraje až o 20 procent nižších cen za dopravu, než jsou požadavky ČD," dodal.

"Pro kraje budou smlouvy s ČD nevýhodné. Cestujícím se nezlevní jízdné. My bychom také požadovali nižší dotace a nabízíme nové vlakové soupravy," argumentuje majitel Student Agency.

Pokud Plzeňský kraj podepíše do 2. prosince smlouvu s Českými drahami na provozování dopravy, podá Student Agency stížnost k Evropské komisi. Brněnský dopravce zvažuje ještě podání žaloby na české soudy, například za ušlý zisk, a dále podnět k antimonopolnímu úřadu. Kraj už s dopravcem jednat nehodlá a dodatek smlouvy s ČD podepíše do 3. prosince.

Kraje dostanou od státu 2,7 miliardy ročně na regionální vlaky - čtěte ZDE

Jihomoravský hejtman a předseda Asociace krajů ČR Michal Hašek (ČSSD) nechtěl Jančurovo vyjádření ani jeho aktivity komentovat. V textové zprávě ČTK napsal, že smlouvy s drahami neuzavírá ČSSD, nýbrž kraje, ve kterých hlasují pro toto řešení i členové ODS, KDU-ČSL či KSČM.

"Dosáhli jsme, že snížení jízdních řádů dosáhlo průměrně pouze dvou procent, nikoliv deseti procent, jak původně navrhovalo ministerstvo dopravy. Zachováváme mobilitu v území, která je důležitá pro dostupnost veřejných služeb stejně jako pro podporu nezaměstnanosti," uvedl hejtman.

"Nejsem agent ODS "

Hašek s Jančurou se v médiích navzájem kritizovali už dřív. Dnes Jančura odmítl údajné Haškovo nařčení z toho, že je podnikatel agentem ODS. "Nejsem volič ODS a nevylučuji, že podobnou kampaň v budoucnu povedu také právě proti této straně," dodal Jančura. Podle něj ministerstvo dopravy, v jehož čele stojí Gustáv Slamečka navržený ODS, přeplácí České dráhy v nové desetileté smlouvě na dálkovou osobní dopravu o zhruba miliardu korun ročně.

Výběrové řízení pro provozovatele regionálních vlaků chtěla původně vypsat většina krajů. Dnes podepsal smlouvu s Českými drahami také Ústecký kraj. I on původně zvažoval vypsat výběrové řízení, do něhož se by se mohla přihlásit i konkurence.