Slovenská vláda ustoupila požadavkům protestujících nákladních autodopravců. Premiér Robert Fico v pondělí uvedl, že do konce ledna se nebude vybírat mýtné na silnicích první třídy a kabinet navrhne snížení spotřební daně na naftu.

Pozastavení výběru mýta se týká silnic první třídy, které tvoří většinu z více než 2000 kilometrů zpoplatněných úseků. Výběr poplatků za jízdu po dálnicích a rychlostních komunikacích bude pokračovat bez přerušení. Na zpoplatněných úsecích první třídy se má objevit označení, že silnice podléhají placení mýta.

Kabinet podle premiéra navrhne rovněž snížení spotřební daně na naftu přibližně o pětinu. Cena nafty na čerpacích stanicích by podle Fica po snížení daně měla klesnout na 1,01 eura (26,40 Kč) ze současných 1,14 eura za litr. Slovensko má podle ekonomů jedno z nejvyšších zdanění této pohonné hmoty v rámci EU.

Proti zavedení systému mýta od minulého týdne protestovali hlavně malí a středně velcí autodopravci, kteří tvrdí, že systém je nepřipravený a zvyšuje jim náklady. Protesty začaly v Bratislavě a v pondělí se rozšířily i do dalších regionů. Dopravci rovněž upozorňovali na chyby při výběru mýta. Systém jim prý započítal poplatek, i když po zpoplatněném úseku nejeli. Kromě toho tvrdili, že musí platit za některé vymezené úseky silnic mýto v plné výši, i když po nich projeli jen několik stovek metrů.

Povinnost platit mýtné na vybraných úsecích silnic mají na Slovensku od 1. ledna motorová vozidla s hmotností nad 3,5 tun. Zpoplatněno je 397 kilometrů dálnic, dále 173,82 kilometru rychlostních komunikací a 1461,49 kilometru silnic první třídy. Dohromady je to více než 2032 kilometrů silnic.