Rakušané, Švýcaři, Venezualané, Izraelci a samozřejmě i Češi cestují ve vagonech, které se v posledních letech vyrobily v Praze.

Šance, že by na historii uzavřeného závodu Siemensu na pražském Zličíně někdo navázal, ale končí. Strojní vybavení, které zůstalo, bude postupně rozprodáváno v internetových aukcích. Již od zítřka mohou zájemci o stroje, posunovací lokomotivu, ale i historickou tramvaj z roku 1929 začít přihazovat.

Zájemců bylo několik

"Naším cílem byl prodej závodu jako celku, aby došlo k zachování strojírenské výroby," říká mluvčí Siemensu Pavel Kaidl s tím, že oslovili 500 potenciálních zájemců.

"Nám se to jeví tak, že jen slibovali, ale nikdy to jako celek vlastně prodat nechtěli, jinak to nechápeme," říká ale odborář závodu Jiří Žáček.

Vážných zájemců, kteří chtěli využít zkušeností zaměstnanců a vybavení závodu, bylo totiž několik. Vždyť Siemens do modernizace výroby v závodě investoval přes dvě a půl miliardy korun.

"Měl jsem investory, kteří o to stáli," říká například Michal Hrubý ze společnosti Cautor Consulting. Bývalý šéf Fondu národního majetku si přitom uvědomoval, že Siemens nechce, aby závod přeprodal konkurenci.

"Nabídli jsme proto projekt, že bychom zařízení využili na výrobu železničních dílů a bočnic," vysvětluje. Se Siemensem se ale nedohodli. Stejně tak jako desítka dalších zájemců, mezi nimiž byly i firmy z Ruska či Spojených arabský emirátů. O detailech jednání nikdo nechce hovořit, definitivní rozhodnutí totiž ještě nepadlo.

"Jednání o prodeji závodu jako celku bohužel nebyla úspěšná. Proto jsme byli nuceni přistoupit k odprodeji závodu po částech," vysvětluje Kaidl.

Siemens se tak s "finalisty" rozloučil a začal jednat exkluzivně s realitní firmou Pražská správa nemovitostí, která má zájem o koupi areálu. Více než dvacetihektarový pozemek se nachází jak v těsné blízkosti stanice metra Zličín, tak vedle dálnice D5 na Plzeň.

Prodej realitce znamená, že výroba končí a Siemens již dokonce vrátil státu dotace a pobídky v hodnotě 150 milionů korun. Smlouva ale zatím uzavřena není a exkluzivita PSN podle informací HN vyprší na konci ledna.

"Dolaďujeme jen některé detaily," říká jednatel PSN Michal Malý. Mají zájem udělat z areálu technologický park a prostory po částech pronajímat.

"Pokud budou mít odbory ze Zličína zájem, mohou nám předat kontakty na bývalé zaměstnance závodu, rádi je předáme případným nájemcům," dodává.

Stát: Nemohli jsme nic dělat

Odboráři se ale diví, proč konci technologicky a znalostně náročně výrobě v Praze stát pouze přihlíží. A poukazují na sousední Německo, kde kancléřka Angela Merkelová bojovala za zachování pracovních míst v automobilce Opel.

"Stát nemá na zvrácení rozhodnutí soukromého subjektu žádné páky," vysvětluje nečinnosti ministerstva jeho mluvčí Tomáš Bartovský. "Ztráta pracovních míst i výroby je samozřejmě chyba, ovšem rozhodnutí záleží na vlastníkovi společnosti," dodává. Snaha odborů přimět ministerstvo k aktivitě tak skončilo pouze několika schůzkami.

Siemens konec pražského závodu na výrobu kolejových vozidel oznámil v létě 2008, skutečně skončila loni v říjnu. Výroba se přesunula hlavně do Německa a Rakouska. Siemens závod získal od zkrachovalého ČKD v roce 2002. Od té doby se mu v Česku, až na doběh výroby pro pražské metro, nepodařilo získat žádnou zakázku.


Siemens ve Zličíně

Vlaky se ve Zličíně začaly vyrábět před 46 lety pod značkou ČKD.

Siemens kolejová vozidla tu ukončil výrobu na konci října 2009.

Tržby společnosti v roce 2008 činily 1,5 miliardy, o rok dříve 3,4 miliardy korun.


Co firma například vyráběla:

- Soupravy metra pro Prahu i venezuelské Maracaibu.
- Rychlíkové vagony pro Izraelské dráhy.
- Pantografy pro Švýcarské dráhy.

Co je nyní k mání v aukci:

- Stroje a zařízení, firemní automobily.
- Raritou je historická tramvaj ČKD z roku 1929.

Co se prodává přímo:

- Více než 20 hektarů pozemků u stanice metra Zličín s velkými průmyslovými halami.
- Exkluzivitu na koupi má nyní Pražská správa nemovitostí.


O práci ve Zličíně přišlo 1000 lidí