Základem světového rozhledu manažera je především empatie. Je prvním předpokladem úspěchu v nynějším novém, náročném světě byznysu, který vyžaduje, aby se manažer vyznačoval vlastnostmi globálního vůdcovství. Empatie v tomto kontextu znamená víc než jen pochopení a soucítění. Znamená porozumět rozdílným kulturám v zemích, kde podnik operuje, aby bylo možno projevit respekt pro místní hodnoty a tradice.

Když ještě čínská počítačová společnost Lenovo měla americké šéfy, neexistoval například podnikový kalendář místních svátků, takže někteří svolávali porady třeba na den oslav začátku čínského nového roku. Chcete-li budovat důvěru, pak takhle jednat nesmíte.

Druhým předpokladem globálního řízení je schopnost experimentovat. Což znamená, že vedoucí volně experimentuje s novými idejemi, produkty a trhy, i když se výsledky třeba nedostaví ihned. Dříve mohly podniky svěřit inovace několika géniům v ústředí. Dnes, kdy odvážní podnikatelé brázdí doslova každý kout světa, a nadnárodní společnosti těží z vynalézavosti svých lidí bez ohledu na to, kde pracují, musí každý podnik považovat přijímání rizik za rutinní záležitost.

Jeff Bezos, šéf internetového obchodu Amazon, tvrdí, že "nesmíte dovolit krátkodobým investorům a přemoudřelým rádcům, aby vás odradili od experimentování. Upozornil na jeden z vlastních projektů, prodej sběratelských předmětů, který se povedl až na třetí pokus. "Ty první dva neúspěšné pokusy nás neodradily a nezastavily. Poučili jsme se z nich," dodává Bezos.

Třetím rysem globálního vůdcovství je schopnost jít příkladem. Tím, jak se podniky stávají stále rozsáhlejší, čelí jejich vůdci při budování podnikové kultury na základě sdílených hodnot stále obtížnějším výzvám. Proto musí být lídři schopni plnit modelovou úlohu: musí dát jasně najevo, jaké jednání a chování od všech zaměstnanců požadují a očekávají. Jistě, manažeři mohou vzít do ruky megafon a křičet do něj o potřebě otevřenosti, ale jak každý ví, činy hovoří hlasitěji než slova, zejména když se ta slova překládají do různých jazyků.

Poslední, čtvrtý rys, který rovněž vyplývá ze zvýšené konkurence na světových trzích, je zapálenost pro úspěch. Spousty lidí uspokojuje, když se mohou svou prací realizovat a promítat to do hodin pracovní doby. Ale nepřetržitě se měnící svět vyžaduje, aby vůdci přicházeli s radikálně odlišnými postoji a přístupy k lidem.

"Dejte mi člověka, který přímo umírá pro to, aby uspěl, a člověka, který nenávidí prohry, a už to samo o sobě začne fungovat," říká Mel Karmazin, šéf Sírius XM Radio. "Ano, důležitá je touha, ba přímo hlad po úspěchu a vítězství. A pokud je nemáte, nemůžete obstát v konkurenci," dodává.

S tím více než plně souhlasíme. Ano, v byznysu se některé tradiční vůdcovské vlastnosti nikdy nezmění. Ale dnešní svět byznysu expanduje tak daleko a široko, že to i na vůdcovství klade další, nové požadavky.


(c) The New York Times Syndicate. Zpracoval Miroslav Prchal.