České silnice a dálnice za stovky milionů korun staví i firmy, u kterých vůbec není jasné, kdo za nimi stojí. U předražených českých dálnic tak nelze vyloučit možné propojení zadavatele s vítězem soutěže.

Zakázky od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dostávají společnosti s anonymními akciemi na majitele. Z žebříčku 20 největších stavitelů silnic a dálnic, který od ŘSD získal týdeník Ekonom, to jsou mimo jiné Silnice Group a EDS Holding. Další dvě, Silnice.cz a Integra stavby, mají také anonymní vlastníky.

Stavba dálnic v Česku je velmi lukrativní byznys. Jeden kilometr se nyní staví za 300 milionů, což z českých dálnic dělá jedny z nejdražších v Evropě. Nejvíce z těchto státních zakázek těží velké nadnárodní společnosti, jako Eurovia, Strabag či Skanska. U menších zakázek do 20 milionů ale opakovaně vítězí neznámé firmy.

Generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík v tom nevidí problém: "Je to pro nás důkaz, že český trh je daleko pestřejší a konkurenceschopnější, než si veřejnost myslí."

Některé zakázky však působí podezřele. Zvlášť pokud vítězí firmy zcela nebo téměř bez historie. To je případ firmy Silnice.cz, založené v roce 2003, která v posledních třech letech získala od ŘSD zakázky za téměř 300 milionů. Přitom nemá ani vlastní internetové stránky, kontaktní telefon je hluchý. Majitelem byl do loňska Viktor Škurek. Teď už nelze vlastníka dohledat. "Silnice.cz jsem prostě prodal," řekl Škurek. Kdo je tedy vlastníkem jím založené společnosti Silnice.cz, neví.

Další atypickou firmou je EDS Holding. Jde o nadstavbovou skořápku zastřešující čtyři samostatné severočeské stavební firmy, objem zakázek pro ŘSD se přiblížil miliardě korun. Rovněž v tomto případě se neví, komu vlastně EDS Holding patří. Při založení před dvěma lety firmu rovným dílem vlastnili čtyři šéfové spolupracujících firem. "Nemohu vyloučit, že se vlastnická struktura změnila. Může se to ukázat až na valné hromadě koncem února," připouští šéf představenstva Zdeněk Pejša.

Neprůhledné firmy získávají veřejné zakázky nejen na stavby silnic. Společnost CCB spočítala, že plných 39 % akciových společností, které loni dostaly zakázku od státu, nemělo dohledatelné majitele.

Časy se ale možná mění. Pro průzračnější podmínky při veřejných zakázkách se nedávno vyslovil premiér Jan Fischer. "Kdo chce soutěžit, ať se svlékne do naha," řekl nedávno premiér. A ve sněmovně už leží návrh na zákaz akcií na majitele.

Více čtěte již tento čtvrtek v týdeníku Ekonom - zde.

 

Neprůhlední stavaři

Silnice Group

236 milionů

EDS Holding

840 milionů

Silnice.cz

282 milionů

Integra stavby

759 milionů