Kontrola Státního úřadu inspekce práce v nošovické automobilce Hyundai zjistila závažné nedostatky a porušení zákoníku práce, například při nařizování přesčasů. Firmě hrozí správní řízení. Sdělila to vedoucí Oblastního inspektorátu práce pro Moravskoslezský kraj a Olomoucký kraj Václava Kociánová.

Právě kvůli nařizovaným přesčasům a špatným pracovním podmínkám zaměstnanci automobilky na začátku loňského prosince přerušili práci. Později odbory ve firmě vyhlásily stávkovou pohotovost.

Po problémech se rozhodl inspektorát práce provést v automobilce důkladnou kontrolu. Dnes zveřejnil výsledky. "Jde o závažná porušení, protože jsou to porušení zákona, i toho nejvyššího, kterým je pro nás zákoník práce. Závad jsme našli poměrně dost," sdělila Kociánová.

Hrozí milionová pokuta

Inspektoři vyjmenovali ve své zprávě řadu pochybení. Podle nich nebyly dodrženy podmínky pro nařízení práce přesčas. "Jedná se zejména také o nedostatečně zpracované provozní předpisy pro různá zařízení, nedostatečné školení zaměstnanců z právních a ostatních předpisů, závady v oblasti organizace práce a v oblasti prevence rizik," uvedla vedoucí inspektorka. Mezi nedostatky také zmínila nedodržení povinností kontroly zdravotní způsobilosti při vzniku pracovního poměru a při práci v noci nebo celkově špatnou komunikaci se základní odborovou organizací.

Inspektoři v pondělí seznámili se závěry kontroly zástupce firmy. "Zaměstnavatel má nyní deset pracovních dnů na to, aby požádal o přezkoumání protokolu," uvedla Kociánová. Pak inspektoři rozhodnou o dalším postupu. Firma podle Kociánové nemusí požádat o přezkoumání protokolu, v tom případě úřad vydá opatření k odstranění závad. "Potom je možné, že bude zahájeno správní řízení. Teprve v něm rozhodneme, zda uložíme postih, či nikoliv," doplnila Kociánová. Firmě by v případě správního řízení hrozila pokuta až do výše dvou milionů korun. "Pokuta je ale až ten poslední článek, krajní případ," dodala. Firma se podle ní k závěrům kontroly postavila pozitivně a chce je řešit.

Situace v nošovické automobilce se vyhrotila na začátku loňského prosince kvůli neustále nařizovaným přesčasům. Lidé museli prakticky každý den od pondělí do čtvrtka odpracovat k osmihodinové denní směně další dvě hodiny jako přesčas. Ve středu 2. prosince odmítla skupina přibližně 400 zaměstnanců zahájit další přesčas a chtěla jednat s vedením firmy. Za zaměstnance se pak postavily odbory, které v pondělí 7. prosince vyhlásily stávkovou pohotovost. Nakonec se vedení automobilky s odbory dohodlo na splnění podmínek, například na zrušení přesčasů. Odboráři pak v polovině prosince stávkovou pohotovost zrušili.