Šli jste z kina a přepadla vás neodolatelná chuť na dobroty jisté značky? Možná to nebyla náhoda. Už několikrát bylo ve filmu odhaleno políčko s příkazem "Udělej to a to!". Mihlo se tak rychle, že jej diváci nestačili zaregistrovat, v podvědomí však sdělení zůstalo. A fungovalo. Mozek totiž počítá i s podněty, které nezvládl zpracovat. Těmito zadními vrátky lze manipulovat s jeho majitelem, aniž by o tom věděl.
Říká se tomu podprahové vnímání (subliminal stimuli) a k jeho zneužívání dochází stále častěji. Patrně nejznámějším případem jsou "subliminály" ve filmu Klub rváčů, kde však neslouží k reklamě, ale k podtržení atmosféry díla. Metoda byla použita i ve francouzských prezidentských volbách 1988. Tehdy se podařilo mediálním expertům Françoise Mitterranda propašovat do hlavních večerních zpráv státní televize Antenne 2 kandidátův portrét. Mitterrand pak volby opravdu vyhrál. Američtí republikáni šli roku 2000 ještě dál, ve volebních spotech pod záběry demokratické konkurence zabudovali políčka s nápisy "Úředníci rozhodují" a "Krysy". Do ztracena vyšuměla roku 2001 aféra televize Nova, která v pořadu Peříčko vysílala "subliminály" s anglickými sděleními typu "Shrábni, co můžeš". Podprahové poselství "Hlasuji pro mír!" se našlo dokonce i v animované sérii Pane, pojďte si hrát z 60. let.
Využívání podprahového vnímání je u nás ze zákona zakázané, to ale neznamená, že neexistuje, protože odhalení je těžké.
Ukázky z filmu Klub rváčů se zvýrazněnými subliminály najdete na YouTube po zadání klíčových slov Flashes of Tyler Durden.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist