Příliv přímých zahraničních investic do regionu střední a východní Evropy loni poklesl meziročně o zhruba polovinu na 77 miliard dolarů (cca 1,4 bilionu korun). Česká republika, která získává v regionu přibližně 10 procent objemu přímých zahraničních investic, zaznamenala loni pokles o 19 procent.

Vyplývá to ze studie PricewaterhouseCoopers (PwC), podle které bude oživení v regionu letos a v následujících letech jen mírné.

Studie ovšem také ukázala, že by zpomalení přílivu přímých zahraničních investic nastalo i bez dopadů globální krize. Důvodem je především značný nárůst nákladů na pracovní sílu ve střední a východní Evropě.

"Neočekáváme, že se příliv přímých zahraničních investic do regionu hned vrátí na úroveň před krizí," odhadl vedoucí partner oddělení poradenských služeb české pobočky PwC Jiří Moser.

Nejvíc ubylo investic do realit a výroby aut

V letech 2003 až 2008 podle PwC stoupl objem investic ve střední a východní Evropě více než pětinásobně, tedy ze 30 miliard na 155 miliard dolarů. K propadu v loňském roce přitom nejvíce přispěl realitní sektor s poklesem o 71 procent.

V Česku podle studie výrazný pokles loni zaznamenaly sektory nemovitostí a alternativních energií, a to o 30 procent, a výrobci automobilových komponentů a doplňků o 65 procent.

"I když Česká republika nebyla hospodářskou krizí postižena zdaleka tolik jako například pobaltské státy či Maďarsko, více než čtyřprocentní pokles ekonomiky také zmrazil mnohá investiční rozhodnutí," uvedl Moser. Letos by podle Pwc měla tuzemská ekonomika růst o 1,5 procenta a v roce 2011 o téměř tři procenta.

Věda a výzkum vítězi nad výrobou

Pokles objemu investic potvrzuje také agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest. Ta zaznamenala jasnou změnu ve struktuře investičních projektů, kdy oblast výzkumu, vývoje a strategických služeb vítězí nad výrobou, které se věnuje čím dál méně investorů.

"Naše zkušenosti ukazují, že se Česká republika v poslední době stává cílem investic s vyšší přidanou hodnotou, zato však s nižším objemem vloženého kapitálu,“ uvedla generální ředitelka agentury CzechInvest Alexandra Rudyšarová. Potvrzují se tak prý předpovědi, že český trh už obrovské a drahé investice typu Hyundai nedokáže pojmout.

„Také proto se teď primárně zaměřujeme na vyjednávání s investory z oblasti výzkumu, vývoje a služeb, kterým nabízíme připravené podnikatelské nemovitosti a kvalifikovanou, avšak v porovnání třeba se zeměmi západní Evropy stále ještě levnou pracovní sílu," dodala.