Podnikatelský nebo také byznys plán bývá povinnou součástí dokumentace, když například žádáte o grant nebo dotaci z pokladny Evropské unie. Vyžadují ho ale také banky, pokud žádáte o úvěr. A vyplatí se mít ho připravený pro jednání s obchodními partnery, investory a dodavateli. Slouží totiž k představení vaší firmy, její konkurenceschopnosti a ekonomického zdraví.
Neslyšeli jste o něm? Není divu. Byznys plán není zmiňován v živnostenském zákonu ani v obchodním zákoníku. Z právního hlediska není jeho sestavení nutným předpokladem založení firmy. Také vlastně neexistuje žádný přesný předpis, co má podnikatelský plán obsahovat a jak má být upraven - přesto se v praxi bez něho neobejdete. Je zkrátka prvním hmatatelným krokem vašeho podnikání. Díky němu si alespoň ujasníte, čeho chcete dosáhnout a jakým způsobem. Při jeho sestavování si totiž nejlépe uvědomíte dílčí kroky, které vás čekají, a kolik vás budou stát, případně jestli na ně vůbec budete mít. Písemné zpracování doporučují všechny učebnice o podnikání i v případě, že jde jen o vlastní potřebu. Ve styku s úřady se bude muset váš byznys plán jmenovat podnikatelský záměr a bude muset mít určitou "štábní kulturu". Vždy bude muset výstižně popisovat základní smysl existence firmy, její dlouhodobý záměr a cestu k jeho dosažení. Měl by vymezovat, kdo je vaše konkurence a objasňovat vlastní zdroje peněz.
Samotnému podnikateli slouží k orientaci kam chce svým podnikáním dospět, porovnávat plány s realitou a zachytit okamžik, kdy se začnou lišit a proč. Při jeho psaní si uvědomíte jaké otázky vám asi budou klást nejen přátelé, ale hlavně banky. Zvláště ty umí být nepříjemné, nechtějí své peníze dát komukoli. Obzvlášť pro začínající podnikatele je důležité vědět, že s vypracováním podnikatelského plánu mohou pomoci například poradenské firmy sdružované v Národní asociaci pro podporu podnikání nebo v Asociaci pro poradenství.
Co má obsahovat podnikatelský plán
Představení podniku, jeho historie i současný stav, identifikační údaje a struktura organizace.
Finanční výsledky minulých let a finanční záměr, výsledovka, rozvaha a cash flow.
Provozní kapitál, popis stěžejních výrobků a klíčových zákazníků.
Detailní popis nového produktu (výrobku, služby), jeho využití a výhody oproti konkurenci.
Určení cílového zákazníka doloženým průzkumem trhu, odhad velikosti trhu.
Popis výrobního postupu, výběr dodavatele, materiálu a surovin, popis strojů a výroby.
Analýza konkurenčních firem i výrobků na trhu, silné i slabé stránky, způsob prodeje a propagace.
Odbytová a distribuční strategie, formy reklamy a způsob stanovení cen.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist