100
zhruba tolik minipivovarů bude letos v Česku. Ještě před čtyřmi lety jich u nás stálo sotva čtyřicet.
6-7 milionů korun
je spodní hranice nákladů na stavbu minipivovaru. V závislosti na velikosti a vybavení šplhají investice do desítek milionů.
Tak bídný rok české pivovary dlouho nezažily. Loňská celková produkce zhruba 18,6 miliónu hektolitrů znamená meziroční pokles o téměř šest procent a doslova nevídaný propad zaznamenal český export. Pivovary vůbec poprvé v novodobé historii Česka vyvezly za hranice méně než v předchozím roce a to hned obrovským rozdílem - o 10,5 procent.
Produkce českých pivovarů vyloženě pro tuzemský trh klesla podle včerejších informací Českého svazu pivovarů a sladoven o 5,9 procent. „Jde o jednoznačný důsledek ekonomické krize, ovlivněný nejen propadem spotřeby mezi českými zákazníky, ale i velkým poklesem turistů," pokouší se o vysvětlení výkonný ředitel svazu Jan Veselý.
Největší ránu podle něj utrpěla výčepní piva, jejichž odbyt klesl oproti předloňsku o víc jak deset procent. A naopak - loni mírně vzrostl zájem o ležáky (tedy jedenácti a dvanáctistupňová piva).
Obrovské mínus si loni připsaly pivovary v prodeji lahvového piva - ten v tuzemsku klesl o deset procent. Přitom v tuzemských hospodách, kde se původně očekával větší pokles prodejů, prodaly pivovary „jen" o 4,5 procenta méně.
Veselý přičítá velké mínus v prodeji lahvového piva loni nevídanému trendu prodeje v PET lahvích. Pivovary - především skupina Heineken - vtrhly na trh s vylepšeným plastovým obalem a prodalo se tak spolu s PET obaly Plzeňského Prazdroje a dalších pivovarů 183 tisíc hektolitrů piva v plastu. V roce předtím jen čtyři tisíce.
Malé pivovary si polepšily
Roční pokles táhnou především největší čtyři pivovarnické skupiny, tedy Prazdroj, Staropramen, Heineken a Budvar, které dohromady ovládají tři čtvrtiny trhu. Například celková tuzemská produkce Plzeňského Prazdroje, který má téměř poloviční podíl na trhu, klesla na 8,34 miliónu hektolitrů. Domácí prodej propadl o 4,4 procenta a export o víc jak deset procent.
Celkový prodej Pivovarů Staropramen, pod které spadá pivovar v Praze a ostravský Ostravar, se loni propadl o sedm procent na tři milióny hektolitrů. Trojka trhu skupina Heineken uvařila loni 2,62 miliónu hektolitrů piv značek jako je Starobrno, Krušovice, Zlatopramen či Březňák. Je to o 5,2 procent méně než v předchozím roce. Export Heinekenu klesl meziročně o 4,9 procent a společnost se tak těsně přiblížila největšímu českému vývozci piv Plzeňskému Prazdroji. Z předních pivovarů už zveřejnil výsledky i Budvar, kterému domácí prodej klesl o 4,4 procenta a export stagnoval.
Přestože velké pivovary loni pohořely, řada středních a menších naopak rostla. Meziročně vyšší produkci zaznamenaly třeba pivovary Černá Hora, Bernard, Svijany. A rostou i v tomto roce, kdy se celý pivní trh - teď ještě vlivem zdražení kvůli letos zvýšené spotřební dani - propadá ještě víc než loni.
Daří se například humpoleckému Pivovaru Bernard. „Začátek roku nebyl prodejně příliš příznivý, projevilo se zvýšení spotřební daně a předzásobení velkoobchodů," hodnotí výsledky za první čtvrtletí spolumajitel pivovaru Stanislav Bernard. „ Březen, přestože byl chladný, předčil očekávání. A co se týká obchodních výsledků, byl pro nás skoro letním měsícem. V celém prvním čtvrtletí jsme prodali na klesajícím českém pivním trhu o pět procent piva více, než-li vloni."