Pod názvem "Koordinace a spolupráce: další krok směrem ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu" se jí zúčastnilo na 80 delegátů, kteří diskutovali o chystaném akčním plánu EU pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu, a také o nejlepších a inovativních postupech v oblasti správy silnic a dálnic. Zástupcům EU, vlád i dopravců a přepravců byla předložena informace o vynikajících výsledcích, dosažených za období 2000-2010. Na zpoplatněných dálnicích je dosahováno snížení počtu smrtelných dopravních nehod až o 50 %, což je mj. cíl stanovený Evropskou komisí. V některých případech se podařilo tuto hranici ještě dokonce snížit, a to navzdory rozrůstající se silniční síti a neustálému zvyšování počtu celkově najetých kilometrů.
Ing. Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch Telematic Services, k této konferenci řekl: "V ASECAPu zastupujeme člensky Českou republiku od roku 2007. Výsledky konference můžeme hodnotit jako velmi zdařilé, a to jak z hlediska odborné úrovně, tak i účasti mnoha zahraničních expertů i zástupců EU. Neméně významnou účastí byla přítomnost společností ERF a ETSC a zároveň silné zastoupení domácích firem (například AŽD - tradičního českého dodavatele moderních řídicích i zabezpečovacích systémů pro dopravu)".
Významné úspěchy v oblasti zvyšování bezpečnosti silničního provozu jsou výsledkem vynikajících technických postupů v oblasti výzkumu, návrhu, údržby a provozu, které byly umožněny prostřednictvím sítě pro výběr mýtného podle schémat PPP, kde je vybrané mýtné okamžitě použito na zkvalitnění silniční sítě a zvýšení její bezpečnosti i šetrnosti k životnímu prostředí. Cílem ASECAP je také propagovat mýtné a přímé platby jako nejefektivnější nástroj pro financování výstavby, bezpečného provozu a efektivní údržbu pozemních komunikací.
Enrico Grillo-Pasquarelli, ředitel vnitrostátní dopravy nové evropské instituce DG MOVE (dříve DG TREN), zde nastínil hlavní aspekty 4. akčního programu pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu, který bude spuštěn v květnu. Budoucí strategie EU se budou zaměřovat na nejslabší články řetězu silniční bezpečnosti: chování řidičů (vzdělávání a školení), nejvíce ohrožené účastníky silničního provozu, sekundární sítě, prosazování stávajících zákonů a předpisů a zlepšování situace v zemích s horšími výsledky.
K. Dionelis, generální tajemník ASECAP, vyjádřil silnou podporu ASECAP evropským programům a zdůraznil potřebu vyvíjet spolehlivé statistické ukazatele, společné definice a mechanismy pro sběr věrohodných dat. Proto vyzval zástupce EU, aby se zaměřili na správné cíle a nevhodné chování účastníků silničního provozu, sekundární komunikace a městský provoz, ve kterém dochází nejvíce k nehodám.
Z této perspektivy je ASECAP připravena podělit se o rozsáhlé zkušenosti i odborné znalosti svých členů a dát je do služeb evropským institucím a občanům, čímž chce přispět k ochraně lidských životů v příštím desetiletí.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist