Brazílie

Ekonomika na vzestupu

Brazílie letos očekává čilé tempo hospodářského růstu (5 - 6 procent) ve srovnání s loňským poklesem o 0,2 procenta. Vláda slibuje, že letos přibudou dva miliony pracovních míst.

Špatné silnice

V Brazílii sice rychle roste výroba i prodej aut, ale tamní silnice jsou ve špatném stavu. Jenom 12 procent jich má pevný povrch, uvádí PwC Automotive Institute. V Číně je to podle něj 82 procent, v Indii 47 procent.

Poprvé v historii předstihla Čína loni Spojené státy v prodeji motorových vozidel a stala se největším automobilovým trhem na světě. Letos se ale na globální automobilové mapě rýsuje další důležitá změna. Brazílie, kde žije 197 milionů lidí, se s velkou pravděpodobností dostane před Německo. To znamená, že se z nynější páté příčky posune na čtvrtou a začne dýchat na záda třetímu Japonsku.

V největší jihoamerické zemi se loni prodalo 3,1 milionu aut a letos by měl odbyt stoupnout o 10 procent na 3,4 milionu. Oproti tomu v Německu se po loňském téměř čtyřmilionovém prodejním rekordu očekává propad ke třem milionům.

Vyplývá to z poslední předpovědi americké poradenské firmy J. D. Power, která sleduje globální trh s automobily. "Německo se loni kvůli šrotovnému přehřálo a letos za to bude platit," komentuje pro agenturu Bloomberg Jeff Schuster, jenž ve zmíněné společnosti odpovídá za prognózy.

Brazílie čtvrtou pozici udrží

To, že se Brazílie letos v prodeji aut dostane před Německo, si myslí také Jackson Schneider, prezident Národního sdružení výrobců motorových vozidel v Sao Paulu. "S ohledem na předpokládanou míru růstu našeho a německého trhu se domnívám, že si Brazílie čtvrtou pozici dlouhodobě udrží," míní Jackson. Podle něho se bude v této zemi během tří až pěti let prodávat kolem čtyř milionů nových aut ročně.

Dopady recese v brazilské ekonomice, jejíž HDP loni meziročně klesl o 0,2 procenta, pomohly zmírnit klesající úrokové sazby centrální banky a schválené daňové úlevy. I díky nim by letos měly vzniknout asi dva miliony pracovních míst, slibuje federální vláda v Brazílii.

Příznivý makroekonomický vývoj automobilkám vždy nahrává. Brazilci si budou moci letos dopřát více nových aut kvůli tomu, že komerční banky během krize snížily sazby z přibližně 37 procent ročně před dvěma lety na současných 25 procent. Přitom maximální doba splácení se prodloužila ze 36 na více než 80 měsíců. "Předpokládám, že nový vůz si nyní může dopřát 16 procent Brazilců ve srovnání s 10 procenty před několika lety," míní Guido Vildozo, analytik firmy IHS Global Insight.

Bankéři však v následujících měsících zájemcům o auta přát nebudou. Důvodem je zrychlující se meziroční tempo inflace, které v březnu činilo 5,2 procenta. To se nelíbí brazilské centrální bance, jejíž inflační cíl je 4,5 procenta. Proto bude nucena měnovou politiku zpřísnit, varují ekonomové.

Země zaslíbená

To však nic nemění na tom, že Brazílie je zemí automobilkám zaslíbenou. "Pořád jsme tvrdili, že je to trh budoucnosti. Ale to už neplatí. Je to trh dneška," říká Mark Fields, prezident Fordu pro Jižní Ameriku.

Brazilský obchod s auty

Automobilky by měly v zemi podle brazilské státní rozvojové banky v letech 2010 - 2013 investovat 23 miliard realů (v přepočtu 13,1 miliardy dolarů) v porovnání s 15 miliardami realů (8,5 miliardy dolarů) v letech 2005 - 2008. "Automobilový průmysl v Brazílii se bouřlivě rozvíjí. Žádná z globálních značek si nemůže dovolit jej pustit ze zřetele," soudí Alexandre Andrade, ekonom firmy Tendencias Consultoria.

Italský Fiat, který je na brazilském trhu se skoro čtvrtinovým podílem jedničkou, tam v letech 2008 - 2010 podle agentury ANSA investuje kolem pěti miliard dolarů. Volkswagen naplánoval na období 2010 - 2014 investice za zhruba šest miliard dolarů. Americký Ford na blíže neurčené období počítá se čtyřmi miliardami dolarů.

Pozadu nechce zůstat ani francouzský Renault, majetkově propojený s japonským Nissanem. "Podíl v Brazílii hodláme ve střednědobém výhledu zvýšit ze současných šesti na deset procent," prohlašuje šéf této aliance Carlos Ghosn, rodilý Brazilec.