Pošta to už má černé na bílém: její loňský tendr na nákup nových aut za 300 milionů nebyl průhledný. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže včera oznámil, že ruší tendr na modré pošťácké dodávky.

Kauzu jako první popsaly HN. Zahrnovala podezření, že pošta dělala od začátku všechno proto, aby v soutěži vyhrál podnikatel Antonín Charouz se svými fordy. Pochybnosti měli také ostatní výrobci užitkových aut - téměř nikdo z nich se proto do soutěže nepřihlásil.

Na druhou stranu není ještě rozhodnutí antimonopolního úřadu konečné - po Charouzově odvolání spor půjde k předsedovi Petru Rafajovi.

Vedení pošty nejprve opakovalo, že tendr byl v pořádku. Dnes už ale připouští, že to tak není. Nová šéfka Marcela Hrdá nedávno vyhodila manažera zodpovědného za veřejné zakázky.

Zakázka nebyla průhledná

Antimonopolní úřad zkoumal zakázku téměř čtyři měsíce a jeho závěry jsou jasné.

"Nelze vyloučit, že pokud by zadavatel postupoval v souladu se zákonem, mohl obdržet nabídky i od jiných uchazečů, anebo mohlo být výsledné pořadí nabídek jiné," stojí v rozhodnutí podepsaném místopředsedou Kamilem Rudoleckým. Vše se točí kolem podmínek, které museli zájemci o obchod s poštou splnit. Předně, pošta v nich stanovila, která auta chce. Zároveň si však vymínila, že nakonec může koupit i další vozy, navíc úplně jiné. A úřad v tom našel zásadní chybu celé zakázky.

Aby se vůbec firma mohla o zakázku ucházet, musela také poště dokázat, že už v minulosti měla s podobným obchodem zkušenosti. Ovšem pozor: musely to být dodávky pro jednoho odběratele. Podle antimonopolních úředníků to ale byla zbytečná podmínka.

Příběh modrých pošťáckých dodávek je však zajímavý již od samého začátku. Zakázku na auta pro rozvoz balíků pošta vypsala už předloni.

V podmínkách ovšem stálo, že nová auta musejí uvézt alespoň 1600 kilo. A to v kombinaci s dalšími požadavky ze všech aut na trhu splňuje jenom tranzit. Př

Přitom některá konkurenční auta mají nosnost menší pouze o necelých třicet kilo. Nakonec i tehdejší ředitel pošty Petr Sedláček soutěž zrušil - HN mají jeho dopis k dispozici. "Reálným požadavkům na nosnost vozidla vyhoví i vozidla s nižšími parametry," uznal v oficiálním dopisu a soutěž zrušil.

Konkurence: Nevěřili jsme

Loni na podzim se pak odehrála další. O lukrativní zakázku se utkali jen dva zájemci - Charouz s fordy a české zastoupení Fiatu. Pošta Fiat vyřadila. Každý zájemce měl totiž doložit, že má s podobnými zakázkami alespoň tři zkušenosti. Fiat společně s jedním ze svých dealerů doložil čtyři (dvě Fiat, dvě dealer). Avšak pošta jejich nabídku vyškrtla, poněvadž reference prý sčítat nelze.

Fiat se proto obrátil na antimonopolní úřad a teď také vyhrál. "Zrušení soutěže je jediný způsob, jak se pochybení pošty dalo napravit," souhlasí advokát Fiatu Jiří Hartman. O čistotě tendru přitom pochybovali i ostatní obchodníci s auty. Dokumentaci k zakázce si jich vyzvedlo více než dvacet, nabídku však podali jen Charouz a Fiat. Ostatní totiž po zkušenostech z prvního tendru, nápadně výhodného pro fordy, již poště nevěřili. "Některé podmínky, které byly diskriminační, nám nedovolily se zúčastnit," říkal diplomaticky Jan Kuhn, mluvčí Mercedesu. "Nosnost byla jedním z důvodů, proč jsme do tendru nešli," souhlasil i obchodní ředitel Citroënu František Neumann.

Vítěz nebyl, auta už ano

Charouz je při otázkách, jestli neměl vítězství předem zajištěno, dotčený: "Absolutně ne, protože pochopte, je to veřejná soutěž, já si neumím představit, jak by to pro nás někdo mohl ušít."

Hospodářské noviny ale například zjistily, že bývalý obchodní ředitel pošty Michal Vodrážka byl dříve manažerem také u Charouze, jednoho z největších dealerů aut v Evropě. "Rozešli jsme se spíš ve zlém," namítá Charouz.

A další věc: v době, kdy ještě tendr běžel, měl už Charouz stovky dodávek nakoupených, i když ještě nebylo oficiálně jasné, kdo zvítězil. Podle konkurentů je to krajně neobvyklé, Charouz, jehož auta nyní pošta používá, v tom nic zvláštního nevidí:

"Já jsem na rozdíl od ostatních takový obchodník, že když něco dělám, tak to chci mít zajištěné."


Co bylo divného na zakázce České pošty na nákup automobilů

1600 kilo a ani o gram méně

První tendr vyhlásila pošta předloni. Chtěla, aby nová auta uvezla nejméně 1600 kilo. Jenže při splnění dalších podmínek to znamenalo, že by mohl vyhrát pouze ford. Ředitel nakonec uznal, že tendr není férový.

Druhý pokus: Fiat pryč

Loni na podzim vypsala pošta novou zakázku za 300 milionů. Přihlásili se Fiat a Antonín Charouz. Pošta ale fiaty vyřadila s tím, že nesplnily všechny požadavky.

Tendr se musí vypsat znovu

Úřad na ochranu hospodářské soutěže včera rozhodl, že tendr nebyl správně vypsaný. A že pošta musí uspořádat novou, průhlednější soutěž. Verdikt není pravomocný, posuzovat ho bude ještě předseda úřadu.


Ne vždy se vyhrává
Antonín Charouz odmítá, že by měl vítězství předem zajištěno: "Absolutně ne, protože pochopte, je to veřejná soutěž, já si neumím představit, jak by to pro nás někdo mohl ušít."
foto: HN

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist