Žádná ocel, žádný hliník. Vůz metra, který projektují a zkoušejí vědci z Fakulty strojní Západočeské univerzity v Plzni pod hlavičkou Výzkumného centra kolejových vozidel (VCKV), bude z kompozitu. Tedy z uhlíkových a skelných vláken spojených pryskyřicí. Zjednodušeně řečeno - z laminátu.

Ve Švýcarsku už jezdí jeden "laminátový" vlak, ale vagon metra by měl být světovou novinkou.

Kompozit, tedy materiál, z nějž se vyrábějí například vrtule letadel nebo karoserie vozů Formule 1, se testuje v Plzni na samotnou "skříň" metra. Spodní část, jak připomíná šéf VCKV Petr Heller, musí zůstat kvůli napojení na podvozek ocelová.

"Výrazně se snižuje hmotnost celého vozu a snižuje se pracnost výroby, protože odpadá svařování. Současně vzniká vnitřní i vnější stěna vozu," popisuje Heller výhody kompozitu. Do konce příštího roku by mělo být podle něho jasno o využití celého projektu.

Na výzkum VCKV přispívá mimo jiné i plzeňská Škoda Transportation, výrobce kolejových vozidel - tramvají, vozů metra a lokomotiv. Laminátové metro se tak může po skončení testů stát projektem, jejž může Škodovka jednou nabídnout provozovatelům metra.

"Hlavními přednostmi kompozitu jsou hmotnost a pevnost. Může být pevnější než ocel, ale zároveň o více než polovinu lehčí. To pomáhá zvýšit bezpečnost a snížit energetickou náročnost," říká konstruktér Škody Transportation Jan Zapletal.

"Každý rozjezd a brzdění vozu znamená velkou ztrátu energie. Čím je vůz lehčí, tím je třeba méně energie," doplňuje Heller. Poloviční hmotnost u laminátového metra by měla oproti současným vozům podle testů ušetřit až 20 procent energie potřebné na provoz.

VCKV čerpá naprostou většinu peněz na dvacetimilionový roční rozpočet z programu "Výzkumná centra" ministerstva školství. Členy výzkumného centra jsou kromě Fakulty strojní ZČU a Škody Transportation i Univerzita Pardubice a firmy Škoda Výzkum a VÚKV, k zakladatelům patří i bohumínský výrobce železničních kol Bonatrans.

VCKV se kromě projektu "laminátového metra" zabývá i testováním součástí kolejových vozidel (v Pradubicích), aerodynamickými vlastnostmi nebo nárazovými crash testy vozů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist