Ve většině evropských zemí šrotovné skončilo, prodej nových aut však navzdory předpovědím nezkolaboval. Naopak roste. To je pozitivní signál hlavně pro tuzemské automobilky a jejich dodavatele. V zahraničí se totiž prodává 95 ze sta v Česku vyrobených aut.

"Za první čtvrtletí máme o 35 procent vyšší tržby než loni. A to přitom loňské první čtvrtletí bylo vysoké, útlum přišel až později," řekl HN Mojmír Čapka, generální ředitel táborské společnosti Brisk, která vyrábí svíček a snímače pro automobily.

"Vyrábíme na tři směny, někde i nepřetržitě. Automobilky jedou tak, že musíme objíždět naše subdodavatele, aby nám dodávali víc. Musíme je motivovat, třeba tím, že budeme odebírat díly jen od nich a ne od dalších dvou, tří výrobců, když nám nyní vyhoví," dodal Čapka.

Nárůst objednávek potvrzují i subdodavatelé.

"Je znát, že Škodovka začala zvyšovat výrobu. My jsme neměli problém ani loni, díky šrotovnému v Německu. Letos jsme zaznamenali mírné zvýšení objednávek, a to přinejmenším ještě na dalších šest týdnů. Je otázka, co přijde v dalších měsících," uvedl Bohumil Jahn, obchodní ředitel společnosti KES z Vratimova, která vyrábí kabelové svazky, například pro světlomety.

Registrace nových aut ve 27 zemích Evropské unie a zemích EFTA (Island, Norsko a Švýcarsko) v letošním prvním čtvrtletí vzrostly meziročně o 9,5 procenta na 3,7 milionu vozů. Loni se ale kvůli finanční krizi prodeje propadly, srovnávací základna je tedy nízká a letošní výsledek je oproti prvnímu čtvrtletí roku 2008 stále o 9,4 procenta nižší. I tak je letošní výsledek pozitivní - propad registrací se zastavil.

Na největších evropských trzích odbyt vzrostl s výjimkou Německa, které jako první stát loni zavedlo šrotovné a proto i loňské prodeje tam byly vysoké. Německé šrotovné loni v září skončilo a nyní tam registrace nových aut váznou.

Tuzemské automobilky ovšem neexportují jen do Německa, proto jejich prodeje rostou.

Škodovka prodala v prvním čtvrtletí téměř 179 tisíc aut, o čtvrtinu víc než loni. Dvojnásobně se zvedly její prodeje v Číně na 42 tisíc vozů. V Evropě prodala o 13 procent aut víc než loni. Největší zájem je stále o modely Octavia, nejrychleji ale roste prodej limuzín Superb a terénních vozů Yeti.

Na dvojnásobek vzrostl prodej vozů Hyundai z továrny v Nošovicích, TPCA v Kolíně zvýšila odbyt oproti loňsku o téměř dva tisíc aut.

Statistiky prodejů jsou vždycky vyšší než počty registrací, protože prodej zahrnuje vozy, které automobilky prodaly svým dealerům, kdežto registrace jsou počty aut, které si koupili koncoví zákazníci.


Auta z Česka

178 901 nových aut prodala letos Škoda Auto. Je to meziročně o čtvrtinu víc. Nejrychleji roste odbyt v Číně, kde se prodej zvýšil o 122 procent na 42 707 aut.

89 132 minivozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroen C1 v letošním prvním čtvrtletí vyrobila a prodala továrna TPCA Kolín. Meziročně to je o 2,2 procenta, čili o 1888 aut, více.

42 000 automobilů Hyundai i30 sedan a kombi a vozů Kia Venga letos vyrobila nošovická automobilka Hyundai. Je to o 110 procent víc než 20 tisíc vozů vyrobených v 1. čtvrtletí 2009





SPÁSA ZPOZA HRANIC
Současný růst evropských trhů je pro tuzemské automobilky po loňském útlumu spásou, 95 ze sta v Česku vyrobených aut se totiž vyváží a prodává v zahraničí.
FOTO: ARCHIV HN

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist