Jedním z investorů, kteří rozhodují o tom, zda ten který projekt uspěje či ne, je Dana Bérová, bývalá ministryně informatiky. Má zkušenosti jako specialistka v mediálních společnostech, spravovala rozsáhlý majetek Karla Schwarzenberga a je spolumajitelkou společnosti, která dováží zboží z Indie a Nepálu. V současnosti je ředitelkou pro rozvoj obchodu významné poradenské firmy a soukromou investorkou.

Svou první společnost jste zakládala jako čtyřiadvacetiletá, vybavená vzděláním, ale bez praktických zkušeností. Jak tento svůj krok hodnotíte dnes? Co byste s dnešními zkušenostmi udělala jinak?

Myslím, že příliš mnoho chyb jsem neudělala. Výhodou jistě bylo, že zkušenosti s podnikáním neměl nikdo, ani konkurence. Dnes bych asi věnovala víc pozornosti finančnímu řízení společnosti a rychlejšímu nastavení některých standardizovaných procesů třeba při výběru zaměstnanců.

Mladá žena úspěšně podnikající není až tak výjimečný úkaz, ale výjimečné jsou asi vlastnosti, které taková mladá žena musí mít. Které vlastnosti pomohly k úspěchu vám?

Každý, kdo chce podnikat, musí mít určitě odvahu a ochotu nést riziko. A také hodně pracovat a nechodit domů s "čistou hlavou", jak si to často mohou dovolit zaměstnanci, protože jejich problémy řeší i někdo jiný.

Objevila jste se v politice jako ministryně informatiky i v blízkosti politiků, konkrétně pana Schwarzenberga. Jak vnímáte naše politické klima jako žena? A jako podnikatelka, investorka?

Současné politické klima je tragické, to vidí asi každý na první pohled. Po 20 letech se politika bohužel nestala respektovanou profesí. Je to určitě především chyba politiků, kteří se chovají neuvěřitelně neprofesionálně, svůj podíl viny má i česká elita a lidé, kteří nejsou ochotni se do veřejného života aktivně zapojit. Z vlastní zkušenosti ale vím, že je těžké opustit anonymní profesi, která člověka baví a dobře živí a vstoupit do politické džungle.

Den D vstoupil do druhé řady a chystá se třetí; jaký je podle vás přínos tohoto pořadu pro podnikající veřejnost, co v něm přebývá a čeho se nedostává?

Myslím, že je zajímavé sledovat, kolik nápadů lidé mají. Poučné je jistě vidět, jak obtížné je nápad a záměr vysvětlit a přesvědčit o jeho přednostech. Zatím se určitě nedostává dobře připravených záměrů, ale zkušenosti ze zahraničí ukazují, že v dalších řadách se to zlepšuje.

Co byste doporučila či poradila příštím uchazečům o investice, hlásícím se do pořadu Den D?

Určitě funguje si utřídit myšlenky a vysvětlení co nejvíc zjednodušit, ale hlavně hodně přemýšlet o tom, v čem je nápad unikátní, jak může uspět na trhu a jaké překážky je třeba překonat.

Třetí řada Dne D - ve hře budou až tři miliony korun!

Zatímco na obrazovkách České televize právě běží druhá řada reality show Den D, ve které se ambiciózní podnikatelé snaží získat od pětice investorů peníze na rozjezd svého podnikání, Česká televize už chystá třetí řadu. A s ní přichází změna.

"Chceme na obrazovku přitáhnout ještě kvalitnější projekty, a tak se ve třetí řadě bude vyjednávat až o 3 miliony korun," říká dramaturg pořadu Lukáš Franta. "Den D se pohybuje na hranici mezi zábavou a edukativním pořadem. Může spoustě lidí poradit a pomoci v začátcích jejich podnikání. Investoři v něm investují vlastní peníze, takže očekávají projekty, které mají reálnou šanci uspět na trhu - a současně inspirovat další podnikatele. A protože dobrých nápadů není nikdy dost, chceme ve Dni D kvalitu prezentovaných projektů neustále zvyšovat. To byl hlavní důvod, proč jsme pro třetí řadu navýšili částku na 3 miliony korun. Doufáme, že to přitáhne projekty, které jsou v pokročilejším stádiu a chybí jim ,,chytré peníze" investorů - tedy nejen hotovost, ale i zkušenosti a kontakty. Mělo by to do pořadu vnést i víc napětí."

Den D je pro každého podnikatele jedinečná zkušenost. "Ti, kteří uspěli a investory přesvědčili, dostali jedinečnou šanci, jak své nápady rychle realizovat. Nelitují však ani ti, kteří neuspěli. Pokud měli alespoň trochu připravené projekty, jsou rádi, že se natáčení zúčastnili. Komunikujeme s nimi i po odvysílání a v jednom se všichni shodují: dostali jedinečný pohled zvenčí od pěti lidí, kteří mají velké zkušenosti a většinou se díky jejich radám a postřehům posunuli ve svém podnikání dál," hodnotí dosavadní průběh projektu Lukáš Franta.

Česká televize bude na přípravě třetí řady pořadu Den D spolupracovat s Hospodářskou komorou České republiky, která se bude jako nesporná autorita podílet na výběru a hodnocení přihlašovaných projektů. Účelem této spolupráce je další zvýšení kvality investičních záměrů.

Nezanedbatelnou roli hraje i možnost zviditelnit se. Den D sleduje na obrazovkách v průměru 500 000 diváků, druhá řada je navíc společně se seriálem Vyprávěj nejsledovanějším pořadem v internetovém iVysílání České televize. Den D si tam pravidelně pustí víc než 200 000 diváků, což je nárůst o 100 % oproti první řadě. Většina projektů, které se ve Dni D objeví, to pocítí na zvýšeném zájmu. Řada podnikatelů, kteří ve Dni D neuspěli, tak přesto nakonec najde investora nebo zájemce o spolupráci.

Přihlásit se do třetí řady Dne D je možné na www.ceskatelevize.cz/dend prostřednictvím formuláře.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist