Při volbě povolání, ale i během kariéry můžete využít psychodiagnostické nástroje, které vám přinesou odpovědi na tyto důležité otázky. Bude pro vás v každém případě užitečné podívat se do "zrcadla" a rozhodnout se, jak své předpoklady a talenty zhodnotit nebo rozvinout. Diagnostika analyzuje intelektuální a manažerské předpoklady pracovníků pro různé typy činností, určí profesní předpoklady a charakteristické rysy osobnosti a také dokáže najít vaše talenty. Celý proces diagnostiky je rozdělen do tří stupňů.

1. stupeň - testy

Prvním krokem je absolvování baterie provázaných testů a dotazníků, které se osvědčily v praxi u více než 3600 diagnostikovaných. Sestava je složena z původně amerických, německých, britských a českých nástrojů, všechny testy jsou standardizované pro českou populaci. Měříme jimi předpoklady pro úspěšný výkon v různých typech povolání a profesí. Účinným nástrojem jsou i při hledání lidí s talentem manažera. Neměří znalosti jedince, ale "nastavení" jeho mozku na úspěšné zvládání těch či oněch úkolů. Každý mozek má jinou kombinaci nastavení, každý je více nebo méně vhodný pro určitou činnost. Z výsledků lze například vyvodit, že poněkud uzavřený, soustředěný, opatrný člověk s velkou mírou analytického talentu s inovativním zpracováním dat bude méně vhodný pro profesi obchodníka, ale může být úspěšným vývojářem nebo finančním odborníkem. S takovými testy se můžete často setkat i při realizacích tzv. Assessment a Development center.

U testovaného se měří:

- Struktura intelektu - ta ukazuje v jakých oblastech je daný člověk lepší a v čem naopak horší. Nutno zmínit, že nikdo z nás nemůže vynikat ve všech oblastech. Např. někdo výborně řeší praktické úlohy, ale verbální schopnost zobecnění mu příliš nejde. Tento test neměří hodnotu IQ, spíše sílu "zdravého rozumu", pružnost myšlení, rychlost učení, míru představivosti, schopnost uspořádat věci a proces i jinak - tvůrčím způsobem, schopnost pracovat pod časovým tlakem, v situaci časové tísně přijmout přibližné řešení. Výsledkem je popis struktury intelektu. Můžeme zde hledat například i předpoklady pro provozní management, kde je zapotřebí rychle rozhodovat v praktických otázkách.

- Manažerské předpoklady - hodnotíme dva nejdůležitější. Prvním je schopnost logicky a správně rozhodovat na základě neúplných informací, což je denním chlebem manažerů. Jde o talent řídit složité procesy s minimem chyb. Druhým manažerským předpokladem je schopnost inovativního myšlení, tedy objevovat nové možnosti a motivovat lidi, najít nové příležitosti, pracovat a řídit rychleji, chytřeji, někdy také úplně jinak. Nebývají oba stejně silné u jednoho člověka.

- Charakteristické rysy osobnosti - pro různá povolání jsou kombinace rysů rozdílné. Např. opatrný, trochu skeptický a uzavřený člověk nemá předpoklady být úspěšným leaderem, naopak může být výborný kontrolor nebo účetní. Je důležité zmínit, že rozumová součást talentů se úspěšně uplatní pouze v kombinaci s důležitými rysy osobnosti: odvahou, vnitřní vyrovnaností a silou, schopností řídit a vést jiné, stálostí, přátelskou otevřeností, sebevědomím a sebejistotou, schopností "vidět do lidí". I velmi nadprůměrné rozumové schopnosti manažera se mohou uplatnit jen v kombinaci s vhodnými rysy osobnosti.

V těchto dotaznících měříme i tzv. "lžiskóre". Tedy situace, kdy účastník odpovídá tak, že si sám sobě odporuje. Do 15% lžiskóre to může být důsledek nepozornosti nebo nepochopení. Vysoké skóre znamená, že testovaný odpovídal záměrně nepravdivě, že disimiloval, nebo také nikdy nepřemýšlel sám o sobě. V takovém případě je dotyčný diskvalifikován, jelikož výsledky nemají žádnou vypovídající hodnotu. Kvalitní testování je poměrně časově náročnější, trvá téměř 4 hodiny. Zpracované výsledky u nás dostane účastník ve formě přehledného grafu a popisu (přibližně 2,5 strany A4) jeho silných a slabších stránek včetně doporučení z výsledků plynoucí. Dokument se účastníkovi zasílá elektronicky a nezveřejňujeme jej nikomu do doby, než on sám souhlasí s případným předáním zaměstnavateli.

2. stupeň - individuální pohovor s účastníkem testů

Dalším krokem při diagnostice je osobní schůzka, na které účastník dostane podrobné vysvětlení, ve kterých položkách dosáhl průměrných, nadprůměrných a podprůměrných výsledků, která kombinace výsledků vypovídá o jeho silných a slabých stránkách. Tato kombinace napovídá, pro jaká povolání má vhodné předpoklady, nebo kterým by se měl vyhnout a kde za současného stavu rozvoje svých předpokladů může dosáhnout úspěchu. Jde o zmapování jeho osobních předpokladů. Pokud známe popis pozice, o kterou se testovaný uchází, můžeme s velkou pravděpodobností odhadnout, zda v ní může uspět. Nebo mu můžeme poradit, kde a v čem by mohl být úspěšnější a spokojenější. Pokud chce vytvořit svůj rozvojový plán v zaměstnání nebo povolání, které si vybral, pomůžeme mu naplánovat rozvoj jeho zjištěných silných stránek.

Největším ziskem pro účastníka je získání informací o tom, v jakých oblastech se může rozvíjet a zlepšovat. Např. emoční inteligenci můžeme od velmi nízkého počátečního stavu vědomě rozvíjet do vysokého stupně. Od konzultanta získáte při osobním pohovoru také návod, jak to udělat. Naopak existují některé charakteristiky, které jsou výrazně geneticky podmíněné, měnit je nelze. Např. pokud je člověk velmi citlivý až přecitlivělý, nedokáže se "převychovat" v člověka tvrdě realistického. Získá pak pouze jakýsi návod, jak s tím žít a nezpůsobovat si problémy, případně jak toho využít.

3. stupeň - poradenská individuální práce, hledání talentů

První dva stupně diagnostického procesu jsou zaměřeny na změření stavu mentální kapacity a osobnostních předpokladů pro úspěch. Poslední 3. stupeň je orientován na hledání tzv. "talentů" daného člověk, o kterých zatím pravděpodobně neví. Každý máme soubor talentů pro úspěšné vykonávání činností, jejichž využití zaručuje osobní spokojenost a úspěch. Podle výzkumů Gallup Institutu se však pouze 15 % populace povedlo využít svého talentu a být tak spokojeno. Zbylých 85 % je s prací nespokojeno, nebaví je, nepracují na "plný plyn" a často pracují jen pro odměnu. Dá se říci, že takový člověk se "minul povoláním", "promrhal svůj talent".

Hloubkovým interview dokáže odborník na diagnostiku (psycholog) v každém člověku najít jeho talenty, které mu v určité kombinaci poskytnou možnost uplatnit se v práci a v životě. Výsledky diagnostiky a této analýzy člověku napoví, kde jsou jeho rozvojové možnosti, kam by se mohl orientovat, aby byl úspěšný, šťastný a spokojený sám se sebou.

Individuální diagnostiku provádí řada firem. Některé z nich méně náročnými postupy, např. v současné době elektronické online testy. Tento postup je časově i finančně úspornější, ovšem testy zde používané poskytují výsledky, které jsou předprogramované. Pokud jste tedy odpověděli takovouto kombinací odpovědí, pak jste takovýto typ. Předem zvolené a naprogramované popisy výsledků mohou přinést správné typické dílčí informace. Pokud by účastníci chtěli získat skutečně mnohostranné informace, měli by absolvovat testů několik a sami si vyvodit adekvátní závěry.

Náš postup je jiný. Testy a dotazníky vyhodnocujeme faktorovou analýzou, kdy se primární výsledky zapisují do grafů a zadávají se faktory vyššího řádu. Výsledkem je kombinace dat z různých dotazníků, které umožňují popisy a hodnocení s přesností 85 % a více. Osobní interpretace zkušeného psychologa a výsledky interview pak člověku umožňují získat pohled do zrcadla, obraz toho, co by mohl udělat se svými předpoklady a talenty. Tento proces provádíme v Eudai úspěšně již řadu let. Klienti se k nám i po letech vracejí s přáním nové diagnostiky, život je změnil, chtějí znovu poznat a pochopit svůj současný stav, někteří mění povolání. Pomohli jsme například jednomu znuděnému chirurgovi k objevu jeho podnikatelského talentu, obchodníkovi k rozhodnutí stát se zahradníkem. Oba jsou dnes úspěšní a šťastní.


Štěpánka Čápová
partner Eudai


Vzorový výsledek diagnostiky