Certifikát nebo diplom se nejen hezky vyjímá v životopise, ale může vám otevřít dveře k povýšení nebo k získání vysněného povolání. Tak či tak je to pro personalistu, který vás bude mít na starosti, jasný signál, že jste člověk aktivní, cílevědomý a schopný velmi dobře si zorganizovat svůj čas.

Priority a překážky


Nejdříve popřemýšlejte, co jsou vaše priority a co je pro vás při studiu opravdu důležité. "Při výběru dalšího vzdělávání jsem zvažovala vědomostní výstup spolu s časovou dostupností a získaným titulem jako jedno z nejdůležitějších kritérií," přiznala studentka kombinovaného studia Dagmar Šťastná, profesí lektorka angličtiny. Podle priorit se pak můžete rozhodovat, jakou formu studia nebo jaký typ školy zvolíte. "Nejčastější motivací je kariérní růst," uvádí Miroslav Procházka z Národního ústavu odborného vzdělávání, " řadu profesí nelze bez dalšího vzdělávání vůbec dobře vykonávat." Neméně důležité je zvážit i překážky, které vás mohou při studiu potkat. Podle společnosti Factum Invenio, která provedla výzkum o vzdělávání dospělých v České republice, jsou hlavní bariéry pro systematické vzdělávání v dospělosti: finanční a časová náročnost, nedostatek motivace, nízká informovanost o možnostech, nedůvěra v efektivnost dalšího vzdělávání.

Renomé školy je základ


Absolvování kurzů nebo školení, které vám poskytne kdejaká agentura, nemusí být až tolik důvěryhodné. Nejlépe zní "studium na prestižní vysoké škole, která je uznávaná i v zahraničí". Takových škol je ale málo. V oblasti výuky cizích jazyků takové požadavky splňuje např. University of Cambridge, která poskytuje certifikáty, které svědčí o vaší úrovni angličtiny (PET, FCE, CAE, CPE). V oblasti managementu je to např. The Open University Business School, která v České republice poskytuje manažerské kvalifikace a tituly, například MBA (Master of Business Administration).

Teorie versus praxe


Minusem veřejných vysokých škol je to, že studenty vybaví pouze teoretickými znalostmi v dané oblasti, ale dovednosti v praktických situacích si musí studenti obstarat sami stážemi a praxí v oboru. "Důležitá je teorie i praxe," vysvětluje absolvent MBA, Horst Bruggraber z Rakouska. "Během studia orientovaného na praxi jsem měl možnost pracovat na několika projektech. Zlepšil jsem svou schopnost využívat omezené zdroje díky nastavení si správných priorit a jsem úspěšnější i v motivování svých kolegů." Řešením, které zvolil Horst, se stalo distanční vzdělávání britské The Open University, která má pobočky v mnoha zemích světa. Je příkladem vzdělávání, které se orientuje spíše na získání profesionality v oblasti managementu a praktických manažerských dovedností.

A co drahocenný čas?


Zvážit byste samozřejmě měli také časovou náročnost takového sebevzdělávání, aby vám neuškodilo ve vaší profesní kariéře nebo nezpůsobilo problémy v rodině. Z hlediska času přichází v úvahu dvě formy studia: kombinované a distanční.

Rozdíl mezi nimi je v tom, že při distančním studiu by měl být zajištěný maximální komfort pro studenty: maximální komunikace s vyučujícími i spolustudenty tak, aby student vše co nejlépe pochopil, ale zároveň dobrovolná účast na přednáškách, aby neztratil svůj drahocenný čas. Komfort distančního vzdělání spočívá i ve speciálních metodách výuky a učebních pomůckách (např. e-learning).


Lenka Malochová
studio eVerbo