Při plánech na stavby dálnic a železnic platí ve sněmovně jedno úsloví, které se nyní odráží i ve volebních programech: Poslance velkých stran "pojí" beton. Všechny tedy chtějí v příštích letech stavět co možná nejvíce. A v programech se shodnou ještě v jedné věci. Musí se stavět levněji, aby už Česko nefigurovalo na špičce zemí s nejdražšími dálnicemi. Šanci s tím něco udělat ale už mají zhruba dvacet let.

Letos je ve Státním fondu dopravní infrastruktury 96 miliard korun. Tolik peněz na české dálnice a železnice ještě k dispozici nikdy nebylo. Vloni se v Česku otevřelo 53 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic, letos to má být o zhruba dvacet kilometrů více. Jenže v roce 2013 vyschnou evropské zdroje a boom pomine. Omezení je znát už nyní. Na příští roky se neplánuje zahájení žádné velké dopravní stavby. K ideálnímu stavu přitom nyní chybí dostavět zhruba tisíc kilometrů dálnic a rychlostních silnic, což bude stát odhadem 500 miliard korun.

Občanští demokraté proto chtějí, aby Dopravní fond mohl vydávat vlastní dluhopisy, a aby stát při stavbách spolupracoval se soukromými firmami.

Předražení dálnic kritizují například Věci veřejné. Podle jejich programu jde až 20 procent z ceny zakázky jako úplatek lobbistům, politikům a vysokým státním úředníkům. Strana chce proto stanovit maximální limity, za kolik se mají dálnice a železnice stavět.

Občanští demokraté zase chtějí kvůli úsporám sáhnout do norem, které stanovují jak mají být dálnice vypadat. "Chceme také snížit počet výjezdů z dálnic. Pokud na některém bude obec nebo kraj trvat, musí se podílet na financování," říká dopravní expert ODS Petr Bendl. Změnou plánování stavby dálnic chce dosáhnout úspor i KDU-ČSL. Navrhuje kvůli tomu vytvořit celostátní územní plán. Zelení chtějí zase ušetřit tím, že se některé úseky prostě stavět nebudou. Jde zejména o sporné úseky přes Český ráj nebo Posázaví.

Peníze na dálnice chtějí strany brát také z evropských zdrojů. ČSSD chce navíc zvýšit výnosy z mýtného, podobně jako Věci veřejné. Na mýto se chce podívat i TOP 09, zároveň chce ale zrušit silniční daň. Věci veřejné navíc uvažují dokonce o zavedení mýtného na silnice druhé a třetí třídy. KSČM chce zase ušetřit tím, že stát odkoupí akcie firem ve strategických oblastech jako je právě doprava.

Zásadním předvolebním tématem je i Letiště Praha. Komunisté ho nechtějí privatizovat, stejně jako ČSSD či Věci veřejné. Na železnici chtějí všechny strany dobudovat koridory. Dráhy mají také přebírat náklad kamionů.

 

Zítra: Programy stran v oblasti ochrany životního prostředí


Co chystají strany v oblasti dopravy