Při plánech na stavby dálnic a železnic platí ve sněmovně jedno úsloví, které se nyní odráží i ve volebních programech: Poslance velkých stran "pojí" beton. Všechny tedy chtějí v příštích letech stavět co možná nejvíce. A v programech se shodnou ještě v jedné věci. Musí se stavět levněji, aby už Česko nefigurovalo na špičce zemí s nejdražšími dálnicemi. Šanci s tím něco udělat ale už mají zhruba dvacet let.
Letos je ve Státním fondu dopravní infrastruktury 96 miliard korun. Tolik peněz na české dálnice a železnice ještě k dispozici nikdy nebylo. Vloni se v Česku otevřelo 53 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic, letos to má být o zhruba dvacet kilometrů více. Jenže v roce 2013 vyschnou evropské zdroje a boom pomine. Omezení je znát už nyní. Na příští roky se neplánuje zahájení žádné velké dopravní stavby. K ideálnímu stavu přitom nyní chybí dostavět zhruba tisíc kilometrů dálnic a rychlostních silnic, což bude stát odhadem 500 miliard korun.
Občanští demokraté proto chtějí, aby Dopravní fond mohl vydávat vlastní dluhopisy, a aby stát při stavbách spolupracoval se soukromými firmami.
Předražení dálnic kritizují například Věci veřejné. Podle jejich programu jde až 20 procent z ceny zakázky jako úplatek lobbistům, politikům a vysokým státním úředníkům. Strana chce proto stanovit maximální limity, za kolik se mají dálnice a železnice stavět.
Občanští demokraté zase chtějí kvůli úsporám sáhnout do norem, které stanovují jak mají být dálnice vypadat. "Chceme také snížit počet výjezdů z dálnic. Pokud na některém bude obec nebo kraj trvat, musí se podílet na financování," říká dopravní expert ODS Petr Bendl. Změnou plánování stavby dálnic chce dosáhnout úspor i KDU-ČSL. Navrhuje kvůli tomu vytvořit celostátní územní plán. Zelení chtějí zase ušetřit tím, že se některé úseky prostě stavět nebudou. Jde zejména o sporné úseky přes Český ráj nebo Posázaví.
Peníze na dálnice chtějí strany brát také z evropských zdrojů. ČSSD chce navíc zvýšit výnosy z mýtného, podobně jako Věci veřejné. Na mýto se chce podívat i TOP 09, zároveň chce ale zrušit silniční daň. Věci veřejné navíc uvažují dokonce o zavedení mýtného na silnice druhé a třetí třídy. KSČM chce zase ušetřit tím, že stát odkoupí akcie firem ve strategických oblastech jako je právě doprava.
Zásadním předvolebním tématem je i Letiště Praha. Komunisté ho nechtějí privatizovat, stejně jako ČSSD či Věci veřejné. Na železnici chtějí všechny strany dobudovat koridory. Dráhy mají také přebírat náklad kamionů.
Zítra: Programy stran v oblasti ochrany životního prostředí
Co chystají strany v oblasti dopravy
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist