Česká filmová tvorba letos nemá zástupce v oficiálním programu canneského festivalu ani v přidružených sekcích Quinzaine des Réalisateurs nebo Týden kritiky. Čeština však z plátna kin na "azurovém pobřeží" už přesto zazněla. V pondělí byl totiž na filmové projekci určené zahraničním profesionálům, producentům a distributorům uveden právě "Kooky" - tedy film Jana Svěráka Kuky se vrací, který zítra zamíří i do běžné české distribuce.
A je pravděpodobné, že u zahraničních filmařů nezůstane zdařilý loutkový snímek oscarového režiséra Jana Svěráka bez odezvy - česká animace má v cizině tradičně vynikající renomé. Stačí připomenout festivalové úspěchy filmů Jana Baleje či Jiřího Barty. Jeho loutkový film Na půdě ostatně před dvěma měsíci vyhrál i prestižní Mezinárodní festival dětského filmu v New Yorku.
Kouzelný Kuky sálá poetikou i vlivem výtvarníka Františka Skály - čtěte ZDE
Hvězdný prach vystřílen, Cannes se vrací k průměru - čtěte ZDE
Jistě, i filmová tržiště jako Marché du Film v Cannes stále pociťují doznívající finanční krizi. Je ale jasné, že trh opět ožil. O pozvednutí filmového byznysu, který byl ještě na únorovém Berlinale 2010 nemocným pacientem, mluví v Cannes většina přítomných sales agentů. Velmi živý dojem z canneského trhu potvrzuje letmá procházka kolem stánků jednotlivých prodejců. Pokud je před Palais des Festivals "šrumec", pak uvnitř paláce je to jako v úle - tisíce rozhovorů, schůzek, jednání a letáků na křídovém papíře.
Filmový trh v Cannes je největší odbornou událostí roku. V případě "tučných let" se mluví až o pětatřiceti tisících akreditovaných profesionálů; prozatímní letošní odhad se pohybuje kolem třiceti tisíc akreditací. Toronto má přibližně dvanáct tisíc profesionálů, Berlín vydává kolem 10 tisíc profesionálních akreditací.
Karlovarský festival měl loni 814 akreditovaných profesionálů. Takové číslo téměř odpovídá počtu producentů, kteří si v Cannes rovnají vizitky do zásobníků a domlouvají koprodukce. Těch, kteří investují 380 eur do akreditace na Marché du Film, je přes deset tisíc. Z přístupu na marketové projekce jim pak ale může prasknout hlava - nabízeno je na pět tisíc filmů.
Na zdejším trhu lze vidět (a koupit) prakticky cokoli - od romantických komedií či animovaných pohádek přes žánrové horory až po akční hongkongské střílečky. Možná se mezi nimi v Cannes prosadí i malý český loutkový medvídek "Kooky".
Od našeho zpravodaje z Cannes
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist