Důsledky hospodářské krize a jejího dopadu na automobilový průmysl se překvapivě nepromítly tolik na tuzemské výrobě či samotném trhu osobních automobilů, jako na dění kolem. Jedním z nejmarkantnějších příkladů utahování opasku zřejmě bude letošní ročník největší automobilové výstavy - Autotec Brno 2010.

Šetřit se musí

Úsporná opatření mnohých importérů a výrobců způsobila, že z toho, co jim jejich zahraniční management uvolnil na prezentaci značky, mnoho nezbylo. Mateřské koncerny zkrátka neposkytly takové prostředky, aby se vystavovatelé mohli v Brně náležitě ukázat. Je však třeba poznamenat, že expozice a vše, co s ní nezbytně souvisí, není na brněnském výstavišti (a v Brně vůbec) levnou záležitostí, Účast je dnes pro mnohé vystavovatele natolik drahá, že i z tohoto důvodu volí jiné formy prezentace a propagace svých produktů.

Ve výsledku se restrikce projeví v tom, že poměrně dost značek tentokrát účast v Brně vynechá. Příznivci automobilů budou mít přesto co obdivovat. Zvláště proto, že místo tradiční nomenklatury, kterou jsou pro Autotec užitková a nákladní vozidla, autobusy, přívěsy a podobná "těžší" technika, zde letos budou vystavovány také vozy osobní a další automobily, sportovní a závodní, stejně jako "mladé" automobilové veterány, tzv. youngtimery z šedesátých let, prezentované v programu Classic Show Brno 2010.

Není zase tak zle

Pokud jde o samotný automobilový trh v České republice, dá se říci, že na tom, s výjimkou nákladních a užitkových vozidel a autobusů, zase tak špatně není. Loňské ani letošní prodejní výsledky zdaleka nekorespondují s často katastrofickou situací v řadě jiných evropských zemí, kde došlo k razantnímu propadu odbytu. Některé komentáře sice hlásaly, jaké probíhá kruté období u prodejců aut či že máme v poslední době jedno z nejhorších období v historii, ale pravdou je, že se prodeje osobních a lehkých užitkových automobilů dohromady pohybují nad úrovní roku 2006.

Opravdu velmi špatná je už druhý rok situace v odbytu nových nákladních vozidel a autobusů. U náklaďáků je zatím dokonce nejhorší za posledních 11 let, méně vozidel se prodalo až v roce 1998, ale také odbyt autobusů nebyl už dlouho tak mizerný. U těchto dvou kategorií vozidel je malá účast vystavovatelů z řad importérů do jisté míry i pochopitelná. Přesto je relativně daleko vyšší než právě u osobních a lehkých užitkových automobilů, které by mohly mít příležitost se v Brně náležitě zviditelnit.

Co bude dál?

Letošní vývoj odbytu automobilů v České republice naznačuje, že by se mohl pohybovat na úrovni hodnot z roku 2009, to znamená, že by měl být stabilní a už by neměl dále klesat. To je na jednu stranu dobrá zpráva, na druhé však dává jasný signál o tom, že celková obnova vozového parku se v České republice nebude měnit k lepšímu.

Stále totiž nedosahuje úrovně, která by byla potřebná a která je obvyklá v zemích EU, tzn. okolo hranice cca 8-12 %. U nás se už delší dobu pohybujeme pod hranicí 3,5 %, což má za následek zvyšování průměrného stáří registrovaných vozidel.

Výsledkem je zbytečně vysoké zatěžování životního prostředí nejrůznějšími exhalacemi, které stará auta produkují, a zcela prokazatelně i podstatně nižší úroveň jak aktivní, tak pasivní bezpečnosti automobilů, se kterými stále nemalá část našich motoristů jezdí.

Nová očekávání na automobilovém trhu

Současná situace na českém automobilovém trhu není zdaleka tak špatná, jak se často v médiích uvádí. Nabídka je bohatá, vozidla, zejména osobní automobily, se prodávají a meziroční pokles ve srovnání s "roky hojnosti" 2008 a 2009 je do značné míry zavádějící. Někteří prodejci dokonce předpokládají již v letošním roce zlepšení odbytu. Ne vždy jsou však tato očekávání oprávněná.

Park je nasycený, ale také dost starý

Při pohledu na aktuální počty prodávaných, resp. registrovaných, motorových vozidel je třeba vzít v úvahu, že tuzemský trh je docela slušně nasycený. Počet obyvatel na jedno osobní auto se blíží poměru 2:1, což je hodnota blízká nejvyspělejším zemím světa.

Je však potřeba zohlednit, že park osobních automobilů je u nás opravdu dost zastaralý. Průměrný věk osobních automobilů v České republice je 13,65 roku, což znamená, že např. téměř 30 procent všech registrovaných vozů je starší patnácti let. Pořád u nás jezdí nemalé množství neekologických a pro posádku i ostatní účastníky provozu nebezpečných vozů starých i dvacet pět a více let.

Naopak vozidlový park lehkých užitkových automobilů se už prakticky zbavil převážné většiny starých vozidel a jeho průměrný věk dokonce odpovídá evropským standardům. Jen autobusy by potřebovaly radikálnější omlazení.

Proměny pokračují

Navíc právě v současné době dochází ke srovnání nedávné české anomálie - zkreslování počtů lehkých užitkových automobilů. Do dubna 2009 platila legislativa, která umožňovala registrace osobních vozů (po splnění určitých technických změn, známých přepážek) jako dodávkových, čímž bylo možné, aby si podniky a podnikatelé mohli odepsat DPH. Kvůli tomu se stávalo, že poměr registrovaných osobních automobilů k lehkým užitkovým u nás činil neskutečných 2:1, zatímco po odstranění tohoto nesmyslného předpisu je nyní zhruba 15:1.

Hospodářská krize a všechny její aspekty, které se projevily v běžném životě, se promítly i na prodejích motorových vozidel. Ne však lineárně. Právě díky návratu osobních modelů registrovaných dřív mezi dodávkami došlo dokonce k nárůstu jejich prodeje, zatímco registrací automobilů kategorie N1, tedy lehkých užitkových dodávek, razantně ubylo. V součtu pak tuzemský trh vozidel obou kategorií poklesl sice o cca 12 %, ale je to podstatně méně než ve většině evropských zemí.

Vývoj poptávky

Zajímavým jevem na českém automobilovém trhu jsou poměrně znatelné proměny zájmu o jednotlivé kategorie automobilů. Zatímco podíl prodeje miniautomobilů klesl letos ve srovnání s rokem 2008 na téměř polovinu a pokles zaznamenala také kategorie malých vozů, podíl prodeje vozů SUV a crossoverů se naopak znatelně a vozů střední třídy mírně zvýšil.

Tato skutečnost je patrná i při pohledu na naše silnice, kde dnes jezdí poměrně hodně nových vozů SUV. Svoji roli zde určitě hrají ceny, které od roku 2008 ve většině případů klesly a za to, co dříve stál malý automobil, se dnes dá pořídit i auto nižší střední nebo dokonce střední třídy.

Zvláštním jevem se v poslední době stal vývoz nových automobilů, zakoupených u nás, do zahraničí. Za loňský rok představoval export vozidel podle údajů Svazu dovozců, vycházejících z Centrálního registru vozidel, neuvěřitelných 7,67 %. To v praxi znamená, že bylo vyvezeno přes dvanáct tisíc osobních a téměř dva tisíce lehkých užitkových automobilů. Tento údaj samozřejmě citelně devalvuje počty, kterými se jednotlivé značky dnes ohánějí. Bohužel se už nedá zjistit, kolik z těch skoro čtrnácti tisíc automobilů bylo u nás registrováno jen formálně, třeba jen na jeden den, a v zápětí vyvezeno.

Zajímavě se v prodejích také vyvíjel vzájemný podíl soukromých a firemních odběratelů. Zatímco před lety byl často podíl 50:50, loni a předloni začala převládat kategorie soukromníků, kteří zakoupili více než 60 % osobních automobilů; firmy jen necelých 40 %.

V poslední době však opět přibývá firemních odběrů, což také o něčem svědčí. Doufejme, že náš automobilový trh už nebudou ovlivňovat důsledky hospodářské krize a že se co nejdříve začne opět úspěšně rozvíjet.

Škoda Auto - na domácí půdě v silné sestavě

Brněnský Autosalon je pro značku Škoda tradičně mimořádnou příležitostí jak na domácí půdě představit novinky nejen ze svého výrobního programu. Pro rok 2010 se největší automobilový veletrh v České republice stane místem národní premiéry nové podoby modelových řad Fabia a Roomster.

Hlavním poznávacím znamením omlazených vozů Fabia a Roomster je vyspělejší design a zcela nová nabídka motorů 1,2 TSI a 1,6 TDI CR, postavených na principu downsizingu. Poprvé v České republice budou moci návštěvníci také spatřit hatchback Fabia v provedení designové linie Scout.

Hlavním magnetem expozice však bezesporu bude zcela nová Fabia RS. Novinka v nabídce sportovních modelů z Mladé Boleslavi nezapře inspiraci úspěšným soutěžním speciálem Fabia Super 2000. O pohon se stará benzinový čtyřválec 1,4 TSI s výkonem 132 kW (180 koní) se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Nejrychlejší Fabia všech dob je k dispozici ve dvou provedeních karoserie: jako hatchback a sportovní prostorné kombi.

Na základě vynikajících výsledků v třídě Super 2000 šampionátu IRC se Škoda Auto rozhodla vstoupit do Mezinárodního mistrovství České republiky prostřednictvím Škoda Delimax Teamu. Úspěšná posádka ve složení pilot Pavel Valoušek s navigátorem Zdeněkem Hrůzou se bude podepisovat fanouškům na stánku Škoda Auto v sobotu 5. června 2010 od 11 hodin. V tento den je také připraven volný vstup na výstaviště pro majitele vozů Škoda.

Ve dvou odlišných podobách se v Brně objeví Škoda Yeti, celkový vítěz ankety Auto roku 2010 v České republice a zároveň vítěz ankety Auto roku KMN 2010. Limitovanou edici Champion doplní provedení pro potřeby hasičských sborů, na jehož vývoji Škoda Auto spolupracovala přímo se středočeskými hasiči. Spolu s úpravou pro městskou policii, představenou v roce 2009, se jedná již o druhou ukázku možnosti využití prvního SUV značky Škoda ve službách veřejnosti.

Vedle zmíněných novinek se v Brně představí také zástupci modelových řad Octavia a Superb v modelovém provedení pro rok 2011.

Na výstavní ploše nebudou chybět ani produkty ze sortimentu originálního příslušenství Škoda. Symbolickou poctou kořenům společnosti, jež vznikla před 115 lety jako dílna na jízdní kola Laurin & Klement, je kolekce horských, krosových silničních a dětských kol vzniklých ve spolupráci s firmou Bike Fun International.

Důraz na vysokou úroveň bezpečnosti vozů Škoda demonstruje speciálně proškolený tým Výzkumu dopravní bezpečnosti. Již více než dva roky je jeho hlavním cílem analýza reálných dopravních nehod a eliminace negativních následků pro posádku a ostatní účastníky silničního provozu.

Společnost Škoda Auto dosáhla v první čtvrtině roku 2010 příznivých výsledků. Na světových trzích dodala zákazníkům 178 901 vozů, což představuje meziroční nárůst o 25 %. V České republice pak nárůst činil dokonce 26,6 %, na celkových 13 289 vozů.

"V prvním čtvrtletí roku 2010 se nám podařilo zvýšit objemy prodeje a potvrdit stabilní pozici ve středoevropském regionu. Velkému zájmu se v Česku těší modely Yeti a Superb Combi, o čemž svědčí i dodatečné víkendové směny v našem závodě v Kvasinách," dodává k aktuálním výsledkům Jan Hurt, vedoucí prodeje značky Škoda pro střední Evropu.

"Pozitivní reakce veřejnosti zaznamenáváme u modernizovaných modelů Fabia a Roomster, včetně dynamických a úsporných motorů TSI. Kladně se ve statistice promítly nákupy ze strany firem a drobných živnostníků, kteří začínají realizovat odložené investice na obnovu vozového parku," dodává.

Hyundai

Expozice Hyundai Motor Czech se rozkládá na celkové ploše 1 000 m2 v nejmodernější hale P. Poprvé v historii bude v České republice představen evropský stánek Hyundai, který automobilka používá na nejprestižnějších evropských automobilových výstavách.

V hlavní expozici bude vystaven reprezentativní výběr dvanácti automobilů ze současné nabídky značky, z toho dva modely v české premiéře (nové generace modelů i30 a Santa Fe) a nejnovější koncept s názvem i-flow.

Modernizace nejprodávanějšího modelu Hyundai i30 přichází s upraveným designem, bohatší výbavou a s motory s nižšími emisemi, což přispívá k jeho ještě větší konkurenceschopnosti. Navíc nabízí zcela nový program 5 Years Triple Care, který zahrnuje 5 let záruky na celý vůz bez omezení počtu najetých km, 5 let asistenční služby v celé EU a 5 let bezplatných kondičních prohlídek. Prodej nové verze modelu i30 začíná v červnu.

Rovněž historicky nejprodávanější SUV v České republice, Hyundai Santa Fe (za 10 let prodáno přes 6 400 nových vozidel), přichází na český trh v modernizovaném provedení, s upraveným designem exteriéru i interiéru a výrazně zdokonalenou technikou. Ta zahrnuje zcela nový vznětový motor, modernizované zážehové motory, zcela novou šestistupňovou samočinnou převodovku nejvyšší světové úrovně a úpravy na podvozku vedoucí k lepší ovladatelnosti a vyššímu komfortu. Rovněž prodej nové generace modelu Santa Fe začíná od června.

V České republice se poprvé představí také koncept Hyundai i-flow, který je předpremiérou budoucího Hyundaie vyšší střední třídy. Tato studie o celkové délce 4780 mm upoutá nejen moderním designem "fluidního tvarování", ale především hybridní poháněcí soustavou se vznětovým motorem a spotřebou, která činí v průměru pouhé 3 l/100 km při úrovni emisí CO2 85 g/km .

Doprovodný program - fotbalový koutek, jízda zručnosti, i30 Roadshow

Propojení značky Hyundai s fotbalem, kdy Hyundai je oficiálním partnerem nadcházejícího Mistrovství světa ve fotbale 2010 - FIFA World Cup - a zároveň jedním z hlavních partnerů české fotbalové reprezentace, připomene na stánku fotbalový koutek. Zde budou mít návštěvníci příležitost vyfotografovat se ve společnosti oficiálního maskota šampionátu Zakumiho či si tipnout, kdo získá titul mistra světa, a zapojit se tak do soutěže o zapůjčení vozu Hyundai i30 na prázdniny.

Kromě této hlavní expozice bude pro návštěvníky připravena na volné ploše přímo před pavilonem P jízda zručnosti, kde si bude možné otestovat řidičské dovednosti a vozy Hyundai na speciální dráze.

V čase konání výstavy Autotec & Autosalon bude také zahájena zcela mimořádná akce i30 Roadshow, která odstartuje 4. června právě z brněnského výstaviště a projede všemi městy, v nichž jsou zastoupeni autorizovaní prodejci značky Hyundai. Návštěvníci si budou moci vyzkoušet kterýkoliv z 10 vozů, které se i30 Roadshow zúčastní.

Cíl celé akce bude 11. července na pražském Staroměstském náměstí, kde bude po celou dobu šampionátu (11. 6.-11. 7.) v provozu Hyundai Fan Park s velkoplošnými obrazovkami, na kterých bude možné sledovat všechny zápasy mistrovství.

Renault/Dacia

Velkoryse pojatá expozice značek Renault a Dacia sází na prezentaci prodejně úspěšných modelových řad a zejména novinek, mezi kterými bude určitě největší zájem budit nová Dacia Duster. Odvážně vypadající SUV se světlou výškou 210 mm, pohonem 4x2 nebo 4x4, stojí v základním provedení 4x2 od 260, ve verzi 4x4 od 300 a 4x4 ve slušné výbavě s klimatizací od 350 tisíc korun, ve verzi se vznětovým motorem 400 tisíc.

Z užitkových modelů jistě zaujmou před pár týdny představené inovované modely vozů Renault Trafic, Master a Kangoo Maxi. Z osobních vozů Renault budou mít v Brně premiéru modely Renault Megane Coupe Cabriolet, Renault Wind, nové převodovky pro Megane a opravdu ostrá verze se znovuobjeveným označením Gordini.

Součástí výstavních aktivit značky Renault v rámci Autotecu jsou také závody na Masarykově okruhu u Brna, kde se pojedou o víkendu 5. a 6. června seriály Formula Renault 3.5 Series, Eurocup Formula Renault 2.0, Eurocup Mégane Trophy, F4 Eurocup 1.6 a Clio Cup.

Kromě samotných, velmi kvalitně obsazených závodů budou pro návštěvníky připraveny nejrůznější show na okruhu, veteránské jízdy, rodinné atrakce, expozice vozů Renault, jak historických, tak současných, a celá řada dalších aktivit. Vstup na závody, sobota a neděle (8-19 h), je po předložení vstupenky z výstavy Autotec zdarma.

Tatra

Tatra představuje celou řadu novinek. Jednou z nich je světová premiéra civilní varianty středně těžkého modelu Tatra 810C, s celkovou hmotností 15,5 t. Charakterizuje ji třínápravový podvozek klasické koncepce s pevným žebřinovým rámem a tuhými portálovými nápravami. Kapalinou chlazený motor o největším výkonu 270 k plní emisní specifikaci Euro 5 a komfortní kabina zajišťuje příjemné pracoviště pro řidiče a dva spolujezdce. T 810C je určena pro dostavbu rozmanitými speciálními nástavbami.

Dalším exponátem bude T 815-7 6x6.1, jako cisternová stříkačka, která dovoluje přepravu 9000 l vody a 540 l pěnidla. Pohon obstarává vzduchem chlazený vidlicový osmiválec Tatra s maximálním výkonem 325 kW/442, Euro 5 SCR.

Avia

Na veletrhu budou k vidění také produkty tradičního domácího výrobce nákladních vozidel Avia. Po strategickém spojení se silným zahraničním partnerem (Avia se před třemi lety stala členem korporace Hinduja Group, a zařadila se tak například po bok druhé největší automobilky v Indii nebo giganta ropného průmyslu Gulf Oil) míří zpět na světové trhy nákladních vozidel a intenzivně pracuje na rozšíření své nabídky.

Avia vnímá po úspěšné prezentaci svých vozidel na veletrhu Comtrans v Moskvě - v rámci vstupu na ruský trh v prvním čtvrtletí letošního roku - účast na mezinárodním veletrhu Autotec jako závazek vůči svým zákazníkům doma, v České republice. Prezentaci v Brně podřídila hlavnímu cíli: potvrdit fakt, že v České republice umíme vyrábět nákladní vozidla, která si svou vysokou kvalitou v ničem nezadají s ostatními vozidly na trhu a dokonce je i převyšují.

Např. kabina, jejíž všechny díly jsou vyrobeny z pozinkovaného plechu a ošetřeny kataforézou, nemá ve výrobě nákladních vozidel obdoby. Avia je jediný výrobce nákladních vozidel, který poskytuje záruku proti prorezavění karoserie 8 let. Kvalitu svých vozidel Avia podtrhuje třemi roky záruky na celé vozidlo, bez omezení počtu ujetých kilometrů.

Iveco

Paleta užitkových vozidel Iveco je jedna z nejširších na trhu. Pokrývá všechny hmotnostní třídy - od 3,5tunové Daily až po desetkrát těžší Trakker 8x8. Lehká užitková vozidla Daily, středně těžká Eurocargo a těžká vozidla Trakker jsou nabízena jak s pohonem zadních kol, tak s pohonem všech náprav, pro práci v lomech a na staveništích.

Na brněnském veletrhu Iveco prezentuje svoje vozidla v hale V a část exponátů se zajímavými nadstavbami je i na volné ploše. Mezi vystavenými nákladními vozidly naleznete i rarity, kterými jsou modely Daily Electric, akční model Daily, akční model Eurocargo 120E22, Stralis EEV a jiné.

Autobusy na Autotecu

Výrobci autobusů se stále potýkají s poklesem poptávky. Přitom mají potenciální odběratelé na výběr řadu nových modelů v nejrůznějších úrovních výbav, s úspornějšími motory zvyšujícími hospodárnost provozu a s atraktivním poměrem kvality a ceny.

Irisbus Iveco

Společnost Iveco Czech Republic představí v Brně v české a slovenské premiéře třínápravový Magelys HDH, který je označován za vlajkovou loď Irisbusu v oblasti zájezdové dopravy. Dálkový autokar v délce 13,8 m nabízí cestujícím díky proskleným postranním a středovým střešním panelům až o 65 procent více světla a viditelnosti než běžné turistické autobusy.

V expozici značky Irisbus bude mít českou premiéru také nový městský, plně nízkopodlažní autobus Citelis v délce 10,5 m a provedení na CNG pohon. Tento nejkratší model vznikl v roce 2009 jako další varianta známých autobusů Citelis 12M a 18M. Stejně jako obě delší verze i tato nabízí plně bezbariérový přístup.

Zákazníci si mohou vybrat mezi dvou- a třídveřovou variantou. Autobus s celkovou kapacitou 90 cestujících může mít podle provedení 19 až 28 sedadel, dveře mají šířku 1200 mm. Všechny verze autobusů Citelis se nabízejí s motory Iveco Cursor 8, které splňují emisní normy Euro 5 nebo EVV, a mohou být dieselové nebo na CNG pohon.

Solaris

Zajímavé novinky avizuje také polská společnost Solaris Bus & Coach S.A. V české premiéře vystaví nízkopodlažní městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid s diesel-elektrickým motorem. Jde o paralelní hybridní systém americké společnosti Eaton Corp, který se osvědčil v mnoha aplikacích od Severní Ameriky po Nový Zéland, upravený speciálně pro autobusy od délky 12 metrů a s parametry pro městskou dopravu.

Elektrický pohon využívá lithium-iontové baterie a dobíjí energii během brzdění. Řidiči pomáhá inteligentní kontrolní systém, který pro každou situaci vybere ideální mix pohonů z obou motorů tak, aby úspora paliva a redukce emisí byly co nejvyšší.

Druhou novinkou polské firmy je Solaris InterUrbino 12, standardní dvanáctimetrový vysokopodlažní autobus pro meziměstskou dopravu. Jedná se o první autobus Solaris, navržený speciálně pro moderní regionální přepravu. InterUrbino 12 se nabízí ve čtyřech verzích pro různé způsoby využití a jejich kombinace.

SOR

Také SOR Libchavy chystá několik novinek. Tou nejzajímavější bude "čistý" nízkopodlažní elektrobus v délce 10,5 m, dále se představí celonízkopodlažní trolejbus a kloubový celonízkopodlažní autobus s hybridním diesel-elektrickým pohonem. Zároveň bude představena rozšířená řada dvounápravových autobusů CN, K již vyráběným autobusům v délkách 9,5 m, 10,5 m a 12 m nově přibyly nejkratší a nejdelší varianty CN 8,5 a CN 13,5.

Isuzu

V kategorii malokapacitních autobusů jistě zaujme nabídka společnosti Turancar CZ, která na českém trhu zastupuje značku Isuzu. Tyto japonsko-turecké autobusy a autokary si za deset let výroby získaly řadu příznivců a prodávají se již v osmnácti evropských zemích.

Pilotní model Turquoise s délkou do 8 m zaujal mj. vlastní konstrukcí podvozku, vysokou základní vybaveností, nízkými provozními náklady a výbornou manévrovatelností, kterou řidiči ocení hlavně v městských centrech. Na veletrhu Autotec se Isuzu Turquoise představí v zájezdovém provedení pro 26 až 30 cestujících plus řidiče a stewarda.

Novinkou je malokapacitní Isuzu Novo, což je vlastně menší a cenově výrazně dostupnější varianta modelu Turquoise. Tento autobus dlouhý 7 metrů uveze až 27 pasažérů.

Největším překvapením expozice bude zcela nově koncipovaný model Citimark, první 9 metrů dlouhý autobus od Isuzu a první s motorem vzadu. V nabídce je také městský Citimark s nižším počtem sedadel a výsuvnou manipulační plochou pro snadné najetí invalidního vozíku.

Všechny modely autobusů Isuzu pro rok 2010 jsou osazeny japonskými motory Euro 5 EEV s filtrem pevných částic.

Pro rok 2010 se největší automobilový veletrh v české republice stane místem národní premiéry nové podoby modelových řad Fabia a Roomster.

V ČR se poprvé představí koncept Hyundai i-flow, který je předpremiérou budoucího Hyundaie vyšší střední třídy.

Bezpochyby veliký zájem hodlá vzbudit nová Dacia Duster.

Hyundai Santa Fe přichází na trh v modernizovaném provedení.

Z osobních vozů Renault budou mít v Brně premiéru modely Megane Coupe Kabriolet...

a roadster Renault Wind.

Ekologické vozy jsou u nás zatím spíše raritou, proto si nenechte ujít Iveco Daily Electric.

Po strategickém začlenění do Hinduja Group dobývá Avia svět. Dobude i letošní Brno?

SOR NB 18 City: kloubový celonízkopodlažní autobus s hybridním diesel-elektrickým pohonem.

Japonsko-turecký autobus Isuzu Turquoise se představí v zájezdovém provedení pro 26 až 30 cestujících, řidiče a stewarda.

Také nízkopodlažní městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid s diesel-elektrickým motorem si odbude českou premiéru.