V Česku se brzy objeví nová tuzemská letecká společnost. Má se jí stát dceřiná společnost Českých aerolinií Holidays Czech Airlines. Ta včera začala provozovat nepravidelnou dopravu spojenou zejména s leteckými zájezdy. Po získání všech potřebných leteckých licencí se má stát nezávislou na mateřské společnosti. ČSA zatím do firmy vložily všechny smlouvy a činnosti související s charterovou dopravou.

Získá letadla i posádky

"Holidays Czech Airlines bude zatím plnit funkci obchodní společnosti v oblasti nepravidelné dopravy. Zároveň zažádá o veškerá povolení, tedy především o licenci leteckého dopravce a osvědčení provozovatele obchodní letecké dopravy, která jsou potřebná pro plnohodnotné fungování leteckého dopravce," vysvětluje další postup šéf aerolinií Miroslav Dvořák.

Krok podle něho souvisí s přechodem na holdingové uspořádání společnosti, které je součástí restrukturalizačního plánu. Ten má firmu zprůhlednit a zjednodušit tak její řízení i případnou privatizaci.

Do dceřiné firmy přešli zaměstnanci, kteří se v ČSA věnovali nepravidelné dopravě. Připravuje se i přechod palubního personálu. Tento krok ale podle mluvčí společnosti Hany Hejskové vyžaduje nejprve vyřízení řady formalit.

Kolik nakonec do nové firmy přejde lidí a kolik od mateřské společnosti získá letadel nechce zatím Hejsková komentovat. Vše zveřejní, až se celé vyčlenění ukončí.

Holidays Czech Airlines vznikla před patnácti lety. Pod křídly ČSA fungovala jako cestovní kancelář. Nabízí například eurovíkendy, okružní plavby či lázeňské pobyty.

"Chartery i cestovní kancelář v jednom podnikatelském subjektu dávají dohromady logický celek. Oboje přímo souvisí s dovolenou, odpočinkem a zdravým životním stylem," vysvětluje Hejsková.

Chartery bez Eximu

Letos České aerolinie vyjednávaly o strategické spolupráci s konkurenční společností Travel Service (ta byla také nakonec jediným zájemcem v loňské neúspěšné privatizaci ČSA). Součástí dohod mělo být převedení charterové dopravy právě na Travel Service. Dozorčí rada ČSA však nakonec na finální podobu smlouvy nekývla.

"Výsledky jednání nenaplnily naše očekávání," komentoval v březnu Miroslav Dvořák rozhodnutí ČSA dál s Travel Service nejednat. Problematickou se stala pasáž o závazku ČSA, že trh charterové dopravy opustí, což mohlo komplikovat její případnou další privatizaci.

Chartery ČSA byly pro Travel Service zajímavé především smlouvou s cestovní kanceláří Exim Tours. Ta jako jediná z velkých českých cestovek využívala služeb ČSA. Klienty prakticky všech ostatních významnějších kanceláří vozil Travel Service.

Ten nakonec získal i přízeň Exim Tours a její klienty bude přepravovat od letošní zimy. Chartery ČSA tak po letní sezoně zůstanou bez většího českého klienta a firma zatím nekomentovala, jak tuto ztrátu nahradí.

Vedení firmy ale již několikrát zdůraznilo, že nepravidelná doprava není tím, na co se chce soustředit. Klíčovou činností firmy má být pravidelná linková přeprava cestujících a vše ostatní tomu má být podřízeno. Pokud nebudou chartery přinášet výhody pro fungování pravidelné přepravy, bude firma uvažovat o jejich prodeji či o hledání strategického partnera.

V současné době probíhá v Českých aeroliniích navyšování základního jmění. Prostřednictvím kapitalizace 2,5miliardového úvěru od státní firmy Osinek navyšuje svůj vklad ministerstvo financí. Dalším akcionářům, tedy městům Praha a Bratislava a České pojišťovně, běží nyní lhůta, během níž se k úpisu nových akcií mohou připojit.

Transakci, jež znamená, že se aerolinie významně oddluží, nyní posuzuje Evropská komise. Pokud ji vyhodnotí jako nepřípustnou státní podporu, hrozí aeroliniím sankce. Rozhodnout se má do konce roku.


Fakta o ČSA

3,7 mld. korun prodělaly v loňském roce České aerolinie. Ocitly se tak na pokraji krachu. Přežily jen díky prodejům majetku a půjčce od státní firmy Osinek.

2,5 mld. korun vložil letos stát do ČSA. Přiznal, že je to státní pomoc a nyní čeká na vyjádření Evropské komise. Ta rozhodnutí nezvrátí, může ale ČSA potrestat.

5,5 mil. cestujících přepravily podle odhadů loni ČSA. Oficiální čísla firma zatím nezveřejnila. V pravidelné přepravě podle IATA cestovalo 4,6 milionu lidí.



CESTOVKA S LETADLY
Dceřiná firma ČSA Holidays Czech Airlines, která dosud fungovala jako cestovka, získá od mateřské společnosti i letadla a stane se plnohodnotnými aerolinkami.
FOTO: HN - ZUZANA ŠMAJLEROVÁ

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist