2010: Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna

Nejlepší pro klienty

Druhý ročník soutěže Nejlepší banka 2010 Cena HN a Nejlepší pojišťovna 2010 už má své vítěze. Jedničkou mezi bankami se stala ČSOB, souboj pojišťoven vyhrála ČSOB Pojišťovna. Slavnostní vyhlašování se uskutečnilo ve čtvrtek 24. června 2010.

Soutěž je na českém trhu jediná, která finanční domy porovnává jak z klientského hlediska, tak z pohledu finanční stability. Oba faktory přitom mají stejnou váhu.

Klíčové hospodaření

Vítězná ČSOB a její Poštovní spořitelna získala absolutní prvenství jen velmi těsně. Loňskému vítězi UniCredit Bank letos uniklo jen o necelé dva procentní body. Úspěch ČSOB přinesla kombinace úspěšného ekonomického a klientského hodnocení. Třetí nejúspěšnější v celé soutěži, Raiffeisenbank, zůstala za svými přemožiteli pozadu také jen o malý kousek.

Protože finanční krize prohloubila rozdíly v ekonomických výsledcích bank, byly letos i v kategorii ekonomické výsledky větší rozdíly mezi jednotlivými bankami než v hodnocení z klientském pohledu. Díky tomu mělo hospodaření de facto větší vliv na konečný výsledek než klientská část, přestože matematicky měla obě hlediska stejnou váhu.

ČSOB Pojišťovna si primát vydobyla především díky svým ekonomickým výsledkům. Podařilo se jí výrazně snížit nákladovost, dosáhla vysoké návratnosti kapitálu a ve srovnání s konkurencí má nejvyšší podíl technických rezerv na klienta. Její náskok před druhou Kooperativou a třetí pojišťovnou Allianz je větší, než byly rozestupy v bankovním žebříčku.

Inovace na vzestupu

Souběžně se soutěží hlasovali lidé na internetu o nejlepší bankovní a pojišťovací novinku. Do soutěže samy banky a pojišťovny nominovaly produkty, služby či přístupy, které považují za inovativní.

Vítězem kategorie bankovní inovátor se stal Saxotrader, což je on-line přístup pro obchodování na burzách Saxo Bank. Mezi pojišťovacími produkty se stalo nejpopulárnější životní pojištění PROživot pojišťovny Allianz. Hlasující vybírali z 32 produktů a služeb, 15 bankovních a 17 pojišťovacích.

I z toho je vidět, že banky kladou větší důraz na inovace. Vloni o bylo přihlášeno inovátorů o deset méně.

Jak žebříček vznikal

Hodnocení je založeno na analýze čísel a měřitelných dat, které analytický tým postupně shromažďoval. Vstupní údaje pro ekonomické hodnocení zjišťovali analytici z výročních zpráv společností za loňský rok, v klientském hodnocení jde o data z letoška. Například hodnocení úrokových sazeb a nákladů na účet vychází z nabídky bank v minulém měsíci.

Pro klientskou část soutěže se získávala potřebná data jednak z veřejných zdrojů, tedy například ze sazebníků, úrokových lístků a otevírací doby, ale i přímo v terénu. Například úroky na hypotékách a spotřebitelských půjčkách, jak fungují informační linky a jak rychle banky odpovídají na dotazy klientů, získali hodnotitelé tím, že si to zkusili na vlastní kůži – takzvaným mystery shoppingem.

Hodnotily se náklady klientů na vedení účtu nebo ceny pojistného, úrokové sazby u korunových i eurových termínovaných vkladů, spořicích účtů. Ale také spotřebitelských půjček, hypoték, kontokorentů a kreditních karet. Dále se posuzovala šíře produktové nabídky, rozsah a dostupnost pobočkové sítě.

Důležitým parametrem byla i kvalita komunikace s klientem, například jak rychle banka odpoví na e-mail, jak přesně informuje o všech podmínkách půjček a dalších produktů.

 

Vše o soutěži Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna roku 2010
naleznete ve speciální příloze pátečních HN

 

Při hodnocení hospodářských výsledků se posuzovala rentabilita, nákladovost a efektivita. U bank se hodnotil dosažený tržní podíl na vkladech a úvěrech a jejich vývoj za poslední rok. Roli hrál i podíl nesplácených půjček na celkovém úvěrovém portfoliu, včetně toho, jak se tento parametr z roku na rok změnil.

U pojišťoven se zkoumal tržní podíl v životním nebo neživotním pojištění a výše technických rezerv. Partnery soutěže jsou KPMG Česká republika a IBM Česká republika, vyhlašovatelem Hospodářské noviny a odborným garantem analytický tým soutěže, který při zjišťování důležitosti hodnocení jednotlivých klientských parametrů vycházel z průzkumu společnosti STEM/MARK. Jejich váhu na celkovém hodnocení konzultoval s bankami.

Část věnovanou kvalitě webů bank a pojišťoven testovala pro soutěž společnost e-FRACTAL.