Šéf strategie Volkswagenu se stane novým šéfem Porsche, ten současný se naopak přesune na pozici výrobního ředitele Volkswagenu, aby firmě pomohl k dalšímu růstu. Nynější šéf výroby VW bude řídit divizi nákladních vozů, kde má skupina také velké plány. Taková rošáda čeká prvního října automobilky, které se loni dohodly na spojení.
Ředitelem Porsche se stane Matthias Müller, v čele jedné z nejziskovějších automobilek světa tak nahradí Michaela Machta, jenž přejde dohlížet na výrobu do největší evropské automobilky - do Volkswagenu. Zodpovědnost přitom ponese za všechny značky koncernu, tedy i výrobu v závodech Porsche.
Müller patří mezi blízké spolupracovníky šéfa skupiny VW Martina Winterkorna. Ten chce integraci Porsche do skupiny VW co nejvíce urychlit. Cílem je, aby se Porsche stalo desátou značkou v portfoliu, v němž jsou mimo jiné i Škoda Auto, Audi, ale i luxusní a drahé značky Bentley a Bugatti. Úkolem pro Müllera má být rozšíření modelové řady Porsche. Nové modely by pak měly více využívat podvozků a dalších dílů skupiny.
Volkswagen plánuje, že se do roku 2018 stane největším výrobcem automobilů na světě. Zatím mu po Toyotě a General Motors patří třetí místo. A právě to má být i práce pro současného ředitele Porsche Machta, kterého Winterkorn označil za "schopného výrobního experta". Za úkol dostane další rozšíření kapacit. Jen v Číně hodlá automobilka zdvojnásobit kapacitu výroby během čtyř let na tři miliony vozů ročně.
Analytici však byli podle listu Financial Times Winterkornovými slovy zklamáni. Doufali totiž, že Macht dostane za úkol vylepšit produktivitu v Evropě, kde má automobilka stále rezervy.
Jochem Heizmann, který má nyní výrobu ve Volkwagenu na starosti, bude od října řídit divizi nákladních vozů, kam patří například švédská Scania a podíl v německém výrobci MAN. "Nákladní vozy jsou rozhodující částí strategie růstu skupiny VW," řekl na včerejší prezentaci Winterkorn.
Spojení automobilek Volkswagen a Porsche patří mezi nejzajímavější námluvy firem v historii. Nejprve se Porsche snažilo převzít mnohem větší VW. Získalo dokonce 51procentní podíl a bylo na cestě ke kompletnímu ovládnutí skupiny. To ale zkomplikovaly německé zákony, které vlastnictví značky, jež vyrábí "lidové vozy", komplikuje. Porsche tak zůstalo vyčerpané a zadlužené a bez kýženého výsledku.
Situace se tedy vyvinula opačně a na konci loňského roku koupil Volkswagen za 3,9 miliardy eur (přes sto miliard korun) 49,9 procenta akcií Porsche, které by se tak příští rok mělo stát součástí skupiny.
Obě automobilky spojuje osoba Ferdinanda Porscheho. Porsche založil v roce 1931 a o několik let později navrhl pro Volkswagen první model Brouk a během druhé světové války se podílel i na řízení automobilky.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist