Japonská automobilka Toyota Motor po většinu uplynulého desetiletí ignorovala důkazy o problémech s nechtěným zrychlováním jejích vozů a nenainstalovala do nich brzdný systém, o kterém věděla, že by zabránil nehodám. Tvrdí to žaloba, jež byla tento týden podána ve Spojených státech na podnět téměř čtyřicet spotřebitelů a podniků.

Žaloba požaduje odškodné za ekonomické ztráty plynoucí z nechtěného zrychlování aut Toyota, například za pokles hodnoty těchto vozidel. Právní zástupci žalující strany předpokládají, že proces se bude týkat zhruba čtyřicet milionů amerických spotřebitelů, pokud bude žalobě přiznán hromadný statut.

Toyota koncem loňského a začátkem letošního roku svolala kvůli potížím s nechtěným zrychlováním po celém světě k opravě přes osm milionů vozů, z toho zhruba šest milionů ve Spojených státech amerických. Za nechtěným zrychlováním podle firmy stojí vadné plynové pedály a problémy s podlahovou krytinou, která může plynový pedál zablokovat.

Automobilka v dubnu souhlasila se zaplacením rekordní pokuty 16,4 milionu dolarů (asi 310 milionů korun), kterou firmě kvůli údajnému zatajování problémů s vadnými plynovými pedály vyměřily úřady. Odmítla však obvinění americké vlády, že porušila zákon.

Toyota je nyní největší automobilkou na světě. Firma si svou vedoucí pozici na trhu vybudovala nabídkou bezpečných a spolehlivých aut za rozumnou cenu. Rozsáhlá svolávání automobilů k opravě však mají negativní dopad na její pověst výrobce kvalitních vozů.