Téměř dvě třetiny českých podniků neusilují o veřejné zakázky. Vyplývá to z ankety společnosti ePoptávka.cz mezi sto padesáti tuzemskými firmami z různých oborů.

Podnikatelé se domnívají, že nemají ty správné kontakty nebo konexe, bez kterých nelze zakázky získat. Podle názoru majitelů firem je tak snaha získat veřejnou zakázku ztrátou času.

Pokud se firmy přece jen rozhodnou, že se budou soutěží o veřejné zakázky aktivně zúčastňovat, potom v průměru absolvují většinou sedm výběrových řízení za rok.

"Nicméně i zde převažuje značná skepse. Místo nekvalitní nabídky či nedostatečných zkušeností představitelé malých a středních podniků jmenují opět nedostatečné konexe," uvedl Otto Kočí ze společnosti ePoptávka.cz, která veřejná výběrová řízení monitoruje.

Netransparentní jsou tendry v Česku také podle únorového průzkumu Asociace malých a středních podniků. V něm šedesát procent malých a středních firem uvedlo, že veřejnou zakázku není možné získat bez provize, všimného nebo přímo úplatku. Opačný pocit mělo jen třicet procent ze všech zúčastněných společností, kterých celkem bylo na 550.

Změnu by podle Kočího mohly přinést elektronické aukce, kde v posledním kole rozhoduje již pouze cena.

"Pokud poptávkové řízení končí elektronickou aukcí, nabídky jsou v předcházejících kolech přivedeny do dobré srovnatelnosti a v posledním kole rozhoduje jen cena, potom jsou podmínky férové, tedy stejné pro všechny účastníky," uvedl v průzkumu jeden z anonymních podnikatelů.

Vlastníkem systému ePoptávka.cz je společnost B2M.CZ, která je specialistou na on-line poptávkové výběrové řízení.

Kromě České republiky působí rovněž na Slovensku, v Polsku a Maďarsku.