Jen necelý týden hrozil ministr dopravy Vít Bárta firmám, které staví v Česku silnice, tvrdým šetřením. Včera otočil. Zastavením budování železnic mu však prý vznikly tak velké rezervy, že dálnic se letošní škrty nedotknou.
Tvrdí to poslanci hospodářského výboru, kteří včera ministra dopravy kvůli avizovanému omezování staveb navštívili. "Pan ministr říkal, že nemusí zastavovat žádné dálnice, protože bude mít peníze ze staveb, které zastavil na železnici," řekl HN člen výboru za ČSSD Martin Pecina. Tato slova potvrdil i jeho stranický kolega Josef Tancoš a další z účastníků jednání, který si nepřál být jmenován.
Bártovo rozhodnutí, že peníze ušetřené na výstavbě železnic se přelijí do silniční výstavby, HN potvrdil i zdroj z vedení Státního fondu dopravní infrastruktury. Jednalo se prý o "politické rozhodnutí ministra dopravy".
Ještě minulý týden přitom Bárta tvrdil, že zastaví všechny stavby, na které investoři nenabídnou velké slevy. "Je zapotřebí se umravnit v tom, jak velkoryse jsou ty dálnice stavěny. Moje strategie je nechat stavební firmy vyhladovět," tvrdil ministr minulý týden v MF Dnes. V pondělí navíc "s okamžitou platností" zastavil patnáct staveb na železnicích. Firmy prý nenabídly dostatečné slevy.
Stavitelé silnic a dálnic v úterý navrhli Bártovi úspory pouze kolem sedmi procent. K nim by mělo dojít hlavně díky tomu, že se u dálnic nebudou stavět například protihlukové bariéry. Návrhy, že by se omezily i "úlitby" ekologům v podobě například podchodu pro mloky, prý Bárta odmítl. "Pan ministr říkal, že se určitě zachovají nějaké přechody pro zvířata a podobně," řekl Tancoš.
Omezovat zisky firem, které v Česku staví dálnice, Bárta podle poslanců hospodářského výboru zcela odmítl. "Na dálnicích se nešetří na straně toho, že by si firmy snížily marži, ale že se nebudou dělat některé objekty jako právě protihlukové bariéry," řekl včera HN Pecina.
Ministr Bárta na dotaz HN, proč po pár dnech zcela obrátil, včera odmítl odpovídat. Mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský pouze vzkázal, že do dnešní tiskové konference se k tomuto tématu nemůže vyjadřovat.
Bárta by měl své rozhodnutí oznámit dnes na tiskové konferenci v Liberci. Už teď ale pobouřil ekology. "Tímto chce pan ministr říct, že při výstavbě železnic se krade a při výstavbě dálnic nikoli? To je přece absurdní. Pan ministr dává přednost projížďkám po dálnicích ve svém maseratti před ekologickou železniční dopravou," řekl HN někdejší předseda Strany zelených a exministr životního prostředí Martin Bursík.
Tímto chce pan ministr říct, že při výstavbě železnic se krade a při výstavbě dálnic nikoli? To je přece absurdní.
Martin Bursík, bývalý ministr životního prostředí
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist