České dráhy nechají zmodernizovat 58 vagonů pro expresní vlaky EuroCity a InterCity. Obnovu vozů provede slovenská společnost ŽOS Trnava. Náklady včetně desetiletého leasingu budou 2,183 miliardy korun, informoval včera mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Modernizaci bude financovat trojice leasingových společností - ING Lease (C.R.), ČSOB Leasing a SG Equipment Finance Czech Republic. "Tyto společnosti uspěly se svou nabídkou v mezinárodním zadávacím řízení, které proběhlo v první polovině letošního roku," uvedl Šťáhlavský. Sama obnova vagonů vyjde na 950 milionů korun, zbytek z celkové ceny tvoří finanční náklady.

Do modernizace jsou zahrnuty oddílové i velkoprostorové vagony první a druhé třídy, které nyní jezdí například na trasách z Prahy do Vídně, Bratislavy, Žiliny, Břeclavi a Brna.

Modernizace začne v následujících dnech, první opravené vozy by dráhy měly nasadit do provozu na začátku příštího roku. Všechny vozy by měla slovenská firma dodat do konce roku 2011.

"Kromě klimatizace a dosazení nových toalet s uzavřeným systémem projde omlazovací kúrou také interiér vozů, který bude nově laděn ve firemních barvách Českých drah. Úplnou novinkou bude elektronický audiovizuální informační systém, který bude cestující informovat o trase vlaku a nejbližších zastávkách nebo o obsazení míst rezervacemi," popsal modernizaci náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Dráhy chtějí v příštích třech až čtyřech letech rekonstruovat přes 1000 velkých vagonů pro osobní dopravu, což je necelá polovina celkového stavu. Část vagonů se dočká kompletní obnovy, včetně zkrášlení interiérů a zdokonalení technických parametrů, zbytek pouze vylepšení uvnitř. Podle náročnosti úprav proto podnik rozlišuje obnovu na celkovou "modernizaci" a menší "revitalizaci".

Letos dráhy uvedou do provozu nové vlaky za více než 4,5 miliardy korun.



VĚTŠÍ KOMFORT
První upravené expresní vozy chtějí České dráhy nasadit do provozu na začátku příštího roku.
foto: HN - Martin Svozílek