Ruský trh nových osobních aut, který se loni zhroutil zhruba o polovinu na necelého půldruhého milionu vozů, opět vzbuzuje velké naděje. Během letošního ledna až července se na něm prodalo skoro 964 tisíc aut, meziročně o devět procent více.

Na Mezinárodním autosalonu v Moskvě, jehož brány se dnes otevírají veřejnosti, proto panuje optimistická nálada.

Dobré vyhlídky mají i škodovky, jichž by se letos v Rusku mohlo prodat rekordních 51 tisíc, sdělil listu Vědomosti Petr Janeba, šéf Škoda Auto Russia.

Lepší odbyt, než se čekalo

Prodej celého koncernu Volkswagenu během ledna až července stoupl o nadprůměrných 16 procent na 68 tisíc vozů. Na značku Škoda připadá skoro 26 tisíc vozů, což představuje více než pětinový meziroční růst.

"Auta jdou v Rusku na odbyt lépe, než se čekalo. Celý trh by letos mohl dosáhnout 1,7 milionu, s čímž se na počátku roku nepočítalo," sdělil Hospodářským novinám Martin Jahn, ředitel Volkswagen Group RUS.

Existují ještě optimističtější předpovědi. Zástupci Opelu, který patří pod křídla GM, a japonského Nissanu na autosalonu uvedli, že Rusové si letos pořídí 1,9 až dva miliony nových aut.

Kdy se ale trh opět vrátí na předkrizovou úroveň? Peter Schwarzenbauer, šéf prodeje a marketingu automobilky Audi, tvrdí, že nejdříve v roce 2015. "Třímilionovou hranici vidím jako střednědobý cíl," přidává se Alain Visser, zastávající stejnou pozici u Opelu.

Šrotovné jen pro ruské vozy

Ruskému trhu vydatně pomohlo šrotovné. Vláda na něj vyčlenila 21,5 miliardy rublů (asi 14 miliard korun). "Prémii" 50 tisíc rublů (32 tisíc korun) dostanou zákazníci, kteří se zbaví vozu staršího deseti let a pořídí si auto ruské výroby.

Právě díky šrotovnému (vystačí na 430 tisíc aut) a také snazšímu přístupu k úvěrům stoupl největší ruské automobilce AvtoVaz během letošních sedmi měsíců prodej o 28 procent na skoro 374 tisíc vozů.

Na ruském trhu jí patří 28,4 procenta. Druhý je americký koncern GM (8,3 procenta) a třetí Volkswagen (přes sedm procent).

Jak ruští, tak zahraniční výrobci se nyní v Rusku soustřeďují na výrobu levných aut. Například francouzský Renault letos dvojnásobně rozšířil kapacitu svého moskevského závodu Avtoframos na 160 tisíc vozů. Ze 70 procent bude zaplněna výrobou modelu Logan.

Volkswagen příští měsíc nabídne model Polo "šitý na míru" ruským zákazníkům za zhruba 10 tisíc eur. Pozadu nechce zůstat ani jihokorejská Hyundai (model Verna) nebo francouzský Citröen (s modifikací vozu C4).

Prodej nových osobních aut v Rusku (v tis.)


Souboj o zákazníky. Největší ruská automobilka AvtoVaz předvádí na moskevském veletrhu Projekt R90. Chce jím přesvědčit, že je schopna nabídnout auta srovnatelná se zahraniční konkurencí. Dosud se jí to nedařilo, a proto na trhu ztrácela. Návštěvníci mohou například vidět i Volkswagen Polo a Renault Fluence Z.E. (zleva). Foto: bloomberg

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist