Cestující v taxíku budou mít brzy v Praze zbraň proti nepoctivým řidičům. Vývojáři české IT firmy ET Netera vymysleli aplikaci s názvem "virtuální taxametr", která bude pasažérům na displeji jejich telefonu přímo v taxíku ukazovat, kolik mají platit a zda je řidič neokrádá. Nabídku firmy v hodnotě 1,7 milionu má nyní na stole pražský magistrát a pravděpodobně ji využije.

"Ten nápad zní skvěle," řekl náměstek primátora Rudolf Blažek. Podobná služba dosud nikde v Evropě nefunguje. Také nikde v Evropě nemají taxikáři tak špatnou pověst.

Past na řidiče


"Chtěli jsme dát lidem zadarmo do ruky nástroj, podle nějž se dá poznat, zda je taxikář nešidí. Sami máme špatné zkušenosti, když se nás zahraniční klienti ptají, zda je v pořádku platit za cestu z letiště do Dejvic dva tisíce," popisuje zrod nápadu Jiří Štěpán, výrobní a technologický ředitel ET Netera.

Aplikace funguje v podstatě jednoduše, využívá spojení telefonu s navigací GPS. "Náš tým na tom pracoval zhruba dva měsíce," přiblížil Jiří Štěpán.

Virtuální taxametr budou moci používat lidé, kteří mají iPhone, iPad nebo iPod, případně majitelé takzvaných "chytrých" telefonů se systémy Android nebo Symbian.

Pokud se k plánu hlavní město připojí, bude možné software stáhnout na jeho stránkách. "Když Praha naši nabídku nevyslyší, jsme připraveni jít do projektu sami," řekl Jiří Štěpán.

Hlavní město by mělo jeden důležitý úkol, a to být garantem. Lidé sice mohou díky aplikaci přijít na to, že je taxikář okradl, víc by ale dělat nemohli. S Prahou jako partnerem bude možné poslat přímo z telefonu fotku taxíku na magistrát nebo zavolat úředníkům na speciální linku.

Manuál pro cizince


V praxi virtuální taxametr funguje tak, že si cestující vybere jazyk, přivolá taxík, nastaví sazbu nebo si ji vybere z paměti telefonu a pak už jen sleduje, zda údaje souhlasí s hodnotou na taxametru.

Aplikace obsahuje i rady pro cizince, jak poznat poctivé taxikářské firmy nebo kolik stojí orientačně ceny z frekventovaných turistických míst, aby je řidiči nevozili oklikou. Virtuální taxametr by měl mít i svoji vlastní fanouškovskou stránku na sociální síti Facebook. "Takové novince se nebráníme," řekl předseda Odborového sdružení taxi Pavel Jelínek. Protože patří k zástupcům firem, které jezdí za 90 korun na kilometr, vadí mu spíše regulace na 28 korun, kterou předepsal magistrát.

Podle oficiálních čísel pražské radnice se taxikáři v posledních letech umírnili. Zatímco ještě v roce 2002 předražilo svou jízdu 32 procent řidičů, vloni nachytali magistrátní figuranti jen 1,25 procenta nepoctivců. Co se týče nevydaných stvrzenek, je situace obdobná. V roce 2002 se provinilo 36 procent řidičů, vloni jen 1,9 procenta.

Počet kontrol byl přitom v obou letech shodný - zhruba pět set. "Ke zlepšení situace došlo kvůli nekompromisnímu přístupu města a policie," míní Jiří Bureš, ředitel magistrátního odboru, který dohlíží na taxikáře.

Existuje ale i jiné vysvětlení: na taxikáře přísněji dohlížejí sami majitelé firem, pro které jezdí. Konkurence mezi nimi je totiž veliká a každá špatná zkušenost odlákává zákazníky.

Tak či tak, zlepšení potvrzují i zástupci agentury Czechtourism. Její londýnské zastoupení za poslední půlrok neevidovalo žádnou stížnost na pražské taxikáře.


Kontrola


Na displeji je i kolonka pro hlášení podvodu - a k policejní kontrole už by pak nemuselo být daleko.

foto: archiv HN, ET Netera