Akcionáři Fiatu včera schválili rozdělení divizí koncernu na automobilový Fiat SpA a novou firmu Fiat Industrial. Ta bude vyrábět zemědělské a stavební stroje značky CNH Global NV a nákladní auta značky Iveco. Plán počítá s uvedením akcií nového průmyslového podniku v lednu příštího roku na milánskou burzu.

Předseda představenstva Fiatu John Elkann označil setkání za historické a uvedl, že obě společnosti budou silné a ambiciózní.

Ve Fiatu SpA se soustředí výroba aut a komponentů. Fiat Group Automobiles se značkami Fiat, Lancia a Alfa Romeo bude vytvářet zhruba 80 procent jeho tržeb. Ty by měly podle plánu růst do roku 2014 o 19 procent ročně až na 64 miliard eur (1,6 bilionu korun).

Fiat SpA dále zahrne i podniky Ferrari, Maserati, Magneti Marelli, Teksid, Comau a automobilovou část podniku Powertrain, která vyvíjí a vyrábí motory a převodovky.

Fiat Industrial zahrne CNH, výrobce nákladních vozů a autobusů Iveco a zbývající část Powertrainu.

Vytvoření samostatné automobilové divize vyplynulo z dohody s americkou skupinou Chrysler. Fiat loni převzal 20 procent Chrysleru a manažerskou kontrolu nad ním výměnou za své ekologické technologie malých vozů a přístup do své prodejní a servisní sítě v Evropě a Latinské Americe.

Elkann připomněl, že Fiat Industrial bude jedním z největších podniků ve svém oboru. Divize má 60 000 zaměstnanců, 70 továren a roční tržby kolem 20 miliard eur. V roce 2014 by je mohla zvýšit na 29 miliard eur.

Obě divize budou mít po rozdělení stejný čistý dluh provozu 2,5 miliardy eur, přestože na konci loňského roku měla automobilová divize dluh 741 milionů eur a průmyslová 3,7 miliardy eur.

Předpokládá se, že se rozdělení podaří dokončit do konce letošního roku. Oddělení aktiv koncernu by také mohlo urychlit spojení s Chryslerem. Souhlas akcionářů se všeobecně očekával a akcie Fiatu včera klesly o 1,6 % na 10,27 eura.

Generální ředitel koncernu Sergio Marchionne uvedl, že Fiat SpA bude mít likviditu 10 miliard eur a v obligacích devět miliard eur. Manažerskou kontrolou Chrysleru chce podnik ušetřit 1,5 miliardy eur.

Marchionneho cíl je vyrábět šest milionů aut ročně, což je podle něj hranice, aby se výrobce aut stal globálním hráčem.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist