Jak roste poptávka

24%

O tolik vzrostly ve 3. čtvrtletí prodeje výrobci luxusního zboží Louis Vuitton. Firma utržila 5,1 miliardy eur. Za prvních devět měsíců letošního roku se její tržby zvýšily o 19 procent na 14,2 miliardy eur.

19%

Nárůst prodeje společnosti Hugo Boss ve 3. čtvrtletí. Celkově firma od července do září prodala zboží za 538 milionů eur.

17%

O tolik navýšil tržby za první pololetí svého fiskálního roku výrobce luxusního zboží Burberry Group.

Zatímco ekonomové hovoří o oživení světového hospodářství stále dosti opatrně, výrobci luxusního zboží už mají jasno. "Krize už pro trh s luxusem skončila," říká šéf společnosti Hugo Boss Claus-Dietrich Lahrs. Šéfové konkurenčních značek jen souhlasně přikyvují. "Zákazníci opět nakupují," raduje se generální ředitel společnosti Dior Sidney Toledano v deníku Le Figaro.

Důvod k optimismu je zřejmý. Výsledky výrobců luxusních značek za třetí čtvrtletí opět předčily očekávání analytiků.

Již ve středu oznámil výrobce luxusního oblečení Burberry zvýšení tržeb o 21 procent. Dobré výsledky této značky táhne zejména vysoká poptávka v Číně, Hongkongu, Británii, Itálii a Francii. Společnost Burberry si zlepšila pozici v Číně nákupem obchodů, které dříve provozovala hongkongská firma Kwok Hang holdings.

Tržby Burberry v Číně stouply za první pololetí o 25 procent. Společnost navíc odhaduje, že Číňané jsou jejich věrnými zákazníky i ve velkých světových metropolích včetně Londýna, kde se na tržbách podílejí ze třiceti procent.

Největší společnost obchodující s luxusem Louis Vuitton, do jejíhož portfolia patří kromě oblečení značky Louis Vuitton také parfémy Dior a Kenzo, koňak Henessy či hodinky TAG Heuer, zvýšila ve třetím čtvrtletí své tržby o 24 procent na 5,1 miliardy eur (124,6 milionu korun). Tržní kapitalizace společnosti, kterou vlastní nejbohatší Evropan Bernard Arnault, dosáhla 54 miliard eur (1,32 bilionu korun), což je pro srovnání více než dvojnásobek hodnoty českého energetického gigantu ČEZ.

Další výrobce luxusního zboží Prada, který už se za posledních deset let třikrát neúspěšně pokusil o vstup na burzu, o něm nyní opět uvažuje. Pozadu nezůstavá ani německý Hugo Boss se čtvrtletním nárůstem zisku o 42 procent a zvýšením tržeb o 19 procent na 538 milionů eur.

V pozadí tohoto růstu se skrývá rostoucí poptávka po luxusním zboží v Asii, zejména pak v Číně. Říše středu je již nyní druhým největším trhem pro luxus. Podle finančního analytika banky HSBC Antoina Belgeho je "luxus nejlepším prostředkem, jak investovat v Asii pro ty, kdo si nemohou koupit přímo čínské akcie".

Asie se již nyní podílí na světovém růstu sektoru z 5,7 procenta a předpokládá se, že v příštím roce by se toto číslo mohlo vyšplhat k 7,5 procenta. Důsledkem rostoucí poptávky po luxusním zboží bude zvýšení cen u výrobků Louis Vuitton a Chanel v průměru o devět procent, míní analytička banky JP Morgan Mélanie Flouquetová.

Nový dech nabraly i loděnice stavějící luxusní jachty. Během krize se přitom objednávky některých z nich propadly až o 70 procent. V současné době loděnice registrují nové zakázky. "První se nepochybně v plné síle vrátili Američané, následováni Angličany a Araby. Nově registrujeme náznaky vyšší poptávky z Ruska, což je velice povzbudivé," popisuje stav v lodním průmyslu Simon Goldsworthy ze společnosti CNI prodávající lodě.

V počtu objednávek jachet však stále vede Itálie s podílem na světovém trhu 35,4 procenta, což se rovná 1,4 miliardy eur ročně, následována Nizozemskem s podílem 21,8 procenta a Spojenými státy s 12,5 procenta.

"Sami výrobci byli rychlostí oživení prodeje luxusního zboží zaskočeni. Očekávali totiž, že během letošního roku bude poptávka stagnovat, což se nepotvrdilo ani ve třetím čtvrtletí. Ukazuje se, že jakmile si zákazník zvykne na svou značku, už se jí těžko vzdává," říká Flouquetová.

Někteří analytici však varují před nafouknutou bublinou na trhu s luxusním zbožím. Podle šéfa firmy Hermes Patricka Thomase se ani růst trhu luxusních značek nevyhne klopýtnutí kvůli makroekonomickým nejistotám.

 

ČÍŇANÉ SI LUXUS OBLÍBILI
Říše středu je již nyní druhým největším trhem luxusního zboží na světě. Navíc je v Číně tento sortiment vyhledávaným nástrojem k investicím.
FOTO: BLOOMBERG