Nasadit speciální přilbu a brýle, zařadit rychlost a vydat se na jízdu imaginární krajinou. Začíná výzkum týmu Dopravní fakulty ČVUT, který má za cíl na simulátoru zjistit, jak řidiče rozptylují billboardy u silnic. Výzkum skončí na konci roku. Pak budou mít odborníci podklady o tom, na jakých místech řidiče reklamy nejvíce ruší a jak kvůli poutačům šoféři mění ovládání auta.

Krajina jedniček a nul

Zvyknout si na řízení simulátoru umístěného v kostře octavie není jednoduché. Je to něco jako usednout do řádně zajetého služebního auta. Volant je citlivý, plynový pedál tuhý. Naučit se se vším počítat a pozorovat animaci na plátně kolem auta trvá pár minut. Na simulaci jede řidič po jednoi dvouproudé silnici, míjí vesnice, projíždí tunely i železniční přejezdy, vyhýbá se ostatním autům. Nárazy naštěstí nejsou cítit.

Není to ale hra. Každý pohyb figuranta měří speciální přístroje. "Tato přilba má zařízení, které sleduje pohyby očí, které zaznamenáváme v počítači. Měříme také pohyby volantu nebo to, jak řidič šlape na pedály," popisuje Roman Piekník z výzkumného týmu. Všechny údaje pak zůstanou uloženy v počítači, odborníci se k nim mohou vracet, pokud vymyslí nové metody, jak údaje analyzovat.

Na simulátoru se vystřídají desítky lidí. Ne každý je ale vhodný adept. Čidla na pohyby očí ruší například brýle nebo kontaktní čočky. Člověk si také musí zvyknout na prostorovou animaci. Je podobná, jakou lidé znají z kin typu Imax. Pokud si na ni řidič nezvykne, dostaví se takzvaná nemoc ze simulátoru. "Mozek si myslí, že jede řidič v autě, ale je zmatený tím, že necítí akceleraci nebo pohyby," popisuje Roman Piekník. Nemoc se projevuje jednoduše - dobrovolníkovi se udělá nevolno.

Simulátor si postavili členové týmu na ČVUT sami. Na nápad přišli díky svým předchozím výzkumům. Sledovali například , jak se chovají řidiči na železničních přejezdech, nebo jak na ně působí únava. Co se týče billboardů, je výzkum v Česku unikátní. "Údaje, které vyzkoumáme, mohou v praxi sloužit jako podklad pro omezení výskytu reklam tam, kde je řidič nucen zaměřit pozornost na řízení," popsal vedoucí týmu Petr Bouchner. Tým už delší čas spolupracuje s Ředitelstvím dopravní policie i lidmi z Besipu. Až na konci roku odborníci všechny informace nasbírají, nastane druhá fáze výzkumu. Budou je analyzovat a vyhodnocovat.

Přestože výsledky nejsou ještě kompletní, podle odborníků se dá paušálně říci, že pozornost řidičů nejvíce rozptylují billboardy v okolí křižovatek, u připojovacích pruhů na dálnici nebo v místech, kde se tvoří kolony a řidiči musí dobrzďovat. Tým už plánuje další rozšíření výzkumu. "Budeme chtít do animace zapojit i složitější situace, které budou vyžadovat interakci s provozem," popisuje Petr Bouchner.

Billboard jako zbraň

Počet billboardů a jejich vliv na provoz dlouhodobě kritizuje policie. Podle jejích statistik se letos do září stalo 9429 nehod kvůli tomu, že se řidiči nevěnovali řízení. Byla to vůbec nejčastější příčina nehody.Téma je důležité i pro ministerstvo dopravy. To už neprodlužuje reklamním agenturám smlouvy, které tolerovaly poutače u dálnic. Příští rok jich může zmizet na 400, další rok pak 500. Po roce 2012 jich budou podle ministerstva v Česku zhruba dva tisíce, a to zejména u silnic ve správě krajských úřadů, které si o umístění rozhodují samy.

Ministerstvo samo nemá rozhodující slovo v tom, zda u silnic a dálnic obří reklamy vyrostou. Dává pouze souhlas s umístěním, rozhodující slovo mají ale stavební úřady spádových měst.

Stanovisko ministerstva má přesto velkou váhu. Když před dvěma lety přestalo souhlasy udělovat, reklamy kolem dálnic přestaly růst. Kolem nových úseků už velké billboardy nejsou.

 

Jak reagují řidiči na billboardy, se podívejte na www.video.ihned.cz

Pod kontrolou

Simulátor zaznamenává řidičovy reakce včetně pohybů očí.

foto: HN - Filip Jandourek