V roce 2010 byly nebankovní finanční produkty nabízeny v podmínkách mírného ekonomického oživení. U spotřebitelských úvěrů se však stále ještě projevuje stagnace odbytu v maloobchodu, zvýšená nezaměstnanost a nechuť domácností se zadlužovat.

I přes tyto faktory dosáhl objem nebankovních spotřebitelských úvěrů v 1. až 3. čtvrtletí t. r. 28,5 mld. korun a za toto období bylo uzavřeno přes 750 tisíc nových úvěrových smluv. Spotřebitelské úvěry členů ČLFA byly poskytovány ve formě osobních půjček (25,9 % z celkového objemu spotřebitelských úvěrů), revolvingových úvěrů (45 %) a fi­nancování v místě prodeje (29,1 %).

Spotřebitelské úvěry, mezi něž patří i hypotéky, nabízejí relativně rychle dostupné finanční prostředky k financování potřeb občanů a byly v posledních šesti letech hnacím motorem růstu spotřebitelského financování.

Situace ve světě


Vývoj a budoucnost tohoto trhu hodnotila 30. září a 1. října t. r. v Hamburku výroční konference Leaseurope/Eurofinas. Zúčastnilo se jí 330 představitelů evropských poskytovatelů leasingu a spotřebitelských úvěrů, včetně zástupců České leasingové a finanční asociace.

V bloku k vývoji úvěrového trhu uvedl prof. N. Bouson z pařížské univerzity, že současný trh je ovlivněn třemi druhy podstatných změn - globalizací, změnami klimatu a krizí komodit a technologickou revolucí. Roste úloha nových tržních ekonomik, zejména čínské, brazilské a indické. Počet obyvatel řazených do střední třídy v nich do 10 let přesáhne jednu miliardu. Ve vyspělých zemích naopak dochází k redukci střední třídy sociální mobilitou jak ve prospěch nejbohatších, tak nejchudších skupin obyvatel.

Mění se tak zákaznická struktura trhu spotřebitelských úvěrů. V důsledku ekonomické recese se vyvíjejí priority zákazníků při volbě spotřebitelských úvěrů. Projevují se dopady stárnutí evropské populace a růstu nezaměstnanosti, čímž se také mění priority ve výdajích domácností. Mladší žadatelé o spotřebitelské úvěry stále více upřednostňují nové marketingové a prodejní kanály, především e-commerce.

Největší šance


Účastníci konference shodně konstatovali, že nejlepší předpoklady po doznění recese mají na nebankovním trhu financování spotřebitelů společnosti z bankovních skupin. Prostor pro růst při financování vozidel mají zároveň finanční společnosti výrobců (captives), využívající infrastruktury prodejců a přístup k hloubkovým i aktuálním informacím o financované komoditě.

Za nejvhodnější reakci k zachování ziskovosti i k obnově růstu označili účastníci produktovou specializaci a zaměření na vybrané národní trhy (lokalizaci). Při hodnocení změn v přístupech a přáních zákazníků v současných podmínkách je u poskytovatelů financování zřejmá větší opatrnost a skepse. Stále více se zohledňuje finanční a profesní perspektiva zákazníka před jeho dosavadní platební historií.

Regulátoři také prosazují "sociální odpovědnost" při financování potřeb domácností.

Český trh je konsolidovaný


Vývoj jednotlivých trhů spotřebitelských úvěrů probíhá rozdílně ve vazbě na odlišný vývoj jednotlivých ekonomik s rozdílnou výší nezaměstnanosti, inflace, oslabování či posilování měny, růstu zadluženosti domácností, poměru nesplácených úvěrů atd.

Za relativně neproblémové, a s perspektivou brzkého obnovení objemů na úroveň před recesí, byly označeny trhy v České republice, na Slovensku a v Polsku, hloubkové problémy byly a pokračují v Maďarsku, v Rumunsku a v Bulharsku.

Zdroj: ČLFA