Jak hodnotíte veletržní rok 2010?

Pokud stále v médiích říkám, že veletrhy jsou velmi dobrým barometrem ekonomiky a situace v jednotlivých odvětvích, tak to není nějaká řečnická fráze nebo metafora, ale skutečná ekonomická závislost. Letošní veletržní rok plně odpovídal ekonomickému vývoji. V prvním pololetí se projevovala stále hospodářská recese, v druhém pak jisté náznaky oživení. Některé veletrhy příjemně překvapily, některé ukázaly, že obor se stále potýká s recesí.

Z hlediska společnosti Veletrhy Brno nás velmi překvapily veletrhy TECHAGRO a MOTOSALON, které měly nečekanou rekordní návštěvnost. TECHAGRO 115 tisíc návštěvníků a MOTOSALON na 65 tis. návštěvníků. To bylo pro nás příjemné zjištění. Velmi dobrou návštěvnost měly i Stavební veletrhy, MSV, Sport Life/BIKE. Dokázaly, že o veletrhy je stále zájem a že mají svoji informační hodnotu pro odbornou i širší veřejnost. Bavíme se o vytváření komunit na facebooku, ale nebavíme se o vytváření komunit na veletrzích. Množiny vystavovatelů a návštěvníků jsou takovou přirozenou komunitou s podobnými zájmy a zaměřením. Často se zapomíná na menší velmi odborné veletrhy jako OPTA, WATENVI, STYL/KABO, které plní kontraktační funkci a funkci odborného setkání oboru a které osobně považuji za velmi hodnotné.

Z hlediska podstaty veletrhů, jejich funkce a životaschopnosti v době širokého využívání internetu, virtuální komunikace, hodnotím letošní rok jako úspěšný. Naše veletrhy dokázaly, že i přes období hospodářského zpomalení mají svoje opodstatněné místo pod sluncem, že jsou udržitelným oborem a nezastupitelným nástrojem marketingové komunikace. Výstaviště v Brně potvrdilo svoji roli středoevropského výstaviště se skutečně mezinárodními veletrhy nadregionálního významu a to i přes nepřízeň vnějších vlivů a pokračující recesi ekonomiky.

Zúčastnil jste se světového kongresu UFI, Světové asociace veletržního průmyslu, v Singapuru. Co bylo pro Vás zajímavé zjištění?

Kongres potvrdil velmi úzkou spojitost mezi vývojem hospodářství, růstem či poklesem HDP a růstem či poklesem veletržního průmyslu. Tato ekonomická zákonitost platí všude na světě. Evropané a Američané potvrzují, že recese ještě neskončila a asi neskončí ani v příštím roce. Asiaté se těší ekonomickému růstu a jsou velmi optimističtí, dále investují do kongresových a veletržních komplexů, i když již ne tak překotně, veletržní podnikání roste. Kdo se rozhodl před 10 lety začít podnikat v oblasti veletrhů v Číně a Indii, udělal dobře. Čína a Indie budou bezpochyby v blízké budoucnosti největšími ekonomikami světa před USA, EU, Japonskem. Veletrhy se plně etablovaly na rozvinutých trzích, ale nyní se jim daří hlavně na rozvíjejících se trzích. Kongres potvrdil, že komunikace z očí do očí je nenahraditelná. V tomto ohledu má i kongres UFI svůj význam. Networking, výměna názorů, informací v osobních rozhovorech, je důvodem, proč se pořádají kongresy a také veletrhy a proč jsou lidé ochotni jet i přes půl světa. David Wei, zakladatel a šéf čínského "seznamu" se sídlem v Hong Kongu Alibaba.com, upozornil na zajímavost, že jedním z největších veletrhů v Číně, který navštěvují desítky tisíc lidí je veletrh pro on-line gaming, veletrh internetových her. I alibaba.com pořádá svoje "trade shows" a festivaly. Není to paradox?

Internet tedy podle Vás není pro veletrhy takovou hrozbou?

Opět se budu opakovat. Přes internet si ruku nepodáte, nepodíváte se z očí do očí. "Social media", sociální média, respektive sociální sítě na internetu považuji ve skutečnosti za "unsocial media", asociální média. Umožňují sice "chatovat" s někým na druhém konci světa z vašeho pokoje, ale problém je v tom, že chatování po internetu nenahradí "jít s někým na pivo". Veletrhy jsou nástrojem "face-to-face communication" a komunikace tváří v tvář je skutečně nenahraditelná. Nedovedu si představit sjednávání základu nové obchodní smlouvy s novým obchodním partnerem bez toho, abych neviděl a nemohl vyhodnotit jeho bezprostřední reakce, řeč těla, zda se usmívá nebo mračí. Veletrhy a internet si zdánlivě konkurují, ale když spojíte anglická slova "friend" (přítel) a "enemy" (nepřítel), dostanete slovo "frienemy", které vyjadřuje spojení přítele a nepřítele. Veletrhy a internet jsou takovými "frienemies". Veletrhy a sociální sítě vytvářejí komunity a v tom se mohou vhodně doplňovat. Každá veletržní správa používá webové stránky pro svoji komunikaci, některé začaly vytvářet návštěvnické komunity před a po konání veletrhu pomocí sociálních sítí, ale to ještě není popření funkce veletrhů.

Jak hodnotíte současnou a budoucí pozici veletrhu jako proexportního a marketingového nástroje?

Celoživotně se pohybuji v prostředí mezinárodního obchodu a vše se stále nějak točí kolem veletrhů. Proč vlády podporují export svojí země podporou účasti firem na zahraničních veletrzích? Protože považují veletrhy za nejvhodnější nástroj podpory exportu. Mohly by stejné prostředky věnovat třeba na televizní šoty na CNN nebo na billboardy někde na dálnici v Americe nebo Číně, ale neudělají to. Německo je nejvýznamnější exportní zemí Evropy, světově předstihla Německo Čína a obě země vydávají obrovské prostředky na podporu exportu prostřednictvím účasti svých firem na veletrzích v zahraničí.

Veletrhy musí stále splňovat funkci prodejní, podpory odbytu a exportu. Vytváření komunit, podpora firemní image, pouhá prezentace a komunikace firemní značky nestačí. To mohou nahradit jiné nástroje. Já veletrhům věřím i do budoucna, ale nemohou plnit pouze funkci setkávání, musí zachovávat svoji komerční podstatu. Veletrh může být úspěšný jen tam, kde je příslušný trh. Trh vytváří veletrh, nikoliv obráceně. Na začátku 21. století, v období zpomalení hospodářství a masového nástupu internetu, se diskutovalo o tom, zda veletrhy mají smysl a zda tu budou za deset let. A veletrhy tu jsou a plní svoji funkci, stejně jako tu budou za dalších deset let.

Jak hodnotíte dopad recese na veletrhy?

Recese 2008 - 2010, která se zapíše do ekonomických dějin jako "The Great Recession", Velké recese, měla velmi negativní vliv na celou oblast marketingu. Firmy začaly všude šetřit, i v marketingu, tedy na nesprávném místě. Nedržely se Fordovy zásady, že posledních pět dolarů je třeba dát na propagaci a podpořit prodej. Ještě více než veletrhy utrpěly tímto přístupem jiné komunikační prostředky, například inzerce. Navíc se jinak chovají firmy se spotřebním a investičním zbožím. Naše veletrhy jsou zaměřeny na segment B2B, business to business, částečně na B2C nebo některé smíšeně. Když prodáváte zubní pastu nejdete na veletrh, ale do televize, na billboard, inzerujete. Když prodáváte průmyslové zařízení, obráběcí stroj, televizní šot nebo billboard Vám moc nepomůže. Od toho je tu veletrh, moc jiných možností nemáte. Rozdílně se chovaly jednotlivé obory. Ani v letošním roce se automobilovému průmyslu na veletrhy moc nechtělo. Prodeje nákladních automobilů se propadly o desítky procent a to se samozřejmě odrazil o například AUTOTECU a některých evropských autosalonech. Stavební firmy a jejich dodavatelé nemají takový boom jako v předchozích letech a na veletrzích je to poznat. Nestavějí si veletržní paláce, protože staví méně.

Pozvolné oživení bylo zřetelné již na letošním brněnském strojírenském veletrhu, byl citelný zájem domácích a zahraničních firem o účast na veletrhu, do pavilonů se vrátila úplně jiná nálada, odhodlání poměřit se s konkurencí, ukázat se a získat nové zakázky.

Jak se hospodářské podmínky projevily na výsledcích českého výstavnictví, jehož je BVV lídrem, v uplynulém období?

Situaci v Česku charakterizuje analýza českého veletržního a výstavního trhu za rok 2009, kterou zveřejnilo Společenstvo organizátorů veletržních a výstavních akcí v ČR (SOVA ČR). Vliv hospodářské recese je evidentní. Snížení poptávky na trhu se odrazilo v menším počtu návštěvníků, zpomalení růstu se odrazilo v menším rozsahu pronajaté výstavní plochy. Rozsah pronajaté výstavní plochy poprvé po třech letech klesl pod hranici jednoho milionu čtverečních metrů, což v meziročním srovnání let 2009/2008 představuje pokles o 24%. Počet vystavovatelů poprvé od roku 2004 klesl pod 30 tisíc (10?%) a počet návštěvníků o necelých 10%. Vše však nelze hodnotit podle suchých statistik bez dalších souvislostí. Například struktura akcí je v sudých a lichých letech jiná a je třeba srovnávat sudé roky se sudými a liché roky s lichými. Výsledky v Česku se neliší od vývoje jinde ve střední Evropě - v Polsku, Maďarsku, na Slovensku. Vývoj výstavnictví je třeba připočítat ekonomickým a dalším vnějším vlivům. Žádné drama se nekoná, výstavnictví v Česku a jinde se prakticky dostalo na úroveň roku 2005-2006, po letech nezvyklého všeobecného růstu. Neznamená to, že se snížil význam veletrhů. Veletržní trh v Česku a na Slovensku se dále konsolidoval. Zůstávají ty dobré a potřebné veletrhy a výstavy, ty nepotřebné prostě zmizí. Myslím, že naše společnost vychází z období recese relativně posílena, podařilo se nám udržet standard všech nejdůležitějších projektů v potřebném rozsahu.

S jakými očekáváními vstupuje konkrétně Vaše společnost do veletržní sezóny 2011? Jak vidíte další hospodářský vývoj přes veletržní barometr ekonomiky?

Dopady ekonomických problémů se budou promítat do naší činnosti i v příštím roce a proto počítáme ještě se ztrátovým hospodařením. 80% veletržních správ v Evropě vstupuje i do roku 2011 s tím, že hospodářské problémy a následky recese doposud neodezněly a budou citelné i v příštím roce. To je realistický pohled. Od září mluvíme o oživení a spousta firem se ale ptá, kde to oživení je. Vývoj prodejů automobilů nasvědčuje, že automobilky by již měly být z nejhoršího venku a mít dostatečné finanční zdroje, aby se mohly vrátit na autosalony včetně Autosalonu v Brně. Těším se na první elektrotechnický veletrh Ampér v Brně, byť jako hostující akci. Elektrotechnický průmysl patří k nejvýznamnějším odvětvím české ekonomiky, i když s velkým podílem nadnárodních firem. Stavebnictví se propadá, ale věřím, že stavební firmy a dodavatelé stavebních materiálů, technologií a zařízení využijí právě Stavebních veletrhů v Brně k podpoře svých komerčních cílů. Tématicky budou Stavební veletrhy zaměřeny na "green building", šetrné stavebnictví ve smyslu ekologickém i efektivnosti. Věřím, že MSV 2011 potvrdí nastupující obrat, růst ekonomiky a zájem o veletrhy. Máme komfortní výstaviště evropského formátu, výbornou geografickou polohu a dostupnost ze všech sousedních zemí, máme výborné portfolio veletrhů. Zlepšujeme jejich koncepce, hledáme správné tématické zaměření, snažíme se vytvořit pro vystavovatele a návštěvníky nejlepší možné podmínky. To musí fungovat. A s návratem hospodářského růstu se jistě na veletrhy vrátí i ti vystavovatelé, kteří letos či loni chyběli.