Poslanci včera schválili také rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro příští rok. Proti letošku se sníží o 36 procent na 61,3 miliardy korun. Rozpočet již počítá s navýšením mýtného o čtvrtinu, které má od příštího roku nastat.

Ze státního rozpočtu dostane fond 33 miliard korun, letos to bylo 47,8 miliardy. Z evropských fondů by měl fond obdržet 18 miliard korun. Úvěr od Evropské investiční banky by měl posílit příjmy fondu částkou 10,2 miliardy korun.

Fond v návrhu rozpočtu upozornil na to, že se jeho příjmy pocházející z vybraných daní můžou propadnout až o 800 milionů korun.

Poslanci poukazovali na to, že příští rok nebude zahájena prakticky žádná nová stavba. Ministr dopravy Vít Bárta (VV) podotkl, že stát se soustředí hlavně na stavbu obchvatů měst. Exministr dopravy Petr Bendl (ODS) připomněl, že státu se vrací z každé fondem vynaložené koruny 52 haléřů. Významným zdrojem peněz na dopravní stavby mají být v příštích čtyřech letech soukromí investoři. Bárta by od nich rád získal v tomto volebním období až 130 miliard korun. Firmy by mohly financovat například rychlostní silnici R35 .

Hospodářské noviny tento týden informovaly, že firmy a banky tlačí na vládu, aby začala soukromé peníze k financování veřejných staveb využívat více než dosud. Podle šéfa developerské společnosti Sekyra Group Luďka Sekyry jsou PPP projekty vzhledem k současné fiskální tísni "jedinou možností, jak budovat dopravní infrastrukturu a veřejné stavby jako knihovny, školy či nemocnice".

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist