Čína od začátku příštího roku ukončí platnost daňových pobídek na nákup malých vozů s objemem motoru do 1,6 litru. Na nákup těchto vozů uvalí prodejní daň 10 procent. Uvedlo to včera na svých internetových stránkách čínské ministerstvo financí. Rozhodnutí podle analytiků zbrzdí v příštím roce růst automobilového trhu v Číně.

Desetiprocentní daň na malé vozy platila v Číně do roku 2008, kdy ji Peking snížil na polovinu. Letos pak došlo k navýšení na 7,5 procenta a příští rok se tedy daň zvýší o dalšího 2,5 procentního bodu.

Malá auta se na celkovém prodeji osobních aut v Číně podílejí zhruba 60 procenty.

Podle mluvčího Škody Auto Rudolfa Dreithalera je desetiprocentní zdanění malých vozů stále výhodnější než při nákupu aut vyšších objemových tříd. "Ve všech třech modelových řadách, které v Číně prodáváme, tedy u Fabie, Octavie i Superbu, nabízíme pro čínský trh motorizace s objemem 1,4 a 1,6 litru, na které se tato sazba vztahuje," dodal. Čína je pro Škodu důležitý trh. Do listopadu tam zvýšila prodej o polovinu na 167 000 aut.

Peking představil množství stimulačních opatření pro automobilový průmysl, včetně daňových pobídek, v roce 2009. Číně se díky tomu podařilo překonat v prodeji aut Spojené státy a stát se největším automobilovým trhem světa. Od počátku letošního roku však vláda začala pobídky omezovat. Analytici již tehdy uváděli, že země se tak připravuje na ukončení pobídek od roku 2011.