Největší prodejce letenek v Česku, brněnská Student Agency, ztrácí podíl na trhu. Vyplývá to z údajů mezinárodní asociace leteckých společností IATA, které má HN k dispozici. Naopak silně roste dvojka Asiana.

Student Agency včetně dceřiné společnosti Orbix, která se zaměřuje na firemní klientelu, od ledna do listopadu loňského roku prodala podle IATA letenky za 1,96 miliardy korun. Jde o meziroční pokles o 3,3 procenta.

Dvojka na trhu Asiana prodala letenky za 1,05 miliardy s růstem o téměř dvacet procent. V samotném listopadu rostla dokonce o 49 procent. "Získali jsme více korporátních klientů a žádný ze stávajících neodešel, v prosinci očekáváme růst kolem třiceti procent," vysvětluje šéf firmy Alexej Litvin.

V první desítce roste rychleji než Asiana pouze nadnárodní prodejce korporátní klientele BCD Travel (v listopadu o 70 procent, za celý rok o 31 procent), podobný růst jako Asiana pak vykázala společnost Condor a o čtvrtinu rostou prodeje samotné firmy Orbix.

Student Agency však tvrdí, že její prodeje neklesly. "Naše celkové prodeje jsou lepší, než uvádí IATA," říká mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. Část letenek totiž nově prodává jako zájezdy pod značkou dovolená.cz, kterou IATA nesleduje. Jít by mělo o zhruba dvě procenta celkových prodejů. Prodej se tak podle něj meziročně prakticky nezměnil.

Student Agency navíc předpokládá, že letos opět vykáže růst, a to i díky novému rezervačnímu systému, na který v těchto dnech přechází. Změna ze systému Amadeus na Galileo ale není bez potíží. Zatím znamená například nemožnost použít k rezervaci platební kartu. "Tento problém během úterý odstraníme," ujišťuje Ondrůj.

Prodejci dostávají od aerolinií odměny, když prodají určitý objem letenek. Agentury, které kvóty nedokážou splnit, pak údajně své klienty prodávají. Podobné podezření se týká i obou největších prodejců. Přesun části klientů Student Agency dceřiné společnosti Orbix je podle Ondrůje pouze "interním vyladěním" a ne snahou, aby ve skupině firma Orbix dosáhla na odměny aerolinií. I Litvin trvá na tom, že nové klienty nezískal nákupem.

 

Prodejci letenek