Celkem 180 tisíc nových osobních a lehkých užitkových aut se zaregistrovalo v Česku v loňském roce. Je to o 270 aut, čili o desetinu procenta méně než v roce 2009. Uvedl to Svaz dovozců automobilů, který pro letošní rok předpokládá stagnaci či jen mírný nárůst.

"Registrace osobních aut se mohou díky firemním nákupům zvýšit o jedno, dvě procenta. Očekávám, že více se zvýší odbyt lehkých užitkových aut na zhruba osmnáct tisíc, což byl běžný roční průměr před krizí," uvedl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Podobnou představu má i Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu Česka.

"Kupní síla obyvatel letos zřejmě poklesne, lidé budou mít jiné priority než vyměňovat své starší vozy za nové. Prodej malých užitkových vozů již druhý rok stagnuje. Pokud ekonomika ožije a živnostníkům a malým firmám se bude dařit lépe, zvýší se i prodej užitkových vozů na obvyklou roční úroveň," připomněl Šípek.

Podle Víta Pěkného, generálního ředitele společnosti Kia Motors Czech, se prodej lehkých užitkových aut letos zvýší.

"Osobní auta budou stagnovat, ale ekonomika ožívá. Signálem je zvýšený prodej těžkých nákladních aut nad 18 tun. Proto poroste i odbyt lehkých užitkových vozů," soudí Pěkný. Prodej těžkých nákladních vozů loni vzrostl meziročně o čtvrtinu na 4042 aut.

Dominovaly škodovky

Loňský vývoj českého trhu je ve srovnání s Evropou pozitivní, největší evropské trhy totiž klesaly. V Německu meziročně o 23,4 procenta na 2,92 milionu osobních vozů, ve Francii o 2,2 procenta na 2,25 milionu aut a v Itálii o 9,2 procenta na 1,96 milionu vozů.

V Česku vzrostl prodej v kategorii osobních aut o 4,7 procenta na téměř 170 tisíc kusů. Administrativně jde o historický rekord. Skutečný prodej ale do dubna 2009 zkresloval fakt, že tisíce osobních aut se kvůli odpočtu DPH pomocí mřížky oddělující zavazadlový prostor přestavěly na nákladní a jejich prodej se vykazoval v kategorii lehkých užitkových vozů.

Nejprodávanější značkou byla loni tradičně Škoda Auto, jejíž tržní podíl převýšil 31 procent. Převaha značky je znát i v žebříčku nejprodávanějších modelů. Z pěti jsou čtyři škodovky, pětici doplňuje další vůz z tuzemské výroby, model Hyundai i30 z Nošovic.

Druhou nejrozšířenější značkou je Ford, byť registrace těchto vozů meziročně klesly o více než dva tisíce automobilů. V desítce nejprodávanějších vozů má Ford tři zástupce, modely Focus, Fusion a Fiesta. Desítku doplňují ještě vozy Kia Cee'd vyráběná v Žilině a Volkswagen Golf.

Loňské registrace prokázaly, že klesá zájem o malá auta ve prospěch vozů střední třídy.

"Přispěly k tomu akční ceny a slevy, které loni prodejci poskytovali," připomněl Tunkl.

Zatímco v roce 2008 činil podíl malých aut 47 procent trhu, předloni to bylo 36 procent a loni už jen 29 procent. Vozy střední třídy, jako jsou například Škoda Octavia, VW Passat, Renault Laguna nebo Audi A4, loni tvořily pětinu všech prodaných aut. To bylo více než v kategorii nižší střední třídy, zahrnující například modely VW Golf, Hyundai i30, Opel Astra či Kia Cee'd. Tato kategorie loni představovala 19 procent trhu.

Vzrostl prodej kamionů

Celkové registrace nákladních automobilů těžších než 3,5 tuny loni vzrostly o 14,4 procenta na 5445 kusů. Každý pátý přitom nesl značku Mercedes-Benz. Další nejprodávanější značky byly DAF a MAN. Tuzemská Avia prodala v zemi 179 aut a Tatra 130 vozů.

Registrace nových autobusů loni meziročně klesly o tři procenta na 751 vozidel. Nejvíce, 275 kusů, prodala továrna SOR Libchavy. Vysokomýtský Irisbus prodal 223 vozů.

Registrace motocyklů loni klesly o 6,5 procenta na 18 451 kusů.

Dovoz ojetin ze zahraničí se snížil o 12 procent na 127 tisíc aut.

 

Nová auta v Česku

4,7%

byl meziroční nárůst registrací nových osobních aut v Česku v roce 2010. Evropské trhy přitom stagnovaly, nebo zažily propad. Například Německo o 23,4 procenta.

 

 


10 nejprodávanějších vozů na českém trhu (počet prodaných aut v roce 2010)


FOTO: ARCHIV HN, ZDROJ: SVAZ DOVOZCŮ AUTOMOBILŮ