Nezáleží pouze na tom, být obchodní zástupce, těch je na trhu spousta. Důležité je být dobrý a hodit se do dané firmy. To alespoň tvrdí ředitelka personální agentury Billanc Partners Alena Chlumská.

HN: Jak se mění situace v hledání lidí na řídicí funkce?

Mění se to zatím plíživě. Je to ale jiné než v roce 2009, kdy firmy zastavily nábor a začaly propouštět drahé manažery. Místo nich pak nabíraly výkonnější lidi na nižší pozice. Teď už je však znát, že lidé firmám opět chybějí téměř na všech úrovních.

HN: Chtějí jiné lidi než dříve?

Není taková poptávka po manažerech, kteří chtějí přes 250 tisíc. Firmy hodně sledují poměr cena-výkon.

HN: Znamená to, že se svírají nůžky mezi špatně a dobře placenými?

To si nemyslím. V roce 2009 se nejvíce propouštěli takzvaní středňáci. Teď to neřeknu hezky, ale pěšáci zůstali, draze placené figurky byly odejity a nejlépe placení vrcholoví manažeři zůstali. Ti propouštění ale vůbec nevěděli, že jsou pro firmu drazí. Prostě se s nimi rozloučili a hledali si někoho levnějšího.

HN: Jsou teď vyšší požadavky na kvalifikaci?

Poptávka je po odpovídající vysoké škole. Už není poptávka po němčině, od Bosche po Siemens - i německé firmy chtějí angličtinu. Bez ní je cena na trhu často poloviční. Výmluvy, že si na jednání můžete vzít překladatele, už dnes nepomohou.

HN: Jsou obory, kde rostou mzdy, protože se o lidi firmy perou?

Nikdo už vás nepřeplácí. U obchodních zástupců, kteří byli zvyklí pracovat za 150 až 180 tisíc, je dnes běžný požadavek mezi stem a 130 tisíci. Na trhu je strašná spousta lidí, kteří umějí pečovat o klienty a neztratit je, ale jen málo jich umí najít nové. S takovým talentem se člověk musí narodit. Charismatických obchodníků je málo. Takového člověka si pak firma hýčká. Proto, když je někdo takový na trhu, tak je dobré se ptát, proč o svou práci přišel.

HN: A v případě IT odborníků?

To, co firmy chtějí, je člověk, který sleduje trendy a umí nové věci. Novinkou je, že po nás firmy požadují, abychom je hledali přímým výběrem, tedy vytipovávali je v jejich současném zaměstnání a oslovovali je. To jde ale velmi těžko - na lidi v IT odděleních z venku nevidíte.

Dobře placenou práci vždy snáze
najdou lidé, kteří se při získávání
odbornosti nadřeli.


ALENA CHLUMSKÁ
ředitelka české pobočky
agentury Billanc Partners

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist