Zdeněk Hradecký bydlí v Radotíně v domku vzdáleném tři sta metrů od ústí Lochkovského tunelu na Pražském okruhu. Od zprovoznění nejvytíženější dálnice v zemi ho stejně jako stovky dalších obyvatel obtěžuje hluk. Pokud projde vládní návrh na zvýšení nočních limitů hluku, ztratí šanci na to, aby je stát před hlukem ochránil.

Dům, kde Zdeněk Hradecký s rodinou bydlí, stojí na místě od roku 1953. "Nechali jsme se přesvědčit, že po otevření okruhu nebude s hlukem problém. Pak jsme ale zjistili, že není ani možné v létě otevřít na noc okno. Slyšíme hluk, cítíme vibrace," popisuje Zdeněk Hradecký. Jeho podpis stojí pod jednou z petic, již sepisují lidé z blízkosti okruhu. Nespokojení jsou v Jesenici, Dolních Břežanech, Modleticích, Dobřejovicích, Herinku a v městské části Praha-Libuš.

Když si obyvatelé z blízkosti Pražského okruhu nechali změřit hluk, zjistili, že v noci dosahuje 55 decibelů. Norma nočního hluku z dopravy je přitom 50 decibelů.

Pokud projde vládní návrh, zvýší se limit přesně na 55 decibelů. Lidem pak budou protesty a petice k ničemu. Denní limit hluku by se zvýšil na 60 decibelů.

Intenzita hluku se počítá na logaritmické stupnici. Zjednodušeně lze říci, že nárůst hlučnosti o tři decibely znamená dvojnásobný hluk a nárůst hlučnosti o 10 decibelů již představuje desetinásobek původního hluku.

Možné bude i desetidecibelové zvýšení nočního limitu, ale to budou úřady posuzovat u každé stavby individuálně. Projít může například u obchvatů měst. "V našem případě je hluk o to horší, že před otevřením obchvatu jsme ani nevěděli, co hluk je. A najednou zažíváme skok na 55 decibelů," říká Zdeněk Hradecký.

O hlukových limitech jednali i poslanci zdravotního výboru. Téma přinesl sociálnědemokratický poslanec Jaroslav Krákora navzdory tomu, že sněmovna nebude návrh ministerstva zdravotnictví projednávat. Schvalovat jej bude vláda. "Je ale důležité o tom nahlas mluvit. Není dobře zvyšovat už tak vysoké limity hluku. Silnice se musejí stavět podle zákona, a ne to posléze podvodem obcházet," řekl poslanec.

Zvýšení hlukových limitů podporuje ministerstvo dopravy pod vedením ministra Víta Bárty (VV). Plán zahrnulo do své dopravní superkoncepce. Zvýšení limitů může státu přinést úspory za stavbu protihlukových stěn i za stavební projekty.

V koaliční ODS na tato slova slyší. "Když člověk bydlí u dálnice, musí počítat s tím, že se bude potýkat s hlukem. Stát na druhou stranu musí zajistit, aby hluk neznamenal zdravotní riziko. A v tomto se spoléhám na autoritu hlavního hygienika," řekl zdravotnický expert strany, poslanec Boris Šťastný.

A hlavní hygienik Michael Vít v minulosti prolomení limitů obhajoval.

Stávající hlukové limity