Německá firma Adidas se chystá zaútočit na svého rivala - americkou firmu Nike. Místem bojiště má být basketbalový trh, kterému Nike globálně dominuje. Adidas si připravil novou "zbraň" - model AdiZero Crazy Light, který váží jen 278 gramů. A je tak podle německé firmy o 15 procent lehčí než srovnatelný model Nike LeBron Air Max.

Nové adidasky se tak budou moci pyšnit titulem nejlehčí basketbalové boty světa. Lídra trhu hodlá Adidas překonat i cenou modelu určeného zejména pro amatéry. AdiZero Crazy Light, který minulý týden Adidas uvedl do prodeje ve Spojených státech, je až o polovinu levnější než konkurenční model.

Nike má dominantní postavení nejen v basketbalu jako takovém, ovládá také přes 90 % procent trhu s botami na košíkovou. Adidas to tedy bude mít těžké.

Společnost však v ultralehkým sportovním vybavení vidí budoucnost. V poslední čtvrtletí roku 2010 dokonce Adidasu klesl zisk kvůli výdajům na reklamní kampaň u příležitosti začátku sezony americké basketbalové soutěže NBA, díky které chce mezi basketbalisty proniknout.

"V minulém roce jsme zaznamenali strmý růst, očekáváme, že bychom mohli pokračovat ve stejném trendu i letos," uvedl šéf basketbalové divize Adidasu Lawrence Norman.

Miliardové příjmy z basketbalu

Adidas se chystá zaměřit zejména na trhy USA, Ruska a Číny, které by se podle plánů měly podílet na celkových příjmech z poloviny.

Basketbal je druhou nejoblíbenější kolektivní hrou na světě, hned po kopané. V roce 2009 se na světě prodalo basketbalové zboží v hodnotě 5,7 miliardy eur a podle výzkumné agentury NPD loni prodeje dále stoupaly. Největším trhem s basketbalovými doplňky je severní a jižní Amerika s asi 67 procenty z globálních tržeb.

Nike loni odhadla své celosvětové příjmy z basketbalu na částku 1,8 miliardy eur, což je skoro stejně jako jsou příjmy společnosti z  fotbalu.

Vlevo AdiZero Crazy Light od Adidasu, vpravo LeBron Air Max 8 V/2 od Nike.

adidas adizero2

nike lebron