České dráhy od nového jízdního řádu omezí některé dálkové spoje. Redukce vychází z nižšího objemu objednávky, kterou v dálkové dopravě určuje ministerstvo dopravy. Snížení se dotkne méně vytížených spojů zkraje dne nebo méně vytížených částí tras.

Na pondělním setkání s novináři to řekl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek. Nový jízdní řád začne platit od 11. prosince.

Krácení rozsahu dopravy se podle ČD dotkne například trati mezi Prahou, Příbramí a Českými Budějovicemi, kde bude zrušen poslední večerní spoj z Prahy do Březnice a první ranní spoj v opačném směru.

Výrazná redukce nastane na trati z Prahy do Tanvaldu, kde se v úseku mezi Turnovem a Tanvaldem omezí počet dálkových vlaků na dva páry spojů ve všední den a čtyři o víkendech. Další omezení potkají tratě mezi Bohumínem a Brnem, Šumperkem a Olomoucí, Brnem a Šumperkem a Brnem a Hodonínem.

"Rozsah spojů, které objednává ministerstvo dopravy, od změny jízdního řádu poklesne zhruba o sedm procent, jak dopředu avizovalo ministerstvo," řekl vedoucí tiskového oddělení Českých drah Radek Joklík.

Přesné hodnoty zatím k dispozici nejsou, protože smlouva mezi dopravcem a ministerstvem zatím není podepsaná. Podle Joklíka se ale celkový rozsah přepravy o celých sedm procent nesníží, protože dopravce některé kapacity převede na trať do Ostravy, kterou provozuje na své podnikatelské riziko bez státních dotací.

Snížení rozsahu objednávky dálkových spojů ministerstvo dopravy oznámilo v srpnu. Kvůli nedostatku peněz se tehdy ministr Pavel Dobeš rozhodl celkovou částku, kterou dopravci přispívá na prokazatelnou ztrátu z podnikání, snížit o 200 milionů korun. Ministerstvo na podporu rychlíkové dopravy ročně vynakládá čtyři miliardy korun.