Bez českých reprezentantek Martiny Sáblíkové a Karolíny Erbanové, které na start nepustí trenér Petr Novák, proběhne v neděli v Astaně první závod s hromadným startem ve Světovém poháru v rychlobruslení.
Hrozí zranění
"Pojedou všichni tři kluci, holky do toho nepustím. Riziko zranění je moc velké," řekl trenér Petr Novák. Úspěšný kouč zároveň přiznal, že není z novinky Mezinárodní bruslařské federace příliš nadšený. "Podle mého hrozí zranění, hlavně v zatáčce. Kdyby někdo padl, tak smete tři čtyři další. Nebo někdo brnkne někomu o nohu..." dodoal Novák.
Německý reprezentační trenér Stephan Gneupel označil tuto novinku za revoluci, ale také za poněkud pochybný pokus. "Rychlobruslení je trochu staromódní a je třeba ho modernizovat. Ale když nebude závod s hromadným startem olympijskou disciplínou, tak to stejně není domyšlené do konce. Světová federace musí být odvážnější," uvedl Gneupel pro agenturu SID.
Příznivce má tahle novinka zejména v Nizozemsku, kde je tenhle sport velmi populární. "Kdo chce dnes jezdit závody na 10 kilometrů? Kdo má čas to sledovat? Asi jen Nizozemci," připomněl Gneupel, že v Nizozemsku jsou populární všechny formy rychlobruslení.
Jen atrakce?
Novák věří, že rychlobruslení na dlouhých tratích zůstane věrné tradici. "Já to považuji za atrakci. S rychlobruslením na dlouhé dráze to nemá nic společného. Někdo přichází s novinkou, myslí si, že to zatraktivní... Rychlobruslení ale bylo vždy o tom, že každý jede sám za sebe," podotkl Novák.
Podle Nováka bude nová disciplína vyhovovat jen některým závodníkům. "Bude to podobné jako na kolečkových bruslích. Kdo bude umět jezdit v háku, bude mít výhodu. Může to být jako v lyžování, kde se začala jezdit padesátka s hromadným startem a spousta lidí na to nadává. Spurtéři se dovezou v balíku až k cíli a pak vyhrají," dodal Novák.S hromadným startem se pojedou závody při SP v Astaně, Heerenveenu a Berlíně. Zájem může ovlivnit také finanční ohodnocení pro celkového vítěze dsciplíny, který dostane jen 1500 dolarů, což je desetkrát méně než za triumf v tradičných disciplínách. Pro muže jsou vypsané závody na 20 kol, pro ženy na 15. V průběhu závodu budou dvakrát udělovány prémie, podobně jako třeba při cyklistické bodovačce.