Michal Hala byl tehdy ve funkci jen rok, ale odborářům Ředitelství silnic a dálnic to stačilo: pohrozili, že jestli dvaadvacetiletý manažer ihned neodejde, budou stávkovat.

Poslední kapkou byly zveřejněné kopie e-mailů, naznačující, že si Halovi lidé domlouvali provize za přidělení IT zakázek.

Michal Hala, který je jedním z trojice exmanažerů ředitelství dálnic zatčených kvůli korupci, v roce 2002 tlak na odvolání ustál. Jenže během let vyplouvaly jeho další a další pochybné obchody.

Poslední z nich vystudovaného hudebníka a člena ČSSD dohnal před Vánocemi: protikorupční detektivové jsou přesvědčeni, že Hala sehrál důležitou roli ve zmanipulovaných pronájmech dálničních odpočívadel, na nichž stát tratil 264 milionů.

 

Kdo je Michal Hala

Rychlá kariéra

Ještě jako jednadvacetiletý student hudby nastoupil na Ředitelství silnic a dálnic, kde udělal závratnou kariéru: postupně se vypracoval až na jednoho z nejvyšších manažerů, který rozhodoval o miliardách. 

Nyní je ve vazbě

V minulosti měl vliv na celou řadu pochybných zakázek a pronájmů, ale nejvíc na sebe upozornil okázalou oslavou svých třicátin za 750 tisíc korun. Před Vánocemi Halu zatkli protikorupční policisté. Mají důkazy, že je zapletený do nevýhodných pronájmů dálničních odpočívadel.

Halovo jméno se ale objevuje i v dalších, dnes už mnohdy zapomenutých kauzách. Poprvé právě v roce 2002, kdy v uniklých e-mailech důvěrně oslovuje manažera IBM, která od ředitelství dostávala zakázky. „Čau Wildo,“ psal Hala a žádal Wiliama Peška, aby sehnal Halovu bratrovi lepší práci. "Chce stavět barák,“ vysvětloval.

Předražená zakázka? Nevšiml si

Jako ředitel vnitřních záležitostí podniku měl Hala zpočátku na starosti právě počítačové zakázky. Rok po hrozbě stávky, kterou ustál, vyšlo najevo, že tendry z oblasti informatiky nápadně často vyhrává dceřiná firma společnosti Oasa. A právě z Oasy přišel do Ředitelství silnic tehdejší šéf úseku informatiky.

Když novináři z týdeníku Respekt udělali srovnání cen, dopadlo pro ŘSD katastrofálně: práce, za které zaplatilo 1,2 milionu, by u konkurence pořídilo za 114 tisíc. "Ne­všiml jsem si, že by zakázky byly nějak předražené,“ tvrdil Hala.

Ve srovnání s pozdějšími průšvihy šlo ale tenkrát vlastně ještě o drobné. Hala se postupně dostal až k rozhodování o velkých silničních zakázkách a také o strategických plánech. Takže v roce 2008 dojednával i pronájem nového sídla podniku na pražském Kačerově.

Pryč s konkurencí

Už podmínky výběrového řízení byly sepsané tak, že fakticky vyřadily ze soutěže konkurenci. Ředitelství silnic například vyžadovalo, aby dům s kancelářemi stál nanejvýš dva kilometry od dálnice D1 a kvůli zaměstnancům maximálně 250 metrů od metra. A stejně blízko musela být i jídelna. Jako jediná se tak do tendru přihlásila společnost Office Building Kačerov – nabídla měsíční nájemné 3,7 milionu.

Takže zatímco dřív silničáři platili za nájmy a služby 18 milionů, nově to bylo už 50 milionů. Kdo jsou akcionáři vítězné firmy, navíc tehdy nebylo možné dohledat. Stěhování do nových prostor měl podle zjištění reportérů České televize na starosti právě Michal Hala.

Více se o zatčeném exmanažerovi ŘSD dočtete v pondělních Hospodářských novinách.

Čtěte více v Hospodářských novinách