Systém firmy Dainese s názvem D-air nafoukne vzduchové polštáře pod kombinézou, a ochrání tak nejcitlivější části těla - krk, záda, hrudník, ramena a klíční kosti. "K pádům občas dochází a tento systém by mohl pomoci závodníkům odejít po nehodě po svých a bez vážnějších zranění," prohlásil při dnešní prezentaci ředitel sekce sjezdového lyžování FIS Günter Hujara.

Na vývoji bezpečnostního prvku se podílí dvanáct špičkových závodníků, mimo jiné také bývalý celkový vítěz Světového poháru Nor Aksel Lund Svindal, jeho krajan Kjetil Jansrud či Ital Werner Heel. Podle lyžařů i vývojářů je nejnáročnějším prvkem načasování aktivace polštářů, na kterém všichni pracují už dva roky. Bývalý závodník Kristian Ghedina systém už dokonce jako první vyzkoušel také v praxi.

Firma Dainese má dlouholeté zkušenosti s ochranou automobilových závodníků a Hujara si od spolupráce slibuje dramatické zvýšení bezpečnosti. "Musíme ale najít přesný bod, kdy už lyžař nemá svou jízdu pod kontrolou a pád je neodvratný," uvedl Hujara. "K tomu je potřeba mnoho informací a ještě chvíli to potrvá," řekl.

Speciální polštáře se nafouknou během 50 milisekund a maximální ochranu poskytnou po 100 milisekundách. Sílu působící při pádu na lyžaře jsou podle výzkumu schopny utlumit až o 85 procent. "Bezpečnost lyžařů je velmi důležitá a airbag by mohl být cestou, kterou se vydat," nechal se slyšet Svindal. "Doufám, že vývoj skončí co nejdřív," dodal.

FIS chce zvýšit bezpečnost lyžařů už v příští sezoně také prodloužením radiusu lyží na obří slalom. Na rozdíl od airbagů se proti novým lyžím závodníci bouří, protože se sníží rychlosti a lyžaři nepojedou čistě po hranách a budou muset v zatáčkách přibrzďovat smykem. "Takže budou unavenější a zvýší se počet pádů. Ale ten airbag je dobrý nápad," komentoval to český lyžařský trenér Tomáš Bank.