Provizi 130 milionů korun z prodejní ceny Škodovky získala firma Cokeville na základě kontraktu, který byl uzavřený v polovině roku 2009. Informaci přineslo středeční vydání Mladé fronty DNES (MfD).

List má k dispozici dokument, kde karibská firma na základě tohoto "konzultačního a poradenského" kontraktu žádá splátku 15 milionů korun.

Existenci dohody potvrdila bez bližších podrobností právní kancelář Šachta § Partners, která s Cokeville spolupracuje.

Proč měla firma z Karibiku radit majitelům Škody Power při hledání kupce, není podle MfD jasné. V té době už totiž běžela hlavní jednání s korejským Doosanem, který následně firmu za 11,5 miliardy korun koupil.

Stát přitom celou Škodovku pár let předtím prodal za 800 tisíc korun.

Deník píše, že rozdíl mezi cenou uhrazenou státem a následným prodejem korejské společnosti, skončil u lidí kolem bývalého ředitele ČEZ Martina Romana. Plzeňskou Škodu v roce 2005 totiž údajně ovládli její tehdejší vrcholoví manažeři.

Vyplývá to z žádosti právníka, která byla adresována švýcarským úřadům. Ty pozadí privatizace společnosti Škoda Holding odhalily při vyšetřování kauzy Mostecké uhelné společnosti (MUS).

"V České republice je všeobecně známo, že skupinu Škoda převzala v roce 2002 skupina Appian. Naproti tomu není až do dnešního dne známo, že top manažeři skupiny Škoda získali v roce 2005 většinový podíl. Skupina Škoda tedy dnes většinově patří managementu," píše se v žádosti o utajení z ledna 2010, kterou před dvěma lety napsal švýcarský právník Daniel Bloch jménem někdejšího člena představenstva Škody Josefa Brože. představenstva Škody.

Manažeři z týmu, který kolem sebe soustředil původní generální ředitel Škoda Holding Martin Roman, pozdější šéf ČEZ, získali podle dopisu podíl ve výši 66 procent. Zbylý třetinový podíl zůstal Appianu.

Roman: Vlastníkem Škody jsem nebyl

Jak byl přesně do akce zapojen Martin Roman, není zcela jasné. Podle dokumentu měl původně nárok na největší podíl, který byl však později převeden na Brože. Roman již od roku 2004 až do loňska zastával post generálního ředitele ČEZ.

"O dění ve Škodě nejsem od února 2004 informován, a nemohu proto komentovat právní kroky, které někdo z podniku učinil v roce 2010. Znovu tak jen konstatuji, že jsem nikdy, přímo ani nepřímo, nebyl vlastníkem Škody," sdělil Roman MfD.

Převodem plzeňské Škody uskutečněným v letech 2002 a 2003 se nyní zabývá česká protikorupční policie, která kvůli prozkoumání jeho okolností zřídila speciální tým. Detektivové mají spolupracovat i s Finančním analytickým útvarem ministerstva financí.

Jako poslední plzeňský výrobní podnik někdejší skupiny Škoda Holding zbyl v současnosti výrobce tramvají Škoda Transportation. Jejími majiteli jsou od září 2010 čtyři fyzické osoby.

Jsou to vrcholoví manažeři holdingu Tomáš Krsek a Michal Korecký a manažeři Appianu Marek Čmejla a Jiří Diviš. Čmejla a Diviš byli loni ve Švýcarsku obžalováni z praní peněz, podvodu a falšování dokumentů v kauze MUS.