GM má podle původní dohody získat v PSA 7% podíl, a stát se tak druhým největším akcionářem francouzské automobilky po rodině Peugeotů. PSA v rámci dohody navýší kapitál o zhruba miliardu eur.

Aliance bude podle GM založena na dvou základních pilířích. Prvním bude sdílení automobilových platforem a součástek a druhým vytvoření společného podniku pro nákup surovin, součástek a dalšího zboží. První vozy založené na společné platformě by se měly objevit na trhu do roku 2016. Obě firmy však budou nadále prodávat své automobily samostatně a vzájemně si konkurovat a předpokládají, že aliance přinese roční úsporu kolem 2 mld. dolarů.

Francouzský ministr průmyslu Eric Besson upozornil, že aliance nezahrnuje žádné výrobní aktivity a že obě automobilky zůstanou z provozního hlediska nezávislé. „Tato dohoda je dobrou zprávou pro náš automobilový průmysl i pro zaměstnance," prohlásil Besson.
GM by alianci mohla využít ke snížení provozních nákladů ztrátové evropské divize Opel. PSA by díky ní mohla získat přístup na nové trhy v době, kdy je poptávka po automobilech v Evropě pod tlakem v důsledku dluhové krize.

General Motors je největším výrobcem automobilů ve Spojených státech. Firma loni navíc získala zpět vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu, o kterou ji v roce 2008 připravil japonský konkurent Toyota. GM v roce 2009 prošla bankrotovým režimem. Přežití a reorganizaci aktivit podniku tehdy umožnila rozsáhlá státní pomoc. Firma se poté vrátila k zisku a s jejími akciemi se začalo znovu obchodovat na burze.

PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem automobilů v Evropě. Společnost koncem října oznámila, že hodlá v rámci plánu na snížení nákladů zrušit zhruba 6000 pracovních míst. Firma působí i v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota. TPCA omezí od května výrobu pouze na čtyři dny v týdnu.

Související